Connemarahingstar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MadickenII
  • Startdatum Startdatum
M

MadickenII

Tänkte bara höra vad ni tycker om mitt lilla dilemma:

jag har ett treårigt connemarasto som det inte blir något med, Så därför tänkte jag betäcka och sen börja på ny kula.Hon är visad ett antal gånger med klass 1 el guld. Jag har kollat på ett antal hingstar som finns inom en viss närhet till där jag bor. Det är Janus, Fredriksminde Hazy Chance och Stuteri Gräns hingstar. Vad tycker ni? Hon är skimmel född m-brun. Har en mkt snygg sida och rastyp men inte några vidare rörelser. Hon behöver därför en hingst med trevlig typ och bra rörelser. Jag tycker att Hazy Chance är fin, och har ett antal trevliga avkommor, men han blir ju lätt slagen av Janus.

Tycker ni hon är för ung, hon är ju alltså inte fyllda tre år, fast hon är mkt rejäl och välväxt. Jag ska i fall hon blir dräktig låta henne gå på lösdrift med ett dräktigt nordsvenskt sto över vintern. Tacksam för lite hjälp!! :banana:

Sv: Connemarahingstar!

Får man fråga varför det inte blir något med henne ?

Vad har du för stam på henne ?

Mitt förstahandsval till henne skulle tveklöst vara Grange Flynn Sparrow. I andra hand Janus. Vad menar du med att det inte blir något med henne? Har hon någon kronisk skada? Om det är någon hälta tex, se bara till att få det fastställt att hon klarar den tyngd som det innebär att bära fram ett föl!
GRS

Nej då det är inget fysiskt fel på henne, däremot så bröt hon benet när hon var 6 mån och hängde i hängmatta i sex veckor på ultuna. Detta har gjort att hon är väldigt svår psykiskt, har ingen som helst respekt för människor, fast hon tycker om dom när det passar. Hon har på något vis sett igenom oss på ett sätt som jag aldrig förr har varit med om. Hon har lite svårt att umgås med andra hästar och hon är väldigt hård om man nu kan uttrycka sig så. Men hon är väldigt snygg att se på!

Jag har nu snöat in på Dale Haze för att han är lite mindre än de andra, samtidigt som han är snygg. Madicken är ca 146-147 cm hög, och kommer väll stanna precis på måttet. Hon är e Möllans Castro- u Brolötens Mixit- millfields ensign- lambay inver, och en hel del Mac Dara. Jag tycker väll att sparrow är i största laget 147 ligger han väll på?

Jag har själv haft en ponny e: fredriksminde hazy chance.
Ett diplomsto dessutom, Hagens Vanity

Han är juh känd för att lämna skimmlar, inte albinos med avblekbara skimmlar.
Och deras temprament brukar bli väldigt trevligt, men som du sa Janus lämnar jättefian föl.
Dom blir ofta lite större och maffigare, men i tempramentet är chancen svårslagen!
Så det beror juh på vad du vill ha för föl.

En fin hingst är Coosheen finbarr. Han har Carna Bobby bakom sig. Han är inte så hög heller, bara ca 145 cm. Tycker även att hans pappa Glencarrig Prince är väldigt fin. Se Lofty stuteri.

Hon har på något vis sett igenom oss på ett sätt som jag aldrig förr har varit med om.
Blev lite nyfiken på vad du menar med "sett igenom oss" ?

Alot off topic, men jag fick ett nyfikenhetsryck.

- Miria

egentligen rätt svårt att förklara, men hon bryr sig helt enkelt inte. Man kan tjoa och tjimma och hoppa upp och ner samt vråla okvädningsord men det bekommer inte henne ett dugg. Om man ber henne om någonting som hon inte vill så vänder hon sig bara upp mot en och stirrar på en, kallt och beräknande. fast samtidigt så gillar hon folk och älskar när man är med henne eller pysslar med henne. hennes mor var likadan, brydde sig inte om något.

Tillbaka till mitt hingstdilemma: Vad tycker ni om Dale Haze, han är ju både snygg och liten? fast Janus är ju janus.....

Dalez haze är också en bra hingst, han har verkligen varit med länge!
Men om du vill ha ett- dressyrponny föl så bör duta Junus, men det verkade inte rikigt som att mamman skulle passa som nån dressyrponny, (det du beskrv och tjurigheten och allt) och sånt brukar tyvärr smitta av sig..

Me dale hazy är verlligen en fin hingst! Men jag fördrar chancen :p Men chancens föl brukar väll inte bli så stora?
Min ponny va presis över D-ponny måttet :/ och hennes halvsyskon var ingen (som jag minns det) på hagens över 145cm.

Är du säker på att man ska avla på detta stoet? Med tanke på att det är en barnponny så är det inte det temperamentet som man eftersträvar direkt.

Kolla in avkommebedömningen på connemarahingstarna på connemarasällskapets hemsida ("exteriörtoppen"). Där finns delindex för hingstarnas förärvning av olika egenskaper som är bra att använda när man som du vet vad man vill åstadkomma med sitt hingstval. Du vill förbättra rörelserna = välj naturligtvis en hingst som har över 100 i delindex på t ex trav! Dessa index publiceras först när de är statistiskt säkerställda och det är väl smart att använda den informationen när man väljer hingst!? Det står lite att läsa om hur indexen funkar där också. (100 menas att hingsten varken förbättrar eller försämrar egenskapen, över 100 så brukar hingsten lyckas förärva sig bättre än medelhingsten.)
Lycka till!

Vill man ha ett föl efter Dale Haze skall man nog passa på för han börjar bli ganska skruttig.

Om du vill ha ett duktigt föl så ska du ta Aladdin RC 66. Vi har en valack på får ridskola och han är duktigast i stallet på hoppning och dressyr. Aladdin är inte så hög, bara 141 cm. Han är väldigt fin också gulbrun. A-premierad.

Kanske du redan betäckt ditt sto, tråden börjar ju bli gammal.
Men jag ville bara berätta att Fredriksminde Hazy Chance inte löser licens i år, jag hade också honom som första hands val, men åkte därför till Hagens O´Chief istället.

Berätta gärna vad du valde för hingst...

Hur vet man vilka connemara hingstar som har löst licens i år? Eller skall man ringa runt till alla hingst ägare och fråga? :confused:

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 253
Senast: pastejja
·
F
Avel Jag ska betäcka! HERREGUD, JAG! Visserligen har jag delat stall och därför också tagit hand en del om ett avelssto + föl, men att ha...
Svar
17
· Visningar
1 411
Senast: fälttävlansnörd
·
Avel Betäckningstiderna närmar sej och jag kaninte bstämma vilken hingst som ska få äran att bli partner åt mitt sto. Stoet är E: Finney...
Svar
13
· Visningar
1 943
Senast: YaYa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka