• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gylle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 675
Sv: Conte 612

Min nuvarande favorithäst tillhör stamm 95! :)
Heinsgårdens Thor heter han, född i Danmark 1991, nästan renrasig holsteiner (pappa eller morfar är hannoveraner har jag för mig).

Det här är min översättning av ett engelskt dokument som jag hade i min ägo för några år sedan (försvann i en övernitisk städning av datorn :eek: :crazy: ):

Stofamilj (stamm) 95 är en av de äldsta i Schleswig-Holstein, den har redan givit många tävlingshästar. Stoet Berolina är dotter till Geisha HSP. Stoet Athen födde, förutom Geisha, även Ladykind (e Sacramento Song xx), och de tre tävlingshästarna: 1. Romantika (f.1978, e Rasputin, riden av Werner Peter och Dirk Hafmeister) vann 67 295 DM, 2. Creole (f1981 e Corlando I) vann bl.a. med Peter Luther 20 265 DM, 3. Cincinatti (f1983 e Capitol I) reds av Werner Peter, senare såld till Mexico. Innan tävlingskarriären så fick hon sonen Coriall Z (e Cor de la Bryère), som senare blev godkänd för avel. Totala vinstsumman för Cincinatti blev 47 124 DM. Hon döptes senare om till Maria 4.
Cincinatti heter numera Vera II (e Capitol I u Ladykind/e Sacramento Song xx u Athen)

De två mest kända ättlingarna till Geisha HSP är Corovado, född 1981, e Cantares u Zora (”FN name” Roxette) ue Rebel Z I. Corovado placerade sig som 8-åring tillsammans med Peter Luther i svår klass hoppning. Efteråt reds han i många år framgångsrikt av amatörer i medelsvår hoppning. Vinstsumma 14,036 DM. Roxette såldes på en elitauktion i Neumünster, och reds som 6-åring av Breido, greve av Rantzau och Kristin, grevinna av Rantzau, i medelsvår hoppning innan hon som 7-åring avlivades p.g.a. kolik.

TNT Carthago Z reds i OS av Jos Lansink. Från hans första fölomgång kommer, bland många andra, hingsten Guardus Claudio. Claudio reds på högsta hoppnivå av Bo Kristoffersen. Många bra hopphästar kommer från denna Holsteinerstofamilj.

Senast ändrad:

Och så måste jag ju visa en bild på favoriten ;) :
srThorhuvud.jpg

Var tvungen och gå in och kolla hans stam på dansk hästdata och han har Pari (stammodern till stamm 95) ända framme som mormorsmor, min har henne som mormorsmormorsmormor (alltså i 6,e ledet). Sedan är de undan olika döttrar till henne din är undan Paris sista dotter Parina (f.76) medans min är undan den dotter som nog är mest känd Pari-Fine (f.66).

Är du intresserad så kommer här ett utdrag från vad som står i Holsteiner Stutenstämme (på tyska är värdelös på att översätta):

Auf dem landwirtschaftlichen betrieb von Jens Hauschildt (Kursenmoor) werden in der dritten generation springpferde gezüchtet. Der stamm 95 ist in hier beheimatet. Stammstute ist die Marder tochter Pari. Selbst DLG-prämiert, lieferte sie in anpaarung an Cottage Son ** den hengst Conte, der selbst internationale spring-erfolge aufweisen konnte. Pari wurde nach Dänemark verkauft, wo sie eine reihe guter zucht- unt sportpferde hervorbrachte. Ihre enkeltochter Hanette (e. Benvenuto** u.Pari-Fine ue. Alibi), aus Dänemark reimportiert, wurde bei Jens Hauschildt stets sehr erfolgreich angepaart. Ihre tochter Schilda ist mutter des hengstes Claudio (e.Carthago), der beim Holsteiner Verband wirkt. Dessen vollschwester Gina dient der erhaltung des stutenstammes. Tanette (e.Calypso I - Benvenuto**) ist mutter des vererbers Contago, jahrgangsgefährte des Claudio.

Ein weiterer erfolgreicher zweig geht von Oste (e.Heidelberg) aus. Aus diesem zweig stammt auch Ladykind, die drei international erfolgreiche sportspferde lieferte. Cincinatti ist ausserdem mutter zu Coriall, der nach seinem deckeinsatz in Holstein noch erfolgreich in Belgien im springsport eingesetzt wurde. Die nächste verwandte zu Cincinatti, die heute noch in Holstein im zuchteinsatz ist Berolina e. Ahorn Z aus der Geisha HSP von Fähnrich-Lohfeuer. Sie lieferte bisher fünf stuten, von denen drei auf dem Hof von Henri Asmussen, Gelting im zuchteinsatz sind.

Tack!
Jag kan inte tyska mer än några ord här och var - men skulle tro att det går att lista ut vad det betyder. :)

Aha, Pari-Fine - hon som har flera ättlingar på Öxenholms stuteri (bl.a. Ö. Pardien, som ska finnas eller har funnits här i Sverige).

Känner du till att Anne Grete Törnblad red Paradiso i svår dressyr?
Paradiso är f.1983 e Sandro u Parisienne (e Raimondo u Parisian e Benvenuto xx u just Pari-Fine).

Nej, Paradiso kände jag inte till däremot har Parisienne lämnat den gdk hingsten Paridor e.Leonardo II.
Parisan (i et du fått in skall inte vara där enligt dansk hästdata) är helsyster med Para som är den av Pari-Fines döttrar som min härstammar från.
Lite synd att många av de yngre inte har just "Par" namn längre enklare att hitta de olika då. Såg att där var en hingst i Herning i år Pari-Iani har inte hunnit kolla men gissningen är att den också kommer ur denna stostam. Genom namnen är det ju mkt lättare att hitta dem. Min och hennes mamma har tyvärr inte Par namn men man kanske skulle kanske låta fölen få sådana namn.
Det är ganska roligt att se att i Tyskland avlar man framförallt hoppning på denna stostammen men i Danmark avlar man mkt på dressyr istället på stostammen. Min var bland annat uppfödd för dressyr.

Liknande trådar

Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
2 065
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka