connemara: Kastrera eller inte?

monica89

Trådstartare
Nu vänder jag mig till er som har lite erfarenhet av att ta fram godkända ponnyhingstar,

Hur lättsåld är en nygodkänd 3 åring?

Jag har en connemarahingt som nu blir 2 år, han är snäll och är änsålänge inga som helst problem att hantera, visst vore det jättekul att visa han på hingstvisning men frågan är om det är värt besväret? Och då tänker jag på hagar och hagkompisar och att han troligen blir besvärligare. Och skulle han bli godkänd är jag själv inte intresserad av att hålla han som hingst.

Alternativet är att kastrera han nu i vår innan alla flugor kommer, rida in han senare och tävla han och sen säla han som 4-5 åring.

Men huvudfrågan i det här inlägget är hur stor är värdeskillnad generellt på en godkänd 3 årig hingst och en treårig valack?

Och jag vet också att det är svårt att få en hingst godkänd så jag räknar inte med att han blir godkänd bara för att jag visar han som treåring än om det kanske låter så i mitt inlägg.

Tacksam för svar!
 
Sv: connemara: Kastrera eller inte?

Jag tror att marknadsvärdet totalt sett är högre för en valack än en hingst när det gäller ponnyer. Det betäcks inte särskilt mycket connemaror längre ( :( ) så det skulle väl vara om han är väldigt snygg och har lite speciell stam, då kan det vara värt att spara.
 
Sv: connemara: Kastrera eller inte?

Min erfarenhet är att 3 åriga ponnyer oavsett kön är ganska svårsålda.
Antar att det dels beror på att det är barn/ungdommar som ska rida och vidareutbilda och dels för att om man köper framförallt en blivande tävlingsponny så vill man tävla, inte vänta... Därför är 4-5 åringar mycket mer lättsålda :)
 
Sv: connemara: Kastrera eller inte?

Min erfarenhet är att 3 åriga ponnyer oavsett kön är ganska svårsålda.
Antar att det dels beror på att det är barn/ungdommar som ska rida och vidareutbilda och dels för att om man köper framförallt en blivande tävlingsponny så vill man tävla, inte vänta... Därför är 4-5 åringar mycket mer lättsålda :)
instämmer
dessutom är det nog så att det är svårare att hitta köpare som vill eller kan ha en hingst, så en valack är lättare att sälja än en hingst

och en valack lever i de allra flesta fallen ett bättre hästliv än en hingst, som oftast får tillbringa resten av livet ensam i hage...
 
Sv: connemara: Kastrera eller inte?

Håller med om de andra om att det är svårt att sälja en treårig ponny. Ponnier är helt klart lättast att sälja när de är utbildade och helst tävlade. Bäst betalt får man naturligtvis om de är färdiga att gå de stora klasserna-och är den då lättriden är det förstås ett ännu större plus.

Jag går lite i samma tankar som dig annars. Jag har en nu fyraårig connemarahingst med hoppdiplom från sitt treårstest. Han har väldigt fin stam och jag köpte honom som hingstämne. Han hinner dock inte bli klar till visningen i år och det som mest sätter käppar i hjulet är att han är rätt hingstig.

Han har en hårdhet i psyket som jag inte tror beror på hans personlighet egentligen utan att det har med hingsthormonerna att göra. Han är rätt skrikig men jag håller honom kort och han blir rätt ordentligt fostrad. Jag tänker lite som så att är han meckig nu, lär det inte bli bättre till våren... Då kommer han iofs vara mer riden och mer på hjälperna. Misstänker ändå att tävlande osv kommer att ta ett tag innan det fungerar och han faktiskt kommer att prestera vettigt. Därför blir jag tveksam vilket som är värt mest-att få genom honom som hingst-eller göra riktigt fin tävlingsponny av honom? Talangen finns och han ska säljas när han är välutbildad och klar om några år.
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om tråden ligger rätt, moderator får flytta den annars... Jag fick ju hem en hingst -08 nu i veckan. Han är väldigt...
2
Svar
35
· Visningar
3 871
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp