Cortaflex/Glucosamin för ledinflammation?

Trocadero_lover

Trådstartare
Min ponny har varit på klinik idag och han har inflammtion i v.f & h.b, han blev sprutad med cortison, och ska få gå i hage 4dagar, sen ska han ridas i skritt & trav. Återbsök om 2veckor. Jag tänkte på att det finns olika fodertillskott som är bra för leder o framkallar ledvätska osådant, ät det något som kan vara bra att ge?

Vad har ni för egna erfarenheter överhuvudtaget av ledinflammtioner?
 
Hej!

Jag har en häst som har varit ofräsch länge med bla. ledinflammationer. Tycker att jag prövat "allt" som finns på marknaden i preparatväg!
Min norska kusin tipsade mig om en norsk produkt, en Omega3 olja. Super! Den är bla. antinflammatorisk, och innehåller fettsyror som inte finns i andra produkter.
Efter tre veckors användning har min häst blivit helt fräsh, mjuk och fin i både muskler och leder. Rekommenderas varmt!
MVH / Fia :)
 
Har fått tips om att gurkmeja ska vara bra för leder. Ca 1,5 msk för häst. Till en ponny kanske d räcker m 1msk. Lycka till!
 
min pålla har lite halvknackiga leder.
gurkmeja o cortaflex ger jag
 
Det lät som en VÄLDIGT kort konvalescens!? Vissa veterinärer har blivit påverkade av vad kunder i allmänhet önskar sig, nämligen att kunna rida så fort som möjligt, och rekommenderar därför en avsevärt kortare konvalescens än vad som egentligen är det optimala. Detta har jag både sett själv i min omgivning, samt att det togs upp till diskussion i Ridsport för en tid sedan.

Om jag hade varit du hade jag rådgjort med fler veterinärer för att få deras åsikter, alt hade jag, efter eget huvud, vilat hästen helt i två veckor (hagvila med lugna kompisar eller ensam om inga sådana finns) och om den var fräsch vid återbesöket skrittat ytterligare två veckor för att sedan smyga igång långsamt med kortare trav- o galoppasss på rakt spår o fast underlag. Tror att man får ett mkt, mkt bättre utgångsläge för en i framtiden frisk häst om man skyndar långsamt under konvalescensen.

Vad det gäller tillskott så har jag goda erf av Glucosamine, som jag började använda till min gamla ponny (20 år) när hon började kännas stel för ett par år sedan. Hon mjuknade avsevärt på bara ett par veckor. Dock har hon aldrig haft problem med lederna i form av inflammationer o liknande, i hennes fall handlar det mer om åldersstelhet efter ett långt o aktivt liv som hopponny.

Lycka till med din häst!!!
 
Jag har en sån produkt i mitt sortiment, har dock aldrig sålt av den eller provat..

Arthritis and Rheumatism Blend
| För äldre hästar | Arthritis & Rheumatism Blend | Flytande

Beskrivning:
En blandning av marina och vegetabiliska oljor rika på Omega 3 och de fleromättade fettsyrorna EPA & DHA. De här traditionella näringsämnen är effektivt använt för hålla äldre hästar smidiga i lederna. fettsyrorna behövs också för hjärnans, nervsystemets och ögonens funktion.





Finns i följande förpackningar:

Arthritis and Rheumatism Blend 1 ltr 190 kr
Arthritis and Rheumatism Blend 5 ltr 580 kr


Innehållsförteckning:
Innehåll per 10 ml:

DHA 654 mg EPA 654 mg
Vitamin A 8150 iu Vitamin E Vitamin E 80 iu




Övrig information:

Rekommenderad dosering:
Ponny & små hästar: 40 ml - 60 ml per dag
Medelstora hästar: 60 - 80 ml per dag
Stora hästar: 80 - 100 ml per dag
Förvaras torrt och svalt
 
Det lät misstänkt.
Jag blev ordinerad 20 minuters promenad de första tre veckorna sen återbesök och eftersom han inte var helt bra då fortsatta promenader tre veckor till.
 
Tycker inte att Cortaflexen och gurkmejan funkade på min pålle. Däremot är jag supernöjd med Glukosaminen. Tydligen förlorar gurkmejan sin aktiva substans när den kommer i kontakt med luft eller ljus så det är bortkastade pengar att ge hästen nåt annat än färsk gurkmeja.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp