Crown sadlarna

F

Finemang

Jag var den 9/9-09 och provade ut en ny sadel på min häst på Sharpman. Vi kom fram till att en Crown Impala 1450 passade bäst för både honom och mig. Jag själv hade/har aldrig hört talas om sadeln och trodde väll i själva verket att den inte skulle va dyrare än prestige, vilket den nu va..
Jag betalade 18.000 allt som allt för min lilla sadel..

Söker nu er som har ägt eller äger en Crown (helst en Impala såklart men även andra modeller) som vet något om märket. Hur är de i lädret, hållbara, prisvärda?

Jag annars är rätt inbiten på sadlar men denna sadel vet ja verkligen inget om.

Posta gärna med bilder eller liknande om ni har...

Jag vill se och veta allt.. / Equilis
 
Sv: Crown sadlarna

Har en Jessica. Hög kvalité men svåra i bomvidderna. Väldigt olika inom samma storlek, en 31:a kan vara som en 33:a i vidd, och en 33:a kan vara smalare än en 32:a. Finns luftstoppade och ullstoppade.

Vill du söka på engelska sidor (det är en engelsk sadel), sök på Ideal Saddlery.

Edit: här är bild på min dressyr: http://www.pixbox.se/pic_show_id29324889.html
 
Senast ändrad:
Sv: Crown sadlarna

Har en Jessica. Hög kvalité men svåra i bomvidderna. Väldigt olika inom samma storlek, en 31:a kan vara som en 33:a i vidd, och en 33:a kan vara smalare än en 32:a. Finns luftstoppade och ullstoppade.

Vill du söka på engelska sidor (det är en engelsk sadel), sök på Ideal Saddlery.

Edit: här är bild på min dressyr: http://www.pixbox.se/pic_show_id29324889.html

Vet du dessa sadlar är eftertraktade eller om de är en sadel inte så många vill ha? Har de något andrahandsvärde?
 
Sv: Crown sadlarna

Jag har haft en Crown Warmblood. Håller med om kruxet med att de kan diffa inom vidderna, baksidan med handgjort.

Jag ÄLSKADE min, enda anledningen att jag inte har den kvar är för nya hästen inte älskade den lika mkt som jag. Bra kvalitet på lädret, urskön att rida i.

Jag 'förlorade' 2500 kr på 1½ år på min, dvs fick exceptionellt bra betalt för den.
 
Sv: Crown sadlarna

jag har en gammal crown. tror den heter regal men är inte 100
24138239.jpg


helt underbar och kommer aldrig göra mig av med den :D
 
Sv: Crown sadlarna

Jag har en Crown Monarche som är en allroundsadel mot hopp. Två stallkamrater har dressyrsadeln Crown Jessica. Det är fina sadlar - bra läder och gott hantverk - som brukar ha bra andrahandsvärden.
 
Sv: Crown sadlarna

Jag har en Crown Patriot (hopp)
Superskön sadel, bra stöd, mjukt rätt djupt säte.
Bra kvalitet.
ligger bra på många olika hästar.
Kommer faktiskt inte på en enda nackdel för tillfället.

Köptes för 11000 för 3 år sen, då var den 1 år gammal men ej mkt riden i. Vet ej vad nypriset ligger på idag, men 2hands värdet verkar ligga rätt högt.

Har ej bild på denna dator, ska se om jag kan jaga rätt på nån senare idag.
 
Sv: Crown sadlarna

även jag har en Crown Patriot (hoppsadel)

köpte den i somras så har inte hunnit rida så mkt i den, men än så länge gillar jag den skarpt.
mjukt säte, verkar vara bra kvalitet, fint läder och jätteskön att rida i, passade min rumpa perfekt, och hästen gillar den också som det verkar.

köpte min från just sharpman faktiskt, gav 7500. vet inte varför den var så billig, nypriset är ju rätt högt och den är inte speciellt sliten.
 
Sv: Crown sadlarna

*KL*

Jag har en Crown Classic (allround), är super nöjd med den! Jätte skön att rida i, både hoppning, dressyr och ute. Jag bara hoppas och önskar att hästen inte ska växa ur den och att han ska vara fortsatt lika nöjd med den som han är nu!

Vet inte hur andrahandsvärdet är, köpte min ny, och har inte varit aktuellt att sälja den så ;)

Ingen jätte bra bild, men syns lite i alla fall!


 
Sv: Crown sadlarna

Jag är inne på min 3:e Crown Jessica. Och jag fullkommligt älskar sadlarna! :love: Framförallt för att de finns i så breda storlekar men även för att de är otroligt sköna att sitta i och är i bra kvalité.

När jag skulle köpa min första så hade jag heller inte hört talas om dem men de är likvärdiga med typ Albion o dyl. I England är de väldigt vanliga (och det går att hitta betydligt billigare där). Idag tycker jag nog trots allt att de tillhör de vanligare märkena i Sverige även om det absolut inte är det vanligaste.

De är inte så supervanliga på begagnatmarknaden med andrahandsvärdet är väldigt bra på dem. Och de blir väldigt snabbt sålda (iaf de två som jag sålt, men även andra som man ringt på som blivit sålda på bara ett par timmar ibland).
 
Sv: Crown sadlarna

Tycker att Crownsadlarna håller väldigt hög kvalité. Har en Crown Patriot. Väldigt fin i lädretoch härlig sits. Har använt den ganska mycket och den ser precis lika fin ut som när jag köpte den för 2 år sedan.
Har planer på att byta dressyrsadel till en Crown Jessica :)

Min Patriot :)
eskadronschabrakglobusgjord.jpg
 
Sv: Crown sadlarna

på begagnatmarknaden med andrahandsvärdet är väldigt bra på dem. Och de blir väldigt snabbt sålda (iaf de två som jag sålt, men även andra som man ringt på som blivit sålda på bara ett par timmar ibland).

Där har vi väldigt olika uppfattning. Min erfarenhet är att de inte är ett dugg lätt sålda och man får dumpa priset ordentligt för att bli av med dem. För övrigt bra sadlar, inget man köper till växande unghäst om man ska byta snart igen då förlusten blir stor!
 
Sv: Crown sadlarna

Jag har en jättegammal Regal, säkert 20 år. Den är fortfarande en jättebra sadel och inte överdrivet sliten trots kanske inte den bästa skötseln.

Jag har även en Jessica från 2000-talet som fortfarande ser ny ut.

Jag har haft två hoppsadlar i Crown också, en äldre som jag inte vet namnet på modellen och en Patriot. Båda var lättsålda.
 
Sv: Crown sadlarna

Där har vi väldigt olika uppfattning. Min erfarenhet är att de inte är ett dugg lätt sålda och man får dumpa priset ordentligt för att bli av med dem. För övrigt bra sadlar, inget man köper till växande unghäst om man ska byta snart igen då förlusten blir stor!

Då kanske det varierar beroende på modell? Min erfarenhet begränsar sig till Jessicor.
 
Sv: Crown sadlarna

KL

Är det någon som vet vilket bomviddssstem crown har? Under kåpan på min står det MW vilket jag tolkar som medium wide. Men har också hört att de kan ange vidde i siffermått. Är det någon som har koll på det? Vilken siffra, tex 32 motsvarar vid, x-vid, normal osv?
 
Sv: Crown sadlarna

Jag tror att Crown angav tummått förut, men numera använder MW, W osv. Min Crown av en modell som inte finns i sortimentet längre är märkt med 32". Samma häst kan ha t.ex. Crown Jessica märkt W-XW. I Globus drar han 36", Prestige är för smalt och ev. skulle han kunna ha 33,5" i Stübben för att jämföra med några andra märken om det gör dig klokare.:)
 
Sv: Crown sadlarna

Tusen tack!

Så min sadel märkt med MW är det samma som en 31a? Vad smidigt om det fanns ETT gemensamt måttsystem både inom märket och mellan märkena...
 
Sv: Crown sadlarna

Jag tror att Crown angav tummått förut, men numera använder MW, W osv. Min Crown av en modell som inte finns i sortimentet längre är märkt med 32". Samma häst kan ha t.ex. Crown Jessica märkt W-XW. I Globus drar han 36", Prestige är för smalt och ev. skulle han kunna ha 33,5" i Stübben för att jämföra med några andra märken om det gör dig klokare.:)

Min var MW, och samma häst hade 32 i M&N (nya modellerna), och 3 eller 4 (minns inte, kan kolla) i Cliff Barnsby - så MW på Crown motsvarade alltså 32/vid på andra. Men det kan tyvärr skilja en hel del mellan Crownsadel och Crownsadel iom att de görs för hand eller hur det var. Jag provade ut en svart men ville ha en brun, men då konstaterade sadelmakaren att man inte kunde garantera att MW i en brun blev rätt, för de skilde.

Så, prova först är ett bra tips =)
 

Liknande trådar

Utrustning Skulle behöva lite hjälp av er sadelkunniga här på buke! har som många andra funderingar över sadlar Jag rider ett varmblod/har på...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: Gimlan
·
S
Utrustning Hej! Det är så att jag har en snart 4 årig buse som jag har VÄLDIGT svårt att hitta sadel till. Har en prestige till min andra som...
Svar
2
· Visningar
661
Senast: snusisgirl
·
Utrustning Eftersom jag blev av med min hoppsadel i samband med en stöld för ca två veckor sedan så är det dags att börja fundera på vad jag skulle...
Svar
11
· Visningar
1 106
  • Låst
Utrustning Var iväg hos sadelutprovaren och testade en massa sadlar, och det var ju lite klurigt... :confused: Hade med mig en Kieffer Inn dit...
Svar
6
· Visningar
1 505
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp