crescendobett

Lena

Trådstartare
Nån vänlig själ som kan visa bild eller pedagogiskt förklara hur ett crescendobett ska anpassas på rätt sätt till hästen? Testade ett på hästen i stallet idag men tyckte inte det kändes sitta riktigt bra.

Sv: crescendobett

Vet inte riktigt vad du är ute efter så jag svarar allmänt. ;)

902205.jpg

Den mer rundade delen (den undre, du ser att övre delen är rakare i utformningen) skall vara neråt så det lämnar plats åt tungan. Vissa bett kan vara lika rundade åt båda håll och då spelar det ju ingen roll.
Stolparna fäster du i den smala delen av bettringen och tömmarna i den stora runda delen av bettringen.

Var det något annat du tänkte på?

Jo, så långt kom jag även själv men sen blev jag osäker på hur spänt/löst det ska ligga i hästens mun. Sidostyckena villa gärna glappa lite mer än de brukar när jag tyckte att bettet såg ut att ligga i en bra position.

På travhästarna har man länge spänd betten för långt upp tycker jag för att förhindra att de ev lägger tungan över bettet. Men mer och mer tycker jag det kommer att man som på ridhästarna mycket låter dem placera bettet där de vill ha det. Sitter det bra i munnen på hästen och hästen inte gapar eller fipplar med det så skulle inte jag bry mig om att stolparna glappar lite. Meningen är ju att hästen ska kunna lyfta bettet själv till den position den vill ha det. Inte som förr att man drog upp bettet där vi ville ha det och sen fick hästen gå med spända sidostycken/stolpar för att man skulle promt ha 2 veck i mungipan. :)

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 014
Senast: cewe
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
940
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 649
Senast: Fibusen
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka