Cuper hur är han?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Loviza
  • Startdatum Startdatum
L

Loviza

En tjej i vårat grannstall har betäckt med honom i år. Vore kul att höra vad ni tycker om honom. Har inte sett honom "live" själv.
Någon som fått en fölis efter honom i år? Bilder?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Cuper hur är han?

Första gången jag såg Cuper på en hopptävling så blev jag besviken han imponerade inte alls (troligtvis var han rejällt trött) men i år när jag såg honom på Hästaks hingstvisning så ändrade jag mig. Han ser jättetrevlig ut och hans temperament verkar vara toppen och dessutom hoppar han kanon. Fölungarna de visade efter honom var högställda och ädla. Vet inte men Hästak har kanske någon fölungen efter honom på sin hemsida där du kan titta. Har själv honom som reserv hingst till mitt sto i år.

Min arbetsgivare fick en i år ue. Robin Z. Kanonfin fölunge, trots att den föddes lite för tidigt. Mörkbrun med höga vita strumpor och mycket social.

När stoet sen åkte på ombetäckning på Hästak var dom riktigt imponerade över fölisen.

Finns äldre trådar om honom - sök!

Tycker det är synd att han har ett så långt huvud och stående bog, annars ser han fin ut!

Jag såg honom när han gjorde bruksprovet, förra året var det va?
Visst hoppade han bra, men det jag reagerade på var att han har så otroligt långa bakben som gör att hans bakdel blir pytteliten, på "höjden" sett från sidan. Oproportionerligt alltså.
Detta gjorde att han helt har fallit bort från min lista av intressanta hingstar, så jag har inte tittat mer på honom efter det.

ameo skrev:
Jag såg honom när han gjorde bruksprovet, förra året var det va?
Visst hoppade han bra, men det jag reagerade på var att han har så otroligt långa bakben som gör att hans bakdel blir pytteliten, på "höjden" sett från sidan. Oproportionerligt alltså.
Detta gjorde att han helt har fallit bort från min lista av intressanta hingstar, så jag har inte tittat mer på honom efter det.

Precis samma åsikt!!! han hoppade kanonfint, och imponerade stort på mig med sin smidighet och elastisitet... men när han sedan visades "avklädd" så sjönk mitt intresse till långt under noll :crazy:
En sådan annorlunda extriör är ingenting som iallfall jag vill tillföra svensk hästavel... :cry:

En kompis har varit där och seminerat sitt felicianosto med honom, så det ska bli lite spännande ändå och se vad det blir av den fölungen, det är nämligen ett mkt fint och trevligt sto...

Oproportionerlig? näe det kan inte jag hålla med dig om men han är ju inte så gammal så han kan ju ha ändrat sig sedan du såg honom sist. Däremot skulle jag vilja se en annan ryttare på honom för han tycker jag inte är någon stjärna precis.

Det ska bli spännande att se vad hans avkommor kommer att kunna prestera för han är ju en av de få nya hingstarna som även har en mamma som gått svår hoppning det är något som tilltalar mig iaf.

Fick föl i år e Cuper. Jag valde honom mycket pga hans stam, storlek (mitt sto är en bit över 170...), lätthet, hoppförmåga, och kvickhet. Jag är dessutom väldigt förtjust i holsteinerblod. Innan jag bestämde mig såg jag honom på video i från bla auktionen som 2,5 åring vilket var en trevlig upplevelse! Hur han va på bruksprovet kan jag däremot inte kommentera...va inte där.

Fölungen är väldigt trevlig, toppentemperament, rättställd i benen och han har en rund bärig galopp! Jag är helnöjd :)
Här är några bilder på honom ca 2,5 månader gammal.

http://i9.photobucket.com/albums/a54/dougedebordeaux/zackebetetgalopp.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a54/dougedebordeaux/Zackebetetmedalexander.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a54/dougedebordeaux/zackebetethuvud.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a54/dougedebordeaux/zackebeteII.jpg

Scilla skrev:
Oproportionerlig? näe det kan inte jag hålla med dig om men han är ju inte så gammal så han kan ju ha ändrat sig sedan du såg honom sist.
Förhållandet i längd på skelettbenen i bakdelen ändrar sig knappast efter 4 års ålder. Extremt långa skankben till korta lårben alltså, enligt mitt sett att se det.

Ja jag kan ju bara svara på vad jag såg för typ en månad sedan. Men om detta nu skulle vara så så är det ju inget som hindrar honom från att hoppa bra, kanske är det tom tvärtom, vad vet jag? Jag går iaf mer på prestation och lynnet är exteriör (och då menar jag exteriör som inte spelar någon roll i hållbarhet), det var någon som nämde att han hade stort huvud!? jag är lite frågande till att man ens väger in det i sitt avelstänkande om man nu avlar för prestation. Själv har jag varit i arabbranchen i många år men där är man så förblindad av extriören och arabtypen att man (iaf när jag höll på) helt glömt bort att det finns de som även vill använda sin arab... ett litet sidospår bara :)
Som jag sa tidigare hur många av våra nya hingstar har föräldrar som båda gått svår hoppning?

Kompisens sto är dräktig! Vi får väl se om det hoppar ut en "känguru" med extremt långa bakben... och stort huvud.

Har nu sett två fölisar + imeldas bilder och jag tycker nog samtliga har varit riktigt fina...kan ju bero på deras mödrar också, vem vet.

Håller i alla fall tummarna att det blir en fin cuper-bebis nästa vår!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Relationer Efter att jag gifte mig har folk grattat och kommit med några relationsråd, har varit kul att höra från dem som varit gifta länge tycker...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 624
Senast: Sel
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 064
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka