CSS - textruta och rullist.

D

Dasjenka

Jag har försökt använda CSS för att bestämma storleken på en textruta, men jag får det inte riktigt att funka. Textrutan hör till ett formulär för gästboken. Tidigare har jag skrivit ungefär såhär:
<textarea name="text" rows="4" cols="40"> o.s.v.
men med CSS är det plötsligt mycket svårare eftersom
<!--textarea{rows:5;cols:50}--> tydligen inte är rätt kod. Hur gör man? :confused:

Sedan undrade jag i en gammal tråd hur man gör transparenta rullister/scrollister. Det undrar jag fortfarande. ;)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=520848
 
Sv: CSS - textruta och rullist.

Dasjenka skrev:
Jag har försökt använda CSS för att bestämma storleken på en textruta, men jag får det inte riktigt att funka. Textrutan hör till ett formulär för gästboken. Tidigare har jag skrivit ungefär såhär:
<textarea name="text" rows="4" cols="40"> o.s.v.
men med CSS är det plötsligt mycket svårare eftersom
<!--textarea{rows:5;cols:50}--> tydligen inte är rätt kod. Hur gör man? :confused:
Attributen rows och cols måste anges i HTML, det går inte att ange dem i CSS istället. Hela listan över vilka egenskaper som kan anges med CSS hittar du på
W3Cs CSS-specifikation

Sedan undrade jag i en gammal tråd hur man gör transparenta rullister/scrollister. Det undrar jag fortfarande. ;)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=520848[/QUOTE]
Vad menar du med genomskinlig? Har du någon länk till en webbsida där det ser ut så som du vill ha det?
 
Sv: CSS - textruta och rullist.

Den metod som används på den sidan är någonting som inte ingår i CSS-standarden. Det verkar vara något som Microsoft har hittat på och som endast fungerar i Internet Explorer, så även om du får det att funka på din site så kommer dina scrollbars att se helt vanliga ut i alla andra browsers. Och med alla säkerhetshål som upptäcks i IE så blir det fler och fler som använder andra browsers - för ett år sedan var 90 % av besökarna IE-användare, nu är det nere på runt 70 % i snitt på en av mina siter.
 
Sv: CSS - textruta och rullist.

Tack för svaren båda två!
Jag är medveten om att det finns många css-koder som bara funkar i IE, men om 70 % kan se "rätt" rullist tycker jag att det är bättre än om 100 % får se den standardrullist som jag har nu.. Så jag ska nog prova koden i alla fall.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Ja skulle behöva lite hjälp med min html kodning för av någon anledning så fungerar det inte. Vilket ni kan förstå om ni tittar in här...
Svar
1
· Visningar
1 199
Senast: Ainon
·
Z
IT & mobiler Jag håller på med en gästbok i php och jag skulle behöva hjälp med att få datum till inläggen. Vad och var ska jag skriva? Koden ser ut...
Svar
2
· Visningar
1 284
Senast: Laban
·
IT & mobiler Skratta inte åt mina tappra försök; det är första gången jag på allvar försöker koda själv ;) Tänkte testa på att göra ett formulär...
Svar
4
· Visningar
1 052
Senast: snurpe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp