Conquer Pro 200 - erfarenheter?

bettysmatte

Trådstartare
Är det någon som har provat denna hyaluronsyra? Vad fick ni i så fall för resultat? Det var den sort som rekommenderades av min veterinär åt min häst som har has- och hovledsproblem. Vid första titt kände jag att, hjälp, vad DYR (900 kr för 0,5 liter:crazy:)!! Jag har därför kört med annan produkt (Bioglucomin + HA) sedan september. Men så fick jag för mig att kolla igen, och började räkna på dosen och insåg rätt snabbt att när man kommit till underhållsdos så är priset inte mer än ca 200 kr/månad om man har en häst som väger ca 500 kg. Visserligen innehåller den "bara" hyaluronsyra och inte glukosamin, men jag sparar ca 300 kr/månad mot Bioglukomin. Det finns ju faktiskt en studie från USA som visar på att Conquer har effekt.

Är det någon bukehäst som har provat, och hur gick det i så fall?

Sv: Conquer Pro 200 - erfarenheter?

Jag ger det till min ena.
Gaffelbandskadad i somras. Började ge det efter jag fick ok att sätta igång o skritta. Det var i Augusti och vi har gemomfört ett 16 veckors igångsättningsprogram. Sedan fortsatt träning och på söndag planerar jag en 2-mils ritt.
Jag kan inte säga om det här har hjälpt eller inte. Svårt att veta om läkningen gått lika bra utan.

900:- för 5dl är rätt saftigt men eftersom dosen är så liten så är det billigare än andra. Jag vågade inte satsa på Trikems billigare.
// Linda

Jag har gett det till min ena och jag tycker att det fungerar. Dock använder vi nu Trikems Hyaluron och jag tycker att jag får samma resultat. Hästen blir lite smidigare och mindre stel, men det är inget mirakelmedel :)

Kanske lite OT, jag vet inte...

Men i samband med att min kompis häst rekomenderades detta tillskott undersökte vi saken noggrant för ca 1 år sedan. Vad jag förstår så har det stor betydelse hur stor molekylvikten är. Effekten av hyaluronsyran ska vara starkt beroende av molekylvikten och därmed även kedjelängden. För att kunna få önskad effekt vill man ha en så långkedjigad hyaluronsyra som möjligt.
Conquer har den långkedjiga hyaluronsyran (molekylvikt på 1 miljon Da) medans exempelvis Trikem inte ville gå ut med deras molekylvikt till kund. Pga detta har jag inte vågat tro på Trikems hyaluronsyra.

Så skulle jag satsa på nån skulle jag satsa på Conquer :)
Ska även finnas ett märke utomlands som man kan beställa hem billigare som också har rätt molekylvikt, men minns inte namnet.

1 700 kr för 12 gram HA?

Jag köper 50 g HA pulver från USA för ca. 360 kr + frakt och gör min egen HA-gel.

Ger man 100 mg HA per dag (motsvarar den rekommenderade dosen av CONQUER 200 PRO) räcker gelen 500 dagar vilket ger en kostnad av 72 öre/dag. Skulle jag använda CONQUER 200 PRO skulle kostnaden bli över 14 kr/dag.

Jag vill inte betala för ”äpple smaktillsats, karboxymetylcellulosa, citronsyra, destillerat vatten, propylenglykol och natrium bensoat” som CONQUER 200 PRO också innehåller.

En dunk destillerat vatten köper jag på närmsta bensinmack.

För min häst kostar Conquer Pro ca 7 kr/dag vid underhållsdos, om jag inte räknat helt tokigt, vilket jag faktiskt tycker är ett rimligt pris. Men, visst, jag skulle kunna beställa Conquer Pro från USA och då betala knappt hälften. Jag känner dock att risken är rätt stor, med tanke på att paketet kan kollas i tullen och jag då måste betala betydligt mer för min flaska.

Med min ringa kunskap tycker jag att det skulle vare jättesvårt att beställa pulver och blanda själv, och sedan känna mig säker på vad det egentligen var som jag gav till min häst.

Så jag får nog nöja mig med att hoppas på att jag hittat en hyaluronsyra som fungerar till min häst och som ändå inte kostar en förmögenhet...

Kanske lite OT, jag vet inte...

Men i samband med att min kompis häst rekomenderades detta tillskott undersökte vi saken noggrant för ca 1 år sedan. Vad jag förstår så har det stor betydelse hur stor molekylvikten är. Effekten av hyaluronsyran ska vara starkt beroende av molekylvikten och därmed även kedjelängden. För att kunna få önskad effekt vill man ha en så långkedjigad hyaluronsyra som möjligt.
Conquer har den långkedjiga hyaluronsyran (molekylvikt på 1 miljon Da) medans exempelvis Trikem inte ville gå ut med deras molekylvikt till kund. Pga detta har jag inte vågat tro på Trikems hyaluronsyra.

Så skulle jag satsa på nån skulle jag satsa på Conquer :)
Ska även finnas ett märke utomlands som man kan beställa hem billigare som också har rätt molekylvikt, men minns inte namnet.

Efter en hel del mailande fram och tillbaka med Trikem så fick jag lite underförstått fram att deras hyaluron-preparat Hyaluron100 rimligen bör ha en molekylvikt på minst 1 mlj dalton. Jag vägrar helt enkelt att köpa Conquers pga priset. Min syster tog hem av denna från USA för ett antal år sedan (till förra hästen), om den funkade kan jag inte säga. Till nuvarande så ger jag Trikem i underhållssyfte eftersom hon haft lite strul med ett bakknä mm, om det hjälper har jag ingen aning om men jag har så billig uppstallning så jag tycker att jag kan kosta på mig Litovets nypon och Hyaluron100 till henne, dessa substanser finns det iallafall nån slags forskning på som antyder att det kan ha effekt. Glucosamin ger jag inte längre pga avsaknaden av bevis för att det skulle ha någon som helst effekt i rimliga doser.

Fast om man tittar på doseringen och räknar ut pris/dag tror jag att Trikem blir dyrare än Conquer? Det står på Trikems sida att underhållsdos är 20 ml/dag. En flaska á 1000 ml borde då räcka 50 dagar (det står det till och med i texten, såg jag nu). Priset för en flaska är 495 kr/50 dagar = ca 10 kr/dag. Eller tänker jag tokigt?

Av Conquer ger man (till 500 kg häst) 7,5 ml/dag varannan dag som underhållsdos, alltså räcker en 500 ml flaska ca 4,4 månader (eller 133 dagar). Per dag blir ju då kostnaden 900/133 = ca 7 kr. Men du har kanske en större häst, och då förstår jag om det kan bli dyrare med Conquer.

Med min ringa kunskap tycker jag att det skulle vare jättesvårt att beställa pulver och blanda själv, och sedan känna mig säker på vad det egentligen var som jag gav till min häst.

Så jag får nog nöja mig med att hoppas på att jag hittat en hyaluronsyra som fungerar till min häst och som ändå inte kostar en förmögenhet...

Det var absolut inte avsett som kritik av dig utan mer som en kritik av fodertillverkare med ockerpriser. Det måste vara väldigt lönsamt att vara fodertillverkare.

Om 900 ml CONQUER 200 PRO kostar 1 700 kr och om den rekommenderade dosen per dag är 7,5 ml så blir kostnaden 14,20 kr/dag eller 426 kr/mån. 426 kr är mer än vad min hästs totala foderstat kostar per månad (inklusive grovfoder)! Att bara ge HA varannan dag är inte att rekommendera.

Det finns två stora fördelar med att använda basvaror. Man kan skräddasy ett fodertillskott som passar exakt till det grovfoder man använder och det blir dessutom mycket billigare. Den enda fördelen med färdigfoder är att det är enklare. Men man får betala dyrt för enkelheten och bra blir det inte heller. Det är i princip omöjligt att få ihop en balanserad foderstat med färdigfoder. Jag har försökt!

Beträffande HA så kan man ge det i pulverform också om man vill. Det har dock visat sig att HA i gelform absorberas bättre av hästen. Gel får man om man blandar HA-pulver med destilerat vatten och skakar om. Inte svårt alls. Men vattnet måste vara kallt och gelen förvaras kallt (i kylskåp).

HA-pulvret jag köper har en molekylvikt över 1 miljon da (”My current HA is 1,230,000 daltons. The new batch that's coming in next week is 1,190,000 daltons”).

Om 900 ml CONQUER 200 PRO kostar 1 700 kr och om den rekommenderade dosen per dag är 7,5 ml så blir kostnaden 14,20 kr/dag eller 426 kr/mån. 426 kr är mer än vad min hästs totala foderstat kostar per månad (inklusive grovfoder)! Att bara ge HA varannan dag är inte att rekommendera.

Så du menar att en veterinär rekommenderar ett tillskott, som dessutom är framtaget av veterinärer, om doseringen är fel? Dessutom hade det väl varit väldigt korkat av tillverkarna att rekommendera en mindre mängd än vad som behövs, eftersom vi väl båda håller med om att de säkerligen vill sälja och tjäna så mycket pengar som möjligt? Om igen, jag kan inte tänka mig att blanda och experimentera själv. Det känns mer osäkert än att följa rekommenderad dos på en vedertagen produkt.

Då har du nog en ovanligt billig foderstat, skulle jag vilja påstå. Min hästs grovfoder (torrhö i småbal) går på ca 800 kr/månad. Å andra sidan har mitt hö väldigt bra värden i år, så förutom hö och saltsten får hon inte mer än ett par nävar KwikBeet, en skvätt linfrölja och Conquer.

Fast om man tittar på doseringen och räknar ut pris/dag tror jag att Trikem blir dyrare än Conquer? Det står på Trikems sida att underhållsdos är 20 ml/dag. En flaska á 1000 ml borde då räcka 50 dagar (det står det till och med i texten, såg jag nu). Priset för en flaska är 495 kr/50 dagar = ca 10 kr/dag. Eller tänker jag tokigt?

Av Conquer ger man (till 500 kg häst) 7,5 ml/dag varannan dag som underhållsdos, alltså räcker en 500 ml flaska ca 4,4 månader (eller 133 dagar). Per dag blir ju då kostnaden 900/133 = ca 7 kr. Men du har kanske en större häst, och då förstår jag om det kan bli dyrare med Conquer.

Conquer Pro Råvaruinnehåll (garanterat innehåll) per 15 ml: Hyaluronsyra 200mg (1333 mg/dl) 13,3 g/L

Trikem Hyaluron 100 500 mg/100g 5g/L (om vi förutsätter att densiteten är 1 g/ml).

Conquer rekommenderar att man ger 100 mg varannan dag = 14,16/dos. 15 doser/månad = 212,40/mån.

Trikem att man ger 100 mg varje dag. = 9,90 kr/ dag. 30 doser/mån = 297 kr/mån.

Om man dock ger samma dos, alltså 100mg VARJE dag så kostar Conquer 425 kr/mån mot Trikems 297 kr.

Hyaluron 100 = 495 kr/1000 ml
Conquer Pro = 1700 kr/900 ml

Senast ändrad:

Så du menar att en veterinär rekommenderar ett tillskott, som dessutom är framtaget av veterinärer, om doseringen är fel? Dessutom hade det väl varit väldigt korkat av tillverkarna att rekommendera en mindre mängd än vad som behövs, eftersom vi väl båda håller med om att de säkerligen vill sälja och tjäna så mycket pengar som möjligt? Om igen, jag kan inte tänka mig att blanda och experimentera själv. Det känns mer osäkert än att följa rekommenderad dos på en vedertagen produkt.

Då har du nog en ovanligt billig foderstat, skulle jag vilja påstå. Min hästs grovfoder (torrhö i småbal) går på ca 800 kr/månad. Å andra sidan har mitt hö väldigt bra värden i år, så förutom hö och saltsten får hon inte mer än ett par nävar KwikBeet, en skvätt linfrölja och Conquer.

Hur många veterinärer har inte rekommenderat glucosamin till sina kunder de senaste 10 åren? Finns inga belägg för att det har effekt på häst. Glucosamin till människor finns inte längre under högkostnadsskyddet pga att det inte fungerar bättre än placebo.
http://www.socialstyrelsen.se/natio...sjukdomar/sokiriktlinjerna/artrosiknaochhoft1

Inj av hyaluronsyra i knäled hos människa verkar fö inte heller ha någon effekt starkare än placebo.

Eftersom produkten inte är läkemedelsklassad så är det inte klarlagt exakt vilken dosering som ska till för att man ska få effekt. Det handlar helt enkelt om mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Senast ändrad:

Eftersom produkten inte är läkemedelsklassad så är det inte klarlagt exakt vilken dosering som ska till för att man ska få effekt. Det handlar helt enkelt om mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Fast då är ju egentligen sanningen närmast att vi inte kan anta någonting? Vi vet inte om Trikem och Conquer har samma densitet/molekylvikt. Vi vet inte heller vilken dos som är den "rätta". Så vi vet egentligen...ingenting...;)

Fast då är ju egentligen sanningen närmast att vi inte kan anta någonting? Vi vet inte om Trikem och Conquer har samma densitet/molekylvikt. Vi vet inte heller vilken dos som är den "rätta". Så vi vet egentligen...ingenting...;)

Ungefär så, vi är bara hästägare som hoppas att vi kan göra skillnad för hästarna. Lurade är vi säkert....

Ska man alltid blanda HA tillskott i KALLT vatten? Rent HA pulver ska blandas ut i kallt vatten men om jag har en fördigblandad köpt HA produkt - spelar det någon roll om fodret är varmt el kallt? (vill ju inte förstöra de dyra molekylerna...)

Googlade runt och fann rent HA pulver - vågar man köpa det via nätet? Blir det mkt extra frakt / tull el dyl från USA?

Har nyligen börjat ge en HA produkt till min häst = raketbränsle :banana: (eller så är det bara en tillfällighet)

Efter en hel del mailande fram och tillbaka med Trikem så fick jag lite underförstått fram att deras hyaluron-preparat Hyaluron100 rimligen bör ha en molekylvikt på minst 1 mlj dalton. Jag vägrar helt enkelt att köpa Conquers pga priset. Min syster tog hem av denna från USA för ett antal år sedan (till förra hästen), om den funkade kan jag inte säga. Till nuvarande så ger jag Trikem i underhållssyfte eftersom hon haft lite strul med ett bakknä mm, om det hjälper har jag ingen aning om men jag har så billig uppstallning så jag tycker att jag kan kosta på mig Litovets nypon och Hyaluron100 till henne, dessa substanser finns det iallafall nån slags forskning på som antyder att det kan ha effekt. Glucosamin ger jag inte längre pga avsaknaden av bevis för att det skulle ha någon som helst effekt i rimliga doser.

Jasså, lyckades du får ett svar från dem! (Även om "rimligen bör" kanske inte var något vetenskapligt svar :grin:) Vi provade för något år sedan och dom vägrade, dem sa bara att molekylvikten var "tillräcklig", men jag ansåg inte att det var svar nog att lita på.

Jag vet faktiskt inte om jag egentligen fick någon effekt av HA, men jag tyckte det känndes som de.. Men på frågan om det var inbillning eller ej det har jag inget svar på. Jag har gett under rehab tid bara för " säkerhetsskull ifall det fungerar" :P

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka