Cortaflex So-Kalm

Status
Stängd för vidare inlägg.

wagram

Trådstartare
Jag är lite dåligt påläst om detta preparat. Men då jag hört att det skall vara riktigt dyrt så tänkte jag fråga om någon där ute har provat det innan jag själv köper? :angel:

Min häst är väldigt, väldigt pigg. Jag har en ny utprovad sadel till henne och jag ska ta och snacka med en bra tandläkare, men jag tror ändå att det kan vara att hon bara tycker att det är kul att rida ut! Hon är inte alls lika hetsig när jag rider henne i ridhus!
Jag har dock endast ägt henne sen i början av november 2009 så jag vet inte hur hon har varit innan.
Mina grannar använder So-Kalm på en av sina hästar och de är nöjda med varan. Har även pratat med en kompis som jobbar i en hästsportsbutik och hon säger att kunderna som en gång har köpt medlet kommer tillbaka för att köpa mer!
Men är det verkligen värt pengarna?
Låt höra! :banana:

Sv: Cortaflex So-Kalm

Men vad vill du ha ut med att droga ner hästen?

So calm har jag förstått används till nervösa, spända och sprättiga hästar. Har du en pigg häst så ska du vara glad över det, det är mycket enklare att rida en häst med lite egen motor så därför är just min fråga varför vill du dämpa den?

Jag instämmer till fullo med boj.
Kan ju vara en ide att lära sig rida sin häst lite bättre istället för att droga ner den. Att ha en pigg häst med egen motor bör du ta tillvara på istället.
Det är dom hästarna som går att komma längst med.
Lär dig rida den ordentligt, du tränar ju varje vecka så det bör väl inte vara något problem??
Och ja, jag vet vem detta är tyvärr.

Jo, men galopp ombyten på stället samt "piafftramp" på stället och att hon inte kan stå still för fem öre är lite för mycket för att kalla pigg häst. Jag vill då definitivt påpeka att hon är "sprättig"! Självklart tycker jag att det är bra att hon har framåtbjudning. Men den skall vara kontrollerbar! Och nej, jag tränar inte varje vecka då jag anser att vi inte är i kondition för det ännu! Men nog pratat om det!

Vad jag ville med den här tråden var att få veta vad folk tycker om produkten!

Folk tycker att produkten är onödig och att man ska lära sig rida hästen ordentligt istället.
Jag har haft hästar som gjort exakt som din, det enda som hjälper är träning, träning och åter träning. Fokus på ryttaren är vad som ska till.
Leta inte genvägar, utan jobba från det utgångsläge du har, tror nog att din tränare skulle hålla med mig.
En häst MÅSTE inte vara i toppkondition för att rida för tränare, det DU verkar behöva är grundlydnaden, den får du med hjälp av just din tränare då du inte verkar klara av det riktigt själv.
Lycka till.

Jag ska tom bjuda dig på några övningar att använda dig av.
När du rider ut, ta tyglarna, men skritta enbart, rid öppna, sluta, skänkelvikninger över vägen och tillbaka, se till att hon har fokus på DIG.
Gör halt, klappa, igång igen, men enbart skritt, sen när hon börjar slappna av lite, trava några steg, men om hon börjar stissa upp sig, ner i skritt igen och fortsätt med koncentrationsövningarna, som oxå ger dig en lösgjord häst.
Varva med skritt på lång tygel och beröm om hon är lugn.
Serpentiner över vägen är oxå bra, rid rätt ut i skogen, så hon får lyfta ordentligt på fötterna, så att hon börjar se sig för lite, även bra för ryggen.
Håll på sådär till hon lugnat ner sig, det kan ta allt från en vecka upp till en månad, men det kommer ge med sig. Sen när du känner att hon mer och mer fokuserar på dig, då kan du börja trava mer samt galoppera, men i korta intervaller till att börja med.
Och boka tid hos dín tränare!

Eftersom tråden har bytt ämne och jag har tagit reda på fakta om produkten på annat håll så kan härmed tråden låsas! Tack

nej att lyssna på goda råd har väl aldrig varit din starka sida.
Men absolut, "droga" ner hästen istället för att lära dig rida henne, jättebra ide där tjejjen.
De saker du säger att din häst gör, är inget att bli nojjig över, hästen är pigg, och du har inte haft den mer än ca 4 månader och du vill ge den lugnande??

Tycker du själv, på fullaste allvar att det är en bra ide?
Men visst, detta är ju ditt sätt att reagera, jag borde inte bli förvånad.
Tycker synd om dina hästar bara om det är så det fungerar i ditt stall.

Okej. Men som jag sa har jag fått reda på information om produkten på annat håll av personer som jag vet jag kan lita på. Jag kommer nog aldrig använda detta preparat ändå. Enligt veterinär och hovslagare så mår mina hästar bra och är i gott skick. Och därmed tycker jag att vi låser denna tråd då den inte alls handlar om Cortaflex So-Kalm längre!

bra! men att ens komma på den tanken med en ny häst är dumt. tar ca 3-4 månader innan en häst visar sitt rätta jag på nytt ställe.
Och det där med att lita på folk, är du inte rätt person att uttala dig om.
Prata med din tränare om du har problem att hantera eller rida dina hästar innan du börjar laborera med lugnande. Varför tycker jag inte ens att jag ska behöva förklara!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka