Sv: Colicur

Hej

Så vitt jag vet kan du endast få detta på recept av veterinär.
Men jag kan ha fel.

Ett tag sen jag köpte det nu,men det säljs ju av företaget Aubiose.Tyvärr så har de råkat ut för en brand,och hela butiken brann ner till grunden :crazy: .

Finns här http://www.mybac-vettech.se/display.html
Men det är dyrt, ca1000-1200 kr för 3 dagar som ges i en dos per dag. Veterinär brukar säga till när det behövs, eller efter provtagning.

Jag körde dit och köpte på plats, men då tror jag att min veterinär ringde före.

Senast ändrad:

Boj skrev:
Finns här http://www.mybac-vettech.se/display.html
Men det är dyrt, ca1000-1200 kr för 3 dagar som ges i en dos per dag. Veterinär brukar säga till när det behövs, eller efter provtagning.

Jag körde dit och köpte på plats, men då tror jag att min veterinär ringde före.
Mmmm, jag var där i fredags och lämnade ett träckprov på märren, ska köpa det nu men tänkte om det fanns nånstans närmare *lat* :D veterinär behöver inte förorda, man får köpa ändå tydligen. Tack för era svar!!

AnnaKarinA skrev:
Mmmm, jag var där i fredags och lämnade ett träckprov på märren, ska köpa det nu men tänkte om det fanns nånstans närmare *lat*

Ojdå, då har du tur om du kan få träckprov. Jag hade behövt en hink till min pålle.;) Så det blev en kur på stående fot, och du inbilla dig inte att pållen äter det i fodret för det lär ska smaka skit.:crazy:

Jag gav det rakt in i munnen med ingivare, det var så dyrt att inte en droppe fick gå till spillo.:angel:

Fröken_Skåne skrev:
Vad är Colicur för något?
Ett pulverpreparat med e-colibakterier i. (om jag inte missat nåt...)
Min häst har varit dålig i magen en tid och då visade bakterieprovet att hennes värden på e-coli var alldeles för låga.

Så fick du pulver? Det var en färdigblandad vätska när jag köpte, som jag fattade det så lever den användbara bakterien inte i torra produkter.:confused:

Men tekniken går framåt, isåfall är det ju bara att lösa den i lite vatten och ge med ingivare.

Vem vet, jag kanske är lurad... :D
Nä, jag ska köpa det imorgon så faktiskt, jag har ingen aning om det är pulver eller inte! Men du har förmodligen rätt!!! :o :D

Nu har hon fått TVÅ kurer och är inte speciellt mycket bättre. Träckprovet visade att hon hade 500 i e-colibakterier mot normala 10 000, så det är ju mycket som ska ställas till rätta, sas. Ska vänta till i helgen, är hon inte bättre då ska jag lämna in ett träckprov igen, och se.

Vet NÅGON nånting annat som man kan få upp halten e-colibakterier av? Hon tvärvägrar äta vanlig hästskit, oavsett hur lite jag tar, i hur mycket gott som helst...

Du får upp den genom kuren, men frågan är snarare varför hon inte behåller det i sin kropp. Diverse inflammationer i tarmen kan förorsaka att e-koli värdet sjunker.

Oj! Jag som trodde att det skulle fungera med dom priserna. Har du alltså fått betala 770 kr x 2 ggr nu då? Alltså 1540 kr. Det kommer inte att bli billigt eftersom jag har två hästar som ska äta det. Jag var med avföring till Strömsholm i dag. Men dom sa att det fick inte vara äldre än 2 timmar. Det var mitt ca 5-6 timmar. Så jag fick åka hem igen.
Hur gör du med det? Låter du veterinär komma ut och ta lite prov direkt från tarmen eller står du och väntar?
Vet inte hur jag ska göra i morgon. Det är ju lättar om man har en häst men två.......och sedan vara färskt.

Nu har jag också beställt colicur. En kur på 3 dl kostar 770 kr. Jag köpte 2 eftersom jag har två hästar. Dom sa att det var ovanligt om man var tvungen att köra kuren två ggr.
Gjorde du det? Körde du kuren två ggr i rad alltså i 6 dagar. En kur är ju 3 dagar, 1 dl per dag.
Måste man ge hästen någon annans bajs också eller går det ändå? Någon som vet? Boj, kanske?
Har jag tur får jag väl hem det i morgon eller om två dagar.
Jag brydde mig inte om att ta något prov på avföringen eftersom dom flesta jag pratat med tror också att det är någon sorts störning i tarmen eftersom dom blev lösa efter avmaskningen för 6 veckor sedan.

Boj skrev:
Du får upp den genom kuren, men frågan är snarare varför hon inte behåller det i sin kropp. Diverse inflammationer i tarmen kan förorsaka att e-koli värdet sjunker.
Grundproblemet var att hon kastade föl i nionde månaden, höll på att dö, stod på Ultuna i 8 dagar och fick medicin i hästdoser... :smirk: :D

Men, som sagt, är hon inte bättre till helgen lämnar jag ett träckprov till och rådgör med veterinär... (igeeeeeen.... :crazy: ;) )

gejsa skrev:
Hur gör du med det? Låter du veterinär komma ut och ta lite prov direkt från tarmen eller står du och väntar?
Vet inte hur jag ska göra i morgon. Det är ju lättar om man har en häst men två.......och sedan vara färskt.
Jag väntar tills damen behagar lyfta på svansen, de får fri tillgång på hösilage så högarna kommer ganska tätt, om man säger så :D

Oj! Ja då vet du ju förklaringen varför din häst är dålig. För att mina är det är troligvis att dom inte tål avmaskningen bl a. Hösilage tror jag också. Båda mina hästar får bara hö nu. Fast jag är orolig för min 2 ½ åriga halvblod som bara får hö. Inte ens mineraler som ju är viktigt för honom som växer. Men han äter ca 17 kg hö nu iaf. I kväll är det tredje dagen som dom får colicur och peppar, peppar det verkar fungera. Har inte behövt tvätta dom på 2 dagar nu. Dom fiser bara lite blött. Får se om det kommer tillbaka när det är slut. Men jag tänker iaf inte avmaska utan träckprov nästa gång. Det konstiga är ju att dom mår bra av betet. Undrar vad som är så bra med bara gräs för deras magar?
Hur går det för din häst då?

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
319
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
306
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 816
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur