Cushing syndrom och dess medicin??

Status
Stängd för vidare inlägg.

_bjòla_

Trådstartare
Hej
Har en IR-häst som många av er kanske läst lite om i en annan tråd, hon äter metaformin 2 ggr om dagen.
Och nu vill min vetrinär på Strömsholm att hon ska börja äta medicin mot cushing, är de någon mer som är van vid den medicinen???
( jag vet inte än vilken sort om de finns fler som jag får, för han skulle skicka hem recepetet).
Är medicinen dyr?
Någon som sett effekt av den?
Skriv gärna=)

Sv: Cushing syndrom och dess medicin??

har svarat Dig i den andra tråden, men svarar nu även här:).

Min häst äter Pergolid sedan två år, minimidos. Effekt, uppriktigt inte en aning. Hon diagnosticerades med höga ACTH-värden, men efter start med medicinen så har hon aldrig haft detta.

Nu kan höga ACTH bero på andra saker än cushing/PPID. Bland annat sticker värdet vid bremsning, väsentligt högre än vad min häst hade vid första provtagningen.

Pergolid kostar ca 1.000:- per ask. 100 tabletter.

Fungerar som dopaminagonist, dvs ökar dopaminets effekt (enkelt uttryckt). Dopaminet trycks ner av höga ACTH-värden.

Sv: Cushing syndrom och dess medicin??

Det är lättare om du stannar i tråden som du skrev frågan först i, istället för att hela tiden skapa en ny tråd för varje ny fråga. Bara ett litet tips =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 179
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 571
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka