Bukefalos 28 år!

Cykel träna hunden

M

moschan

Jag har en 14 månaders gammal hoffe tik som jag hade tänkt att börja bygga lite muskler på, med att cykel träna lite.
Är det någon som kan ge mig lite tips på hur jag börjar.
Tid att vara ute, sträcka osv.
Tack på förhand :)
 
Sv: Cykel träna hunden

moschan skrev:
Jag har en 14 månaders gammal hoffe tik som jag hade tänkt att börja bygga lite muskler på, med att cykel träna lite.
Är det någon som kan ge mig lite tips på hur jag börjar.
Tid att vara ute, sträcka osv.
Tack på förhand :)

Mycket bättre att gå i skogen så hunden får röra sig på sitt naturliga sätt. Att cykla sliter både på tassar och leder och jag skulle nog inte ge mig ut på några längre turer med en Hoffe max 20 minuter med lång uppvärmning och nedvärmning. Om du vill så testa på mjukt underlag (gräs) aldrig på asfalt och håll hundens naturliga tempo (lugn trav). Många hundar blir stressade och springer allt vad de har...inge bra. Har du något motionsspår i närheten där du bor där det är lite kuperat? Fördelen med det är att det ger vovven lite backträning och du cyklar inte så fort. Lycka till!:)
 
Sv: Cykel träna hunden

Kolla vad som rekommenderas för just din ras. Vissa raser (schäfer bl a) ska helst inte cyklas före 2 års ålder efter vad jag hört.
 
Sv: Cykel träna hunden

Jag har en lättviktsras och cyklar 25-35 min 4-6 ggr i veckan, bara trav. Naturligtvis inte enda motion de får, jag brukar stanna på ett bra springa-lös-ställe längs vägen så de får leka och sträcka ut (har vinthund så här går det undan). Jag bor i stan så det blir mest asfalt, har dock inte märkt något som helst problem av detta. Men mina whippetar är ju inte så tunga heller. Jag har nu upptäckt ett eljusspår (kanonunderlag, mest sand) som ingen verkar använda sommartid på kvällarna iaf, där cyklar jag med dem lösa ibland, då blir det mest galopp och de får springa sig slut på ett annat sätt. Det är också väldigt kuperat där, så hundarna får bra muskler och matte får kondisträning... :)

Jag vågar inte ge några tips till tyngre hundar... men jag har lärt mig att det är trav som gäller, men det är mest för utställningens skull. De får bättre muskler och längre steg av trav än "kort galopp". Att inte cykla med för unga hundar gäller nog alla raser, runt 1 år kan man väl börja med inte alltför tunga raser eller raser med HD-problem :confused:
 
Sv: Cykel träna hunden

Använd en Springer eller liknande för säkerheten.
Starta försiktigt. Tänk på att hunden inte är van vid att springa på det sättet.
Låt hunden bestämma takten. Lugn trav är ofta lagom tempo.

Jag cyklade mycket med min gamla hund. För henne var det ett bra sätt att hålla konditionen för hon älskade att springa så.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 312
Senast: Lisalei
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
768
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 105
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 108
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp