Cysta i livmodern

tina_sj

Trådstartare
Är det någon som har varit med om detta?
Hur funkar det att ta bort den?
Vad kostar det?
Är det ett stort ingrepp?

Sv: Cysta i livmodern

Jag har en kompis vars häst hade en cysta stor som en större grapefrukt på ena äggstocken.
Den togs bort, vilket räknades som ett stort och rätt riskabelt ingrepp. Det var svårt att få ut en så stor cysta tydligen. Antar att det gärna blir stora blodkärl runtom också.
Hästen stod på klinik i ungefär en vecka och klarade sig bra.
Ena äggstocken bort förstås, men har fått föl efter detta.
Priset vet jag inte, men dyrt minns jag.

Cystan upptäcktes pga UL vid seminering. Sedan växten den oerhört fort och stoet fick väldiga hingstfasoner och hade ett skyhögt testosteronvärde. Den fick tas bort rätt akut när det utvecklades som det gjorde.

En häst i stallet op:ades i våras för äggstockstumör, storlek av en apelsin. Vet. berättade om riskerna (att de ofta fäster vid större blodkärl), men operationen gick bra. Dock bröt hästen benet på uppvaket :(

De flesta lite äldre ston har cystor i livmodern. I de flesta fall låter man bara dem vara. Kan ibland vara lite problem med att få dem dräktiga men oftast så är det inga problem. Tror när jag tänker efter att de flesta av mina ston har mer eller mindre cystor. Veterinären brukar säga till om det vid UL, för att de ska ha koll när det dags för dräktighetsundersökning. Vissa cystor ser nämligen ut som foster på UL.

Jag har haft ett sto där veterinären hittade en stor cysta (som en handboll) sade han tror den fanns i/vid livmodern (det var i början på -80 talet). Men jag skulle avvakta, och vid undersökning senare visade det sig att den krympt ihop väsentligt så det blev aldrig operation för hennes del. Hon fick även ett föl efter detta också.

Vi hade en häst i stallet som opererades förra året.
Tumören upptäcktes då hon fick kolik och veterinären inte fick in handen för att undersöka. Tumören tryckte alltså mot tarmarna :eek:
Alla trodde förstås att det var tack och adjö, men försäkringsbolaget ville operera.
Operationen gick jättebra och hästen är igång som vanligt idag.

min häst har en cysta stor som ett (häst) ägg precis där det riktiga ägget/fostret ska ligga.. dom sa att det finns chans att ägget/fostret blir förstört där, vet någon ungefär hur stor chans det är att fostret klarar sig? 15 dagars dräktighet idag :3

Man får försöka skilja på livmoder och äggstockar. Det är inte direkt samma sak... Ts frågar om cystor i livmodern (?) medan de flesta svaren handlar om äggstockscystor.

Äggstockscystor är det man brukar tala om. Det är eg en eller flera folliklar (äggblåsor) som inte rupturerat som de ska utan istället fylls på med vätska och ökar i storlek.

Behandlingen kan jag inget om, inte mitt område!

Jag kan inget om cystor mm. Men i förrgår skulle vi kolla om mitt sto hade blivit dräktigt. Och det hade hon, men vet hittade troligtvis en cysta också, en liten. Vi ska in nästa vecka o se om den har växt (vet. sa att det ev. kan vara en tvilling). Ligger cystan i livmodern då? :o Eftersom den låg på typ samma plats som fölet (tror jag). Gud vad dålig kolla jag har, ska fråga mer nästa ggr.

Men kan det vara farligt om det är en cysta? På vet. lät det mer som om att den var helt ofarlig och det var jättebra om det skulle vara en cysta och inte en tvilling.

Då måste cystan ligga i livmodern, och är ofarlig, finns ofta på stona, kan om dom blir många eller stora göra att det blir svårt att få dräktigt. Så därför är det bättre om det är en liten cysta än en tvilling.

/Camilla

Jag kan inget om cystor mm. Men i förrgår skulle vi kolla om mitt sto hade blivit dräktigt. Och det hade hon, men vet hittade troligtvis en cysta också, en liten. Vi ska in nästa vecka o se om den har växt (vet. sa att det ev. kan vara en tvilling). Ligger cystan i livmodern då? :o Eftersom den låg på typ samma plats som fölet (tror jag). Gud vad dålig kolla jag har, ska fråga mer nästa ggr.

Men kan det vara farligt om det är en cysta? På vet. lät det mer som om att den var helt ofarlig och det var jättebra om det skulle vara en cysta och inte en tvilling.

Samma här kollade min 30/6 19dygn, vet frågar om hon haft cystor förut? Svar nej! Vet hittade två (fosterblåsor, en liten och en lite större). Då har hon tvillingar säger vet. Ska in på fredag för ny koll, har blåsorna växt ska vet klämma den mindre av dom, har dom inte växt är det cystor. Hoppas att det är bebisar inte cystor, stoet är 22år så tiden börjar rinna ut för dräktigheter. Hon resorberade förra året mellan 50-90 dygn.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
745
Senast: Amk
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 091
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Har ni gjort sådan behandling där man bränner bort slemhinnan i livmodern? Hamnar man i klimakteriet av denna behandling? Har man...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: FrDrake
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka