Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Nån vänlig själ som kan visa bild eller pedagogiskt förklara hur ett crescendobett ska anpassas på rätt sätt till hästen? Testade ett på hästen i stallet idag men tyckte inte det kändes sitta riktigt bra.
Vet inte riktigt vad du är ute efter så jag svarar allmänt.
Den mer rundade delen (den undre, du ser att övre delen är rakare i utformningen) skall vara neråt så det lämnar plats åt tungan. Vissa bett kan vara lika rundade åt båda håll och då spelar det ju ingen roll.
Stolparna fäster du i den smala delen av bettringen och tömmarna i den stora runda delen av bettringen.
Jo, så långt kom jag även själv men sen blev jag osäker på hur spänt/löst det ska ligga i hästens mun. Sidostyckena villa gärna glappa lite mer än de brukar när jag tyckte att bettet såg ut att ligga i en bra position.
På travhästarna har man länge spänd betten för långt upp tycker jag för att förhindra att de ev lägger tungan över bettet. Men mer och mer tycker jag det kommer att man som på ridhästarna mycket låter dem placera bettet där de vill ha det. Sitter det bra i munnen på hästen och hästen inte gapar eller fipplar med det så skulle inte jag bry mig om att stolparna glappar lite. Meningen är ju att hästen ska kunna lyfta bettet själv till den position den vill ha det. Inte som förr att man drog upp bettet där vi ville ha det och sen fick hästen gå med spända sidostycken/stolpar för att man skulle promt ha 2 veck i mungipan.
Hästmänniskan
Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box?
I stallet jag står i...
Hästmänniskan Ja, när det kommer till bil så vill jag köpa rejäla grejer så jag förstår hur du menar. Där är det inte värt att vara dumsnål. Däremot...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.