Creep Feed för föl - finns några fler som gör det?

Strajder

Trådstartare
Av ren nyfikenhet så undrar jag om det finns fler som använder metoden med Creep Feed för utfodring av föl? Jag har förstått att det är mycket vanligare i andra länder men det måste väl finnas fler som gör så i Sverige?

Vi byggde en enkel lösning i ett hörn av hagen och det fungerar faktiskt mycket bra. Visserligen har jag senare läst att man bör ha två ingångar men vi har en. Föl äter ju inte lika fort som vuxna hästar och då är de bra att de kan äta i egen takt och när de känner för det.

Sv: Creep Feed för föl - finns några fler som gör det?

Mina två föl, som numera är avvanda, har varsin krubba med kraftfoder som bara de kommer åt, uppsatta inne i det lilla huset som utgör "ligghall" på lösdriften. Dit går de och petar i sig sitt kraftfoder när andan faller på.

Hur stor ska man göra själva ingången till halvblodsfölen? (Det går även halvblodsåringar i lösdriften som helst inte ska in där...)

Jag hade det till två föl i vintras. Funkade jättebra! Delade också bara av ett hörn i hagen. De hade fri tillgång på hö därinne, funkade inte för de vuxna hästarna. Så fick de lucernhack och lite kraftfoder där också :)

Oj det var en gammal tråd ;)

Gör den så stor att de precis vågar gå in. Jag fick göra ingångarna både låga och smala när det gick en arabvalack med fölen. Han var väldigt bestämd med vad han vill och han ville in till maten :d

Jag körde creepfeeding för våra föl förra året. Tog en del av ligghallen där jag satte plankor på en sådan höjd att fölen gick under men inte de stora.

Det fungerade fantastiskt bra vilket var skönt då vi hade dåliga värden på hösilaget och behövde tillskottsfodra.

Är intresserad av på vilken höjd ni hade ingången till feedern? Dvs i förhållande till fölens resp övriga hästars höjd.

å, det var en lastgammal tråd du letat reda på...

De två föl jag hade som jag nämnde ovan var ett ridponnyföl och ett shettisföl. De gick ihop med ngra vuxna shettisar. Där hade jag dels en planka om satt tillräckligt lågt så att bara shettisfölet kom under och dels en krubba som satt så att ridponnyfölet nådde den om hon sträckte huvudet över denna planka. Och det var verkligen så att ingen annan kom åt shettisfölets krubba och ingen nådde ridponnyfölets, så det funkade jättebra.

Jo, såg det. Google gav dock inte så många andra resultat så jag hoppades kunna väcka liv i tråden igen ;)

Har haft två små föl (110 resp 115 cm bak) som fodrats inne i en lösdrift avstängd med en planka några dagar vilket funkat jättebra då storleksskillnaden är stor mellan dem och stoet. Har dock flyttat över ett större föl som bara är ca 10 cm högre än det största av de små fölen, tillsammans med hennes mamma som är bara 15 cm högre än sitt föl. Så det blev genast lite klurigare. Det är egentligen bara de små fölen som behöver tillskottsfodras, men sätter jag höjden så att bara de små ska kunna komma in blir det inte mycket marginal till det största fölet. Sätter jag den så att samtliga föl ska komma in blir det inte heller mycket marginal till det ena stoet. Tips, någon?

å, det var en lastgammal tråd du letat reda på...

De två föl jag hade som jag nämnde ovan var ett ridponnyföl och ett shettisföl. De gick ihop med ngra vuxna shettisar. Där hade jag dels en planka om satt tillräckligt lågt så att bara shettisfölet kom under och dels en krubba som satt så att ridponnyfölet nådde den om hon sträckte huvudet över denna planka. Och det var verkligen så att ingen annan kom åt shettisfölets krubba och ingen nådde ridponnyfölets, så det funkade jättebra.

om det större fölet inte behöver tillskottet hade jag gjort så att det passar de minsta. Skulle sen den större krypa under så är det ju ingen katastrof, de brukar kunna ta sig åt båda hållen om det behövs...

Nä, det behöver hon inte. Men jag vill gärna att hon också ska kunna komma undan regn och rusk nu när sådana tider väntar. Nu sitter plankan så att hon men inte mamman ska kunna komma under, dock är hon (fölet) av den försiktiga sorten och har inte vågat gå in än. Gjorde ett försök, men slog i huvudet och ryggade tillbaka. De små traskar obekymrat in och ut som tidigare, mumsar sina fölpellets i lugn och ro och ligger mycket i den mjuka halmen :love:.

om det större fölet inte behöver tillskottet hade jag gjort så att det passar de minsta. Skulle sen den större krypa under så är det ju ingen katastrof, de brukar kunna ta sig åt båda hållen om det behövs...

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 457
Senast: Sel
·
Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 402
Senast: MaRomer
·
L
Ekonomi & Juridik Är stallägare & har 6 inackorderingar funderar på att stå för hö´t & vill att mitt stall ska ha fri tillgång. Undrar om någon har tid &...
2
Svar
26
· Visningar
2 794
Senast: Lyckan i Halland
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama