Sv: cremello/perlino hingst
Ja det är ju delvis beroende på vad som är den tilltänkta hingstens marknad.
Stam, exteriör, psyke, gångarter -sedan vill man se detsamma hos föräldrar och syskon. Vad har linjerna i kombination gett? Vad har föräldrarna gjort och vad har dom producerat innan?
Vad är tanken med hingsten. I ditt fall, vilken marknad handlar det om. Ridponny avel? Mot hoppning, dressyr, vad?
Har föräldrar och syskon gjort något inom dessa områden? Har hingsten förutsättningarna? Har du möjlighet att hålla den och tävla upp den eller meritera den på annat sätt så att den blir attraktiv för din marknad? Annars blir det ju bara en korsningshingst med rolig färg.
Är hingsten testad för alla de olika genetiska defekterna och om positiv, får du använda den i avel (beror på defekten)?
Förutom just hingstens egna förutsättningar som stam, gångarter, exteriör, psyke så bör det ju finnas en anledning att spara just den hingsten. Oftast finns det inte det ens när det gäller renrasigt. Visst kanske du kan regga din hingst som Quarter Pony men har du någon uppfattning om hur många quarter ponys vi har i Sverige, eller hur stort intresse det finns att avla fler?
Eller om det är allmän ridponny avel, har du någon uppfattning om hur stort intresset bland de som avlar ridponnys är att använda en hingst av din typ och linjer? Finns det en marknad och vad måste du isåfall göra för att din hingst ska bli använd. Konkurrera med hingstar som Power Boy (har ingen koll på RP hingstar)?
Med detta menar jag inte att alla hingstar har världsmästar föräldrar eller själva måste gå VM. Det finns bra avelsdjur som kommit ur mer blygsamma linjer eller inte presterat själv pga skada och dylikt men med dagens marknad så har jag svårt att tro att dessa har lätt att hävda sig i konkurrensen. Visst kommer det alltid finnas en marknad för random hingstar med rolig färg som betärcker vad som helst till en billig penning men den "marknaden" tar jag inte ens upp för där spelar det ingen större roll om hingsten håller tillräcklig kvalitét eller ej.
Detta är bara några av frågorna man måste ställa sig. Gör en lista på allt vad din hingst har på plussidan (tex psyke, bra galopp, meriterad pappa, friröntgad/testad eller vad det nu kan vara) och en med minussidan (tex korsning, ordinär stam, för lång rygg, ordinär trav etc) och var ärlig mot dig själv.
Steg två är att fundera på om man vill lägga ner tiden, arbetet och pengarna på att få hingsten intressant för avel, vad som nu krävs för just den marknaden din hingst ska vara verksam i (varierar ju rätt mycket). Och är det en ung hingst får man hålla i beräkningen att den kanske ser lovande ut nu som ettåring men inte om två år och då ändå besluta sig för att det är läge att kastrera. Det är många som behåller hingstämnen men senare ser att det inte blev riktigt så bra som man hade tänkt sig och kastrerar.
Rent spontant är väl min personliga åsikt att vi inte behöver fler korsningshingstar i avel. Jag bryr mig inte om ifall folk avlar fram korsningar, det kan absolut finnas en vettig tanke bakom det men det behövs inte specifika hingstar för det ändamålet tycker jag. En renrasig hingst av god kvalitét kan också få korsningsavkommor.