Cool Mix Spillers (Sammanslagen)

Vica

Trådstartare
Någon som provat müslit CoolMix av Spillers? Är det bättre eller sämre än tex Kraffts och Hippos?

Det jag märkte med en gång är att själva bitarna är större och ser smarrigare ut, men med en häst som lätt sätter i halsen vågar jag inte ge nått torrt utan han får all sin mat väl uppblött. Nån som har haft problem med Spillers?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Cool Mix

Jag köpte det fodret nu senast för jag har hört kompisar tala gott om muslifoder. Har bara hunnit använda halva säcken nu, men det är populärt vill jag lova. Det ser ju så gott ut så man skulle kunna tänka sig en svätt på filen ;)

Det skulle innehålla magnesium som ska dämpa väldans pigga hästar (vilket jag har ett exemplar av ;) ) och så var det helt havrefritt, så det var därför jag provade det.

Men jag och hästarna är nöjda hittills iallafall.
Tycker dock inte om han blivit jättemycket lugnare, ännu iallafall :angel:

Jag tror inte ett foder kan lugna ner en häst om man jämför "samma slags fodersorter" ex havrefria.
Däremot kan det bli skillnad att utfodra med foder som innehåller olika slags råvaror där hästar mer eller mindre reagerar på de olika råvarorna ex havre eller melass.
Att det ska vara extra mycket Mg i just det här fodret tycker jag inte stämmer. 3-4g är normalt för de müslifoder jag sett.
// Linda

Spiller cool mix är absolut det bästa fodret jag haft. Till mitt sto som gick medelsvår hoppning och som va väldigt het fungerade det kanonbra på! Dessutom va hon så blank i pälsen att folk kom fram och frågade flera gånger vad jag fodrade med. Det innehåller även Novamin S som är något unikt vitamin, mineral och antioxidant formula. Blev riktigt sugen på att prova det på mina två pigga avkommer till stoet nu. Någon som vet vad en säck kostar nuförtiden?

Innehållsmässigt vet jag inte men det är i a f klasskillnad på dem...

Har provat Harmoni och det är väl ok men inte jämförbart med Spillers müslifoder. Frågar du om innehållsmässigt så vet jag faktiskt inte hur pass lika de är men det borde du kunna hitta på hemsidorna. Svenska Foder är väl de som distribuerar Spillers också så du borde kunna hitta all innehållsinfo på deras sida.

Var ut på deras hemsida nu och såg att man måste ringa in och beställa....:confused:
Hur blir det då?
Jag bor typ 8 mil därifrån så det blir ju dyrt att åka och hämta det oxå, är det någon som vet om dem kan skicka iväg det eller...?
Uch känns som om jag inte har tid att ringa.....Jobbar dygnet runt känns det som.....:grin:

Såg på deras hemsida nu oxå att det inte är spillers cool mix utan "havens cool mix"....?

Nu blev det mycket....Ni andra som har spillers cool mix var köper ni det någonstans?
Kan man beställa det och få det skickat eller kanske kan granngården beställa hem???..

Var du inne på Svenska Foders sida? För där ska det finnas en butiksförteckning över de som säljer Spiller, i olika delar av landet. Hoppas jag inte säger fel nu bara men visst är det Svenska Foder som står för de sk Djur&Naturbutikerna - kanske ngn annan här som vet?

Jag handlar f n i en butik som heter Trollenäs lantmannaaffär eller ngt i den stilen; sök på deras hemsida också så får du upp mer info om Spillers och var du kan söka vidare.

Granngården säljer inte Spillers vad jag vet, de håller sig till Krafft, Salsa och Lympos bl a. Svenska Foder är väl konkurrenten och säljer bl a Hippos sortiment, Spiller m fl.
Vissa butiker tar dock bara hem Spillers på särskild beställning, säkert p g a den ganska korta hållbarhetstiden.

Spillers müsli

Jag funderar på att byta till spillers cool mix till mina två heta kusar....
Har bara hört positiva saker om detta foder just för heta hästar..:laugh:

Men min fråga är, var kan man köpa det? Har sökt på nätet men finner ingen återförsäljare..:(

Vad tycker ni om spillers cool mix? Funkar det på din "heta" häst?

Sv: Spillers müsli

Är ute på nätet och tittar på olika sorter med foder till mina hästar...
Är ute efter ett foder som innehåller lite energi då mina hästar är så heta.
Tittade lite på fibergi låg, skulle tydligen vara bra för heta hästar också..
Någon som tycker det är ett bra foder?

Läser du sista inlägget i den andra tråden ;) så förstår jag inte varför du inte hittat att Svenska Foder säljer Spillers sortiment.:devil:
// Linda

*kl*
Har samma "bekymmer" som du med pigg häst. Fick Hippolyt naturmüsli,men tvärvägrade att äta den efter ett tag (Hon funkade super på den), tyvärr så jag fick gå över på den hon hade innan Marstralls Freizeit. Men hon blir en helt annan häst på den. Väldigt pigg.
Läste om Fibergi Låg, men det var havre i den.....Tyvärr.Men den ska ju vara till lite piggare hästar. Så ni som har den vad tycker ni om den?????

Eftersom hållbarheten är kort så kan man ju inte råda dig att köpa en hel pall heller, 7 mil är ju ingenting om man kan köpa på sig en pall foder men att åka för en säck eller två då är det långt förstås.

Bli återföräljare själv kanske kan vara ett alternativ? Förut köpte jag av en tävlingsstall som också stod som återförsäljare. Annars blir det kanske till att köpa ett annat mera lättillgängligt foder?

Själv kör jag ca 5 mil t o r för att köpa fodret, gör av med 1-2 säckar/månad så det blir en del mil av det med. Personligen tycker jag att det är väl värt mödan.

Tack för ditt svar.

Undrar lite över fibergi låg nu bara.... För det fodret kan jag köpa av en granne och då får jag dra av momsen också ;) Får betala 158 kr för en säck på 25 kg och nu köper jag granngårdens müsli på 20 kg för 169 kr, så jag tjänar mer på att köpa en säck fibergi...

Men frågan är hur bra den passar mina två kusar,..?

Hur tycker ni att det funkar på era hästar?

Fibergi är inget lugnande foder trots att det heter låg.
Innehåller havre och ganska mycket melass.
// Linda

Sv: Cool Mix Spillers (Sammanslagen)

Någon som vet hur mycket en sekk men spillers coll mix kostar??

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 052
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 847
Senast: Monifa
·
Hundhälsa För ca en vecka sedan fick jag hem en chihuahua korsningsvalp, Pyret,hon är 11v gammal. När jag hämtade hem henne fick jag med ett sk...
Svar
14
· Visningar
2 298
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka