Cobra - För nära släkt ??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kia92
  • Startdatum Startdatum
K

Kia92

Jag har ett sto efter Burggraf som jag funderar att betäcka. En hingst som verkar intressant är Cobra hos Eklunda. Vad som gör mig lite fundersam är härstamningen som båda innehåller Cor de la bryere och Ladykiller XX. Vårt sto har Ladykiller som farfars far medan Cobra har honom som morfars far. För Cor de la bryere gäller att vi har honom som farmors far medan Cobra har han som mormors far. I båda fallen är det alltså i 3:e led. Finns det någon som kan kommentera om detta är för nära släkt ?

Är det någon som sett Cobra live eller har ytterligare upplysningar om hans bedömning vad gäller gångarter, exteriört och lynne ?

Tacksam för råd och kommentarer men även förslag till andra hingstar. (Morfar är Nurzeus =Zeus)

det finns flera avelshingstar som har samma återkommande hingst på både fäderne och möderne i tredje led(tex Akribori ) Så du är inte den enda som bedriver linjeavel... :smirk:

Kul stam!

Cobra har jag inte sett, han är väl för ung för att man skall ha hunnit det! ;)
Så om honom vet jag absolut inget annat än det som står på nätet.

Du har ju mycket xx i ditt sto, så hon borde gå bra med de flesta, tycker jag.
Vad har du tänkt ha avkomman till (hoppning ja, men till dig, till någon annan, mm)?
Vad har stoet för + och -?

Vad gäller linjeaveln så kan det nog bli ganska lyckat.
Enligt utsago är Cobra en "cool kille", men något att tänka på, kan vara att det ligger ganska mycket "nerv" bakåt i stammen. Framförallt i ditt sto...
Tror nog att det är en ren gelderland som ligger som bas, vilket kan kyla ned ytterligare.

Har själv ett föl i år som har samma hingst som farfarsfar som mormors morfar, och en annan som är mormorsfar och farfars morfar. Det blir ju i tredje resp fjärde led.

mvh

Som du märker är det hoppning som är prioriterat. Vill dock ha en häst som dessutom har bra gångarter. Stoet har godkänd skritt och trav (8:a) och med + på galoppen. Något lång och lågt ansatt hals. Brant bog och något överbyggd bak. Något lågställd. Hon är 163 cm.

Vill att avkomman ska vara mer högställd, goda gångarter, ska vara rädd om sig på hinder men "hoppa allt". Givetvis är ett gott psyke och arbetsvilja att föredra. Blir det som jag tänkt så behåller jag nog fölet.
/mvh

Liknande trådar

Avel Hur tänker ni inom de olika raserna med betäckningar. Har funderingar på hur nära/ långt ifrån i släktskap man tänker inom de olika...
Svar
6
· Visningar
1 655
Senast: fijja
·
Avel Duktig på färgernas genetik?? Medans jag väntar på att mitt sto ska ploppa ut sin bäbis tänkte jag höra vilken färg ni tror mitt föl...
Svar
6
· Visningar
1 120
Senast: Diego
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka