Corso och chihuahua

zalleg

Trådstartare
Hej alla! Jag har sedan länge vart förälskad i rasen cane corso:love: det verkar vara en heeeelt underbar ras! Men jag har en chihuahua och en pincher hemma.. Har ni erfarenhet av att ha en moloss eller annan stor ras ihop med miniatyr hundar?
Är inte rädd för att den lilla ska bli uppäten, Och jag vet att en valp som väger 3 gånger så mycket kan råka skada den lilla men en klumpig tass. Jag tänker inte låta de va själva ihop innan corson fått koll på sin kropp lite.
Det jag funderar på är om dels vavvan kommer känna sig rädd? Alltid tänka på att rädda sitt skinn?
Och om corson kommer tycka det är tråkigt med så små hundar?
Är inte orolig för pinchern, han har bott på samma gård som en 60 kilos rottis, de gick utmärkt ihop. Klunsen hade inte ens chans att komma i fatt den lille :p

Sv: Corso och chihuahua

Rädd för en Cane - en chihuahua? Kompisens pomeranian 7 mån skrämde vettet ur mina canevalpar. Han var ju så snabb och så på och överallt och studsade och var JÄTTEOTÄCK. Dom låg platt på rygg medans minimonstret kollade över dom och sen gick dom helst undan.
Canen gillar en rejäl brottningsmatch och det lär ju inte vavvan vara intresserad av så just lekmässigt har dom nog ingen större nytta av varann.

Men naturligtvis kan en 50 kg klump skada en 1 kg´s fis.
Precis som jag antagligen skulle trampa ihjäl en sådan liten hund - det är min stora skräck - jag blir nervös bara jag ser dom.

beror på hur hundarna tolkar varann... Din lilla kan lätt kontrollera en större valp beroende på respekt, disciplin och kontroll, däremot en cane valp är en mkt fumlig sak som kanske inte bör ge sig in i lek med mindre hundar som kanske inte tål hårda lekar så bra. Min förra sötnos han slogs JÄTTEHÅRT med framtassarna när han lekte. Han stod mer på bakbenen och boxades än på alla 4, MEN med småhundar la han sig och vek in tassarna under sig och bara lekte snällt med öppen mun :D liksom låg och gläffsde åt dem. Men som sagt allt beror helt på hur van resp hund är med andra av stor/liten sort? Klart att det kan funka men man bör hålla leken mellan stor/liten hund under stor uppsikt/kontroll då en smäll med framtassen av en stor hund lätt skadar.

Jag har en pekeblandning, Ruben fyra år gammal och sex kilo lätt. Sedan tre veckor tillbaka har vi även en Doug de Bordeaux, Figge 16 månader o 55 kilo tung.
Det går alldeles utmärkt! Ruben är king of the castle o bestämmer allting. De leker hej vilt ute i trädgården o har väldigt roligt :)

120711031.jpg

Jag vet en som hade leonberger ihop med vavva (uppfödare), tror inte att dom har någon lb kvar nu men hanen (var i och för sig den äldsta av alla) var försiktig runt de små men visst får man ha viss koll då olyckan snabbt kan vara framme :)

Vilken underbar bild! :)
Jo vavvan är väl hyfsat van vid stora hundar, föräldrarna har en rottis blandning på drygt 35 kg. Visserligen mindre än corso men fortfarande stor! Så länge de bara springer, så är det ok, bättre att jaga än att bli jagad enligt vavvan, vilket man kan förstå. Men börjar rottisen slå med tassarna blir han lite ledsen. Inte för hon träffar honom, han studsar iväg som en liten loppa.
Tror det är lättast att ta in en valp i flocken, Så de lär känna varandra när den fortfarande är "liten"!
Och jag ställer mer än gärna upp och brottas!:D något jag verkligen saknar när man gått från stor till liten hund..
Tack för svaren!

Jag har en golden å en vavva funkar toppen! Nu hade jag visserligen den stora hunden först å valpen kom när han var 6 år så det var den lilla som var besvärlig med den stora.

Min hund var inte van vid små hundar sen innan men han fattade på en gång att man ska vara försiktig :) nu låter jag dom inte busa hejvilt tillsammans då utan det får min lilla göra med mer jämnstora hundar:p

Men som sagt var fungerar jättebra och jag tror aldrig min vavva varit rädd för den stora hunden utan det är ju självklart lillen som bestämmer i huset :D

Har schäfer och russkiy toy, de funkar ypperligt ihop. Schäfern är jätteförsiktig men så var hon också vuxen när vi fick hem russkin som också var vuxen. Jag litar 100 procent på schäfern som är den som bestämmer av dom två och tar hand om och vaktar "lillan" mot allt ute i stora världen.
Däremot skulle jag vara väldigt försiktig att introducera valp av stor ras med liten pyttehund. Du får övervaka noga, just med att valpen inte förstår sin styrka. Förhoppningsvis så visar dom små hundarna gränserna. Lycka till!

När våra hundar "leker" så är russkin i mitt knä och schäfern leker så försiktig, när hon "biter" så använder hon knappt tänderna och russkin gör utfall och hopp mot henne. Dom ser rätt roliga ut. Dom kan ju inte leka som två jämnstora hundar.:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka