E

equestrian experience

hejsan,
Jag skulle vilje veta om nagon har erfarenhet av Cushings (symdrome?) hos häst? Det verkar vara vanligt forekommande i USA men jag känner inte till manga fall i Sverige?? Tacksam for svar eller tips!

Sv: Cushings?

En häst här i stallet togs bort i somras pga Cushings.

Det började med att han fick extremt lång och lockig päls, började magra av, fick fång, och fick även cancertumörer i huden vilket de trodde hade med sjukdomen att göra.

Efter att pälsen hade blivit konstig mådde han rätt bra och levde nog så i något år, men sedan kom allt annat rätt hastigt på så han fick avsluta sina dagar.

Om du googlar hittar du en hel del info om sjukdomen.

Det finns en del gamla trådar om detta här om du använder sökfunktionen.
Jag har ingen erfarenhet av Cushing men har läst en del om det.
Jag vet att det finns medicin som man kan ge till hästen. Det är nog viktigt att man ser till att börja med det så snart som möjligt. Man måste testa hästen gnm blodprov för att konstatera sjukdomen. Sedan får den äta medicin resten av sitt liv men kan vad jag förstår fungera ungefär som vanligt.

De första vanligaste tecknen är den långa pälsen, ofta kissar den mer, fång är en vanlig följdsjukdom.
Om du misstänker att din häst har det ska du nog kontakta en veterinär som kan utreda hästen.

Tog hand om en häst förut som fick Cushings för ca 1 år sen. Hon fick väldigt lång päls och så fick hon fång. Men sen hon började få medicin har hon klarat sig fint och mår fortfarande bra idag.

Min häst fick diagnosen cushings för ungefär en månad sedan. Det är den enda häst jag känner till med den diagnosen, kände dock en nu avlivad häst (pga fång) som jag såhär i efterhand gissar hade cushings. Enligt veterinären är det ganska ovanligt att man ställer den diagnosen, utan man tolkar det som ålderstecken, ända tills hästen får fång och avlivas.
Min häst har dock klarat sig från fång. Hon äter nu medicin och blir piggare och gladare för varje dag som går. Hon är 21 år.

Jag har en storhäst på 13år och tog för ca ett halvår sedan bort min ponny, och båda hade cushings.
Ponnyn blev 18år. Med ponnyn började det med att han fick fång och började kissa mycket i omgångar. Han började även få extrem exem av att vara ute på sommaren. det var inte förrän senaste året blodproven gav några avvikanden, det kunde vara diabetes osv. men han fick medicin och blev mycket bättre.
Storhästen insjuknade för ca ett halvår sedan. blev tvärsjuk, pälsen blev lång, ödem på magen, svettades osv. lokala vet sa att hon fått "magsår", vi skulle avvakta. Började sedan behandla med både penicilin och antibiotika, men inget hjälpte. hon fick även akut fång (som ignorerades hos lokala vet). Det blev snabbt en tripp till uppsala och där var hon så illa däran att hon höll på att dö. Vet i uppsala trodde att hästen var över 20år!! så sjuk var hon! ryggraden stod upp så man kunde räkna varje kota. svettades hela tiden och man kunde inte ta henne på magen då hon var så arg pga sitt ömmande ödem på magen.

nu mår hon bra med medicinering, men det är inte riktigt samma "sprutt" i henne som tidigare, men det hände ju ganska nyligen att hon fick dygnet runt bevakning så jag hoppas hon blir sigsjälv riktigt i sommar.
Hennes ödem på magen har blivit mindre men de kan inte svara på varför hon har det.

hejsan,
och tack for alla svaren! Jag har inte nagon hast med cushings men har stott pa valdigt manga som lider av sjukdomen sedan jag flyttat till USA. Jag var lite forbryllad eftersom jag inte vet en enda hast hemma i Sverige som har den... Darfor bestamde jag mig for att gora lite resurch och ta reda pa hur vanligt det egentligen ar i Sverige, om det ar en speciell typ av hast som drabbas vad galler ras, alder eller hasthallning eller kanske region? Ville bara lara mig lite mer sa jag lattare kan hantera fallen jag stoter pa har. Har ni nagon teori pa varfor det verkar vara sa vanligt i USA? Har ni nagon uppfattning om vilka hastar (och varfor) som drabbas i Sverige? Tack igen for alla svar, jag ar tacksam att fa dela allas erfarenhet!! Posta garna mera eller skicka privat meddelande om ni vill beratta om nagot fall eller nagon teori ni har. Solskens historier eller samre slut att lara av!

Mina teorier, som jag inte har någon aning om ifall de håller... Enligt min veterinär fanns det en amerikansk studie där åldern för att ställa diagnosen var 7-42 år, med en medelålder på ca 23.
I min omgivning i alla fall har man tidigare varit ganska snabba med att ta bort hästar som blivit "gamla", kanske det man tolkat som ålderstecken ibland varit första symptomen på cushings.
Men nu möter jag fler och fler hästar som är 20+.
I USA är det kanske vanligare att behålla och använda hästarna i högre ålder?

Min häst är i alla fall svenskt halvblod (50% fullblod), sto, född 1989. Visade första symptomen vid 20½ års ålder. Alltid kämpat med övervikt men aldrig haft fång. Har, förutom en sparkskada som 8-åring och en pålagring i en kota som dök upp vid 20, alltid varit frisk.

Mycket har nog med genetik att göra, många avlar på hästar som bär genen, och den förs vidare.
det är ju trots allt en tumör.
Ponnyn hade okänd härstamning (="skithästar") och storhästens mamma hade hjärtproblem och blev aggresiv när hon blev gammal. opålitlig osv så de var tvungen att ta bort henne.

Här i sverige har vi ju gamla hästar också. jag har själv en på 22 å en på 29. Och mina cursingspållar är/var inte över 20.

Finns det alltså belägg för att cushings är genetiskt betingat? Där ser man.

Vad jag känner till om min hästs släkt...

Moder: avlivad pga fång orsakad av kvarbliven efterbörd
Fader: levde upp till 20+ år, vet ej dödsorsak
Halvbror med annan pappa: avlivad pga kissing spines
Halvsyster 19 år: lever, frisk

Dock har ju varken mamman eller halvbrodern uppnått så värst hög ålder, så man vet ju inte vad som skulle ha hänt med dem senare.

Vad jag hört så är det inte en genetiskt buren sjukdom? Är den det?

när jag var i uppsala med min häst sa de att det var en sådan sjukdom som kunde gå i arv, en cursingshäst avråds man att avla på tex.

Som jag uppfattat det kan det ligga vilande tills det utbryter i hög ålder, och många kommer nog inte upp i den åldern.

Jag får läsa lite om vad som skrevs i Americas horse, återkommer :)

Googlade lite, iof om "människocursings" har inte hittat något riktigt bra än

"Question: Are there any theories on what causes Cushing's tumor's? Is it hereditary?

Answer: In most patients, a Cushing's tumor (pituitary or adrenal) is not hereditary. There is a rare form of hereditary pituitary tumors, which is part of the Multiple Endocrine Neoplasia Type 1 syndrome. In this circumstance, members of the affected family have an increased risk for developing tumors of the parathyroid gland (high blood calcium), a pituitary tumor and a pancreatic tumor. In 1 study of patients with pituitary tumors, only 4% had MEN Type 1.

The actual cause of pituitary tumor development is under intensive investigation in several laboratories throughout the country. It is thought that these benign tumors, including Cushing's, arise from a mutation or change in the gene DNA and as a result, there is growth of a benign pituitary tumor. The specific gene mutation in pituitary dependent Cushing's is not yet known. Similarly, the precise mutation in adrenal adenoma causing Cushing's is also not yet known."
http://www.csrf.net/dr_answers/ques...t_causes_cushings_tumors_is_it_hereditary.php

Men på ett annat ställe står det såhär
"Two Seville Doctors Discover The Gene That Causes The Hereditary Cushing's Syndrome

According to the work carried out by doctors of the University Hospital, the fault is in the gene of the protein kinase A of chromosome 17. The mutation increases the quantity of cortisol in the blood anomalously, which shows the first symptoms when boys and girls reach puberty. 'Generally, they begin to put on weight without a justified cause, their blood pressure increases, they have menstruation disorders and violet stretch marks can appear in their breasts, hips and legs', said Alfonso Gentil, assistant lecturer of the Endocrinology Department of Virgen Macarena Hospital.

This research work describes the mutation found in 12 families in France, the USA and Spain, and connects for first time the Cushing's syndrome with a specific genetic anomaly. That's why this disease can be eventually diagnosed in molecular genetics laboratories on a prenatal basis or before it becomes clinically apparent, as it will be possible to identify what relatives of a patient are disease carriers.

This research was carried out at the Molecular Genetics Laboratory of Virgen Macarena Hospital, in Seville, and led by Dr. Miguel Lucas, from a study made in the Endocrinology and Nutrition Department by Dr. Gentil. It consisted on genetically assessing nine members of a family, where two of them -an 18-year-old girl and her aunt, in the 40's- were already diagnosed and surgically treated to eliminate the syndrome. The clinical trials consisted of extracting the DNA from the blood in order to check the segregation and link to gene of the protein kinase A and after that, determinate the sequence.

When the results were ready, the researchers of Virgen Macarena Hospital contacted Constantine Stratakis, a prestigious pathologist of Bethesda University, in Maryland, USA, who after learning of the Seville family case, put the Seville doctors in contact with the Cochin Institute of Paris in order to publish the work in the May edition of the international journal 'Journal Clinical Endocrinology and Metabolism' .
"

Mycket har nog med genetik att göra, många avlar på hästar som bär genen, och den förs vidare.
det är ju trots allt en tumör.

Det är inte bevisat att det är ärftligt. Det är också mycket sällsynt att det är en tumör som ligger bakom.
Patologiskt (när man obducerat hsäten och tittar på hjärnan makroskopiskt) så ser man mycket riktigt en förstorad hypofys, men den är mkt sällan tumöromvandlad. Aldrig hört talas om ett sådant fall ens faktiskt.

Orsaken är inte 100% kartlagt, men man vet att det har med dopaminatt göra (dopamin är ett hormon i hjärnan). Av någon anledning (trodligen beroende på fria syreradikaler) blir det för lite dopamin och i normala fall är det dopamin som ska hämma alla de hormoner som finns i den delen av hästens hypofys där cushing "uppstår".. Där dopaminet inte kan hämma dessa celler som producerar hormner så växer de ohämmat och liknar således en tumör.

Hej, hittade den här tråden idag. Jag har en ponny, korsning russ/NF sto, som är 27 år, pigg glad o välmående, vad jag kan se, äter bra. på sista tiden har hon dock varit svettig på mornarna, på bogen o under magen, o hon dricker mer vatten, något som jag kopplat till kylan, tycker även att det är mer kiss i boxen. För en månad sedan fyllde ett juver på sig rejält, hon har aldrig haft föl, men vet sa att det var ganska vanligt. Jag har mjölkat ut det o nu är juvren normala. Långhårig är hon alltid på vintrarna, men det låter nästan som att hon börjar få symtom på just Cushings som ni beskriver. Vad är det för behandling? Eftersom hon är så gammal så vill vi bara att hon ska ha en bra ålderdom o inte behöva lida, isåfall får hon vandra vidare, men är det bara medicin i munnen o det hjälper får hon såklart vara kvar.
Nån som kan komma med nåt råd?
Ska ta en tur till vet bara snön minskar, just nu mår hon helt bra.
hon har aldrig haft fång.

Behandlingen är tabletter, min häst (halvblod 600 kg) får en halv tablett en gång om dagen. Jag stoppar ner tabletten i blött foder, den löser sig snabbt, så det har aldrig varit några problem att få i henne den.
Så skulle det vara cushings så tycker i alla fall inte jag att medicinen är något bekymmer.

Drygt 1100 kr för 100 tabletter, för min häst blir det runt 5,50 per dag. Inte så farligt alltså :)

Tack för snabbt svar! Man hör talas om att det är så dyrt, men det verkar ju väldigt överkomligt!

Det är inte bevisat att det är ärftligt. Det är också mycket sällsynt att det är en tumör som ligger bakom.
Patologiskt (när man obducerat hsäten och tittar på hjärnan makroskopiskt) så ser man mycket riktigt en förstorad hypofys, men den är mkt sällan tumöromvandlad. Aldrig hört talas om ett sådant fall ens faktiskt.

Orsaken är inte 100% kartlagt, men man vet att det har med dopaminatt göra (dopamin är ett hormon i hjärnan). Av någon anledning (trodligen beroende på fria syreradikaler) blir det för lite dopamin och i normala fall är det dopamin som ska hämma alla de hormoner som finns i den delen av hästens hypofys där cushing "uppstår".. Där dopaminet inte kan hämma dessa celler som producerar hormner så växer de ohämmat och liknar således en tumör.

tack, läst om det mest på engelska och inte riktigt förstått allt, och vet sa att det var en tumör. fast man kanske säger det för att det ska kunna förklaras på ett "lätt" sätt.
ungefär som hovbensrotation kallas just dito trots att det inte är hovbenet i sig som roterar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar