Cykling med hund. Hur långt osv...?

Bansan

Trådstartare
Hur långt, hur länge och hur fort cyklar ni med era hundar?

Min rottishane Taz är snart två år och jag har nyligen börjat cykla med honom på allvar. Cyklar på grusväg i ett tempo där han större delen av tiden travar i raskt tempo. Några kortare sträckor ökar jag så han får gå över i galopp och sista biten hem håller jag ner tempot så att han travar väldigt lugnt. Sträckan jag brukar cykla är ca 5 kilometer och 2-3 km av detta springer han lös bredvid cykeln.

Sv: Cykling med hund. Hur långt osv...?

Jämttiken har hyffsad kondis och vi cyklade häromveckan till ett 70-årskalas 9,5 km hemifrån, rask trav och en hel del galopp. Hemfärden blev lite lugnare.

Detta var lite mer än vad hon cyklas i vanliga fall så hon vara ganska mör dagen efter :p

Hon sitter i sele i en springer och drar en hel del, iaf. i början, är dryga 3 och friröntgad.

Jag cyklar till stallet 1-3 dagar per vecka och det är 7,5 km enkel väg. Nu har jag en liten hund (DSG) så hon kan även åka cykelkorg och jag märker rätt tydligt på henne om hon föredrar att springa eller åka korg. Ibland händer det att hon springer båda sträckorna, alltså 1,5 mil på en dag men då har hon ju vilat några timmar emellan när jag ridit. Jag varierar tempot mycket utefter hur fort hon vill springa, ibland drar hon i full galopp och ibland travar hon sakta. Jag ser till att ha henne på gräs så mycket det går, men några korta bitar blir det asfalt. Jag har aldrig märkt att det skulle ställa till några problem, men tror att det kan bero på att hon är så liten och lätt.

Hon är 4 år och har A-höfter.

Taz är inte röntgad än men det är planerat i september :)

Mamma Ally är friröntgad runtom och en van cykelhund vid sina fem års ålder :)

Jag cyklar dagligen med hund, fast sällan på vanlig väg utan i skogen med min Mountainbike.

Tycker det är optimalt då det ofta går i ett hundvänligt tempo och matte får ta i så hon blir blå utan att det går undan. Han är lös hela tiden i skogen och väljer tempo själv. Vi har typ 4km till stallet.

Jag har cyklat med mina två nästan varje dag nu i sommar, både för att transportera oss någonstans och bara för motion/för att det är roligt. Hur långt varierar, oftast någonting mellan 2 och 8 km.

Schäfer/herden får dra och jack russeln springer bredvid med slakt koppel. De får springa av sig lite lösa först, både som uppvärmning och för att undvika tvärnitar i form av bajs-stopp. Försöker variera tempot så att det blir blandat trav och galopp och i nerförsbackar skritt. Har jag bara den stora kan han få galoppera på i full fart så länge han vill, men har jag båda med får man ta det lite lugnare, både för att det är struligare med två och för att den lilla inte orkar springa lika snabbt lika långt (vilket han gör när de är lösa, konstigt nog).

Jag vågar inte sätta fast dem på något sätt utan vill kunna släppa dem, så jag håller i kopplen och får så ont att jag knappt kan använda händerna efteråt. :p Känner mig väldigt mesig när jag kollar på min kompis som knyter fast sina huskies i styret och kör som en galning i skogen. Hennes hundar vet å andra sidan att det är totalförbjudet att hoppa åt sidan eller stanna vilket mina inte riktigt fattat än....

Taz är inte röntgad än men det är planerat i september :)

Mamma Ally är friröntgad runtom och en van cykelhund vid sina fem års ålder :)

Jag hade nog inte ökat på det cyklandet som du håller på med förrän röntgen är avklarad, så att man vet hur det ser ut. Har man otur annars så kanske du sliter i onödan på något som redan är lite svagt.

/Camilla

Tycker det låter realistiskt

Man får ju kolla lite på vad man har för hund?
Kondition på din hund?
Intränad att gå brevid cykel?
Väder?

Brukar ta det i ganska lugnt tempo när jag är ute , som en lugn joggingtur för min hund kan man säga.
Ca 2-3 km.

Men oftast brukar jag jogga själv eller gå en lång runda med vovvarna..!!

Det beror nog mest på hur bra matte är på att cykla...

Är man normal vardaglig cyklist så tror jag att ägaren tröttnar innan hunden gör det.
Sen finns det blådårar som cyklar toksnabbt i evigheter i trikåer och konstiga skor... Där kan ju oron vara befogad!

Fast allvarligt så finns det folk som tror att de ska kunna cykla som en landsvägscyklist med en hund i ett snöre bredvid. :crazy:

På ett annat forum så var det en person som funderade på att skaffa en whippet och frågade om det fungerade att springa på asfalt. Han cyklade nämligen 2 mil till jobbet varje dag och sedan hem igen och hade tänkt ha hunden med sig. Och han cyklade fort, ca. 40 km/h. Var det okej, undrade han ...

Det var ju för väl att han frågade i varje fall. ;)

Jag börjar med att gå en sträcka (värma upp), sen cyklar vi kanske 3-4 km och då är hundarna både kopplade och lösa, föredrar att ha dem lösa så de kan välja tempo själva och cyklar helst inte på asfaltsvägar, cyklar jag på asfalt försöker jag ha hundarna så de springer i gräset/sanden uti vägkanten. Avslutar sen med att gå sista biten hem. Har ganska små hundar som har hyfsat bra kondition, cyklar med dem 1-2 ggr i veckan.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, har en fråga. Min labbe är 11 månader och jag har börjat cykla med honom. Han älskar att springa bredvid cykeln på gräset intill...
Svar
4
· Visningar
820
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 951
Senast: Milosari
·
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 364
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Jag har tänkt börja cykla lite med min hund. Och har då tidigare haft henne i nosgrimma och hållt henne i handen. Men har nu tänkt att...
Svar
14
· Visningar
3 246
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka