Cm. = Kg. Foder

Sv: Cm. = Kg. Foder

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.
Denna artikel visar två olika vägar som du kan gå för att finna ut din hästs ca vigt i kilon. Förstår inte riktigt frågan i detta samanhang.

Många läser men du är den första att komma främ:D

Body Condition Scoring och Hästen Vikt för att räkna ut hästen foderstat.
Att mäta hästen höjd för att vet vad den "ska" har för vikt, inte vad den har för vikt! (som du kan få med mätband system eller en våg).
Är du med??
Mitt varmblod är 159cm. dividera med 10.2" = 15.6 hands (Rund tal).
För att hålla han i God Condition ska han ligga på en skal av 3, då ska hans vikt vara runt 500kg.
Nu när jag vet vad hans vikt "ska" vara! kan jag börja räkna ett foderstat.
För att göra det lätt men intressant kan jag gå till:
www.freefarm.se/djur/nyhast.htm
Där mata jag in den information;
Vikt
Arbetet
Hull (normal är det jag söka)

Om Freefarm har gjört sitt jobb då kan jag få fram ett foder giv för att få hästen till ett Body Condition Score av 3.

Vad har era hästar för Condition Score :)

Mina ligger flesta i plus sidan just nu medans dom är på bete, men unghästen som är i träning ligger runt 3 (ridhäst hull).
Värkar vara intressant hemsida hos Freefarm och lycka till med foderstarted :)
Kom bara ihåg att ta den med en nypa av salt för alla hästar är individer så du måste möjligen justera foderstarten när du ser resultatet på din häst. När jag har varit med olika forskningar kring foderstarter så viktade vi hästarna och mätte hullet på dom varannan vecka och justerade foderstartena på så sätt efter hästarnas behov. Dvs program av denna typen börs inte användas rakt av.

SjÄlv har jag mest använt mej av PC-horse

Räknar du foderstat utifrån analys numera ? Intressant då du ju ansett det totalt onödigt väldigt aggressivt ?

Du kan aldrig ta fram vikt på en häst på detta viset, olika hästars modell skiljer sig mkt mer än tex kor som det är framtaget för och därmed skiljer sig deras vikt också markant.
Jag tror inte min slanka 720 kgs häst skulle må så bra om han fodrades efter att väga 520 kg ;)
Dessa viktmått stämmer inte ens in på ett ädelt finlemmat halvblod av fullblodsmodell, genomgående hamnar det minst 100 kg för lågt i vikt enligt dessa tabeller.

Alla dessa mätning system är "approximate guide lines" och man alltid ta den individ i beräkning.
Tycka du hästen ligga på scale 3 +- Good Condition, mät av hästen och kola vikten, se om det stämmer med scoring/weight systom.

Det stämmer rätt så bra på mina, 159cm - Very Good Condition - 500kg +-.

Foder med öga i alla år, inte med analys siffer, men för dom som saknar den konst är Freefarm siten bra för dom som vill gå in i analys varden.

Det viktiga är att vet Vad hästen vikt ska vara för sitt storlik, inte det vikt den är om den ligger på övervikt!

Du kan aldrig ta fram vikt på en häst på detta viset, olika hästars modell skiljer sig mkt mer än tex kor som det är framtaget för och därmed skiljer sig deras vikt också markant.
Jag tror inte min slanka 720 kgs häst skulle må så bra om han fodrades efter att väga 520 kg ;)
Dessa viktmått stämmer inte ens in på ett ädelt finlemmat halvblod av fullblodsmodell, genomgående hamnar det minst 100 kg för lågt i vikt enligt dessa tabeller.

Vet inte vad du har för häst, 750kg låter som en bammsa.
Skalen bara gå upp till 16hands, 163cm.

Ja och om du tittar på siffrorna så är det inte alls svårt att räkna ut vad tabellen anser det skall skilja i vikt för varje hands större, de plussar på 50 kg mellan både 14 och 15 och 16 hands. Den hästen som väger 720 kg och inte har ett gram överflödigt fett tvärtom kunde fått gå upp lite till för att bli lagom är precis under 17 hands och skulle alltså om man väljer kategori 2 väga 520kg bara en liten skillnad på 200 kg från verkligheten.
Du kan aldrig utifrån storlek få fram vikten på en häst det är alldeles för många andra faktorer som spelar in.

Jag har en ganska enhetlig storlek höjdmässigt på mina hästar och brukar alltid passa på att väga dem på våg när tillfälle ges och därav ser jag också hur mkt det skiljer tom på de hästar som ser ut att vara ganska lika i typ. Även viktmåttband är totalt värdelöst och visar helt fel på de flesta hästar.

17hands = 173cm+.
av equastrian body typ, scale 3-4
hästen börda vara runt 625-650kg. live weight. Du säjer 720kg. 70kg över.

17hands = 173cm+.
av equastrian body typ, scale 3-4
hästen börda vara runt 625-650kg. live weight. Du säjer 720kg. 70kg över.

Men hästen är skala 2 om du läser vad jag skriver, den är för tunn och behöver lägga på sig mer........ alltså 520kg enligt skalan. = 200 kg fel vad gäller vikt något som kan få ödesdigra konsekvenser om man hade trott på att räkna ut vikten från den och gjort foderstat av det. Hade du fodrat honom utifrån 520 kg så hade han snart varit en skala 1 istället för skala 3 som är målet.

Men hästen är skala 2 om du läser vad jag skriver, den är för tunn och behöver lägga på sig mer........ alltså 520kg enligt skalan. = 200 kg fel vad gäller vikt något som kan få ödesdigra konsekvenser om man hade trott på att räkna ut vikten från den och gjort foderstat av det. Hade du fodrat honom utifrån 520 kg så hade han snart varit en skala 1 istället för skala 3 som är målet.

Jag känna inte din häst Gylle, e-maila mig en bra bild så jag för se.
Det alltid finns non som ligger utanför det normala, du och din häst kan vara den! Därför ska man se till den individs behov. Tro jag har redan sakt det och det stå i dom flesta Tum Reglar.
Bara att din häst passa inte i mönster förkasta inte systomet.

Jag känna inte din häst Gylle, e-maila mig en bra bild så jag för se.
Det alltid finns non som ligger utanför det normala, du och din häst kan vara den! Därför ska man se till den individs behov. Tro jag har redan sakt det och det stå i dom flesta Tum Reglar.
Bara att din häst passa inte i mönster förkasta inte systomet.

Det är inte bara min häst som ligger utanför dessa tabeller utan i stort sett ALLA hästar som inte har en kroppsbyggnad snarlik en ko.

Vikten på en häst påverkas ytterst lite av hur hög den är i mankhöjd, dels kan det skilja 10 cm på mankhöjd bara utifrån om en häst har markerad manke eller inte. Dels skiljer det markant i vikt bara av en så enkel sak som om en häst är lång eller kort i kroppen, kroppsvolymen blir avsevärt större på en lång häst jämfört med en kort. Vilken modell det är på hästen ger avsevärd viktskillnad på samma höjd tom du kan nog rakt av inse att tex ett fullblod på 160 nog inte har samma vikt som en ardenner på 160......

Jag har 9 hästar alla helt normala halvblod av lite varierande storlek och modell, 1 enda av dessa hästar stämmer vikten hyffsat med tabellen, 7 visar den för låg vikt på (varav den med 200 kg diff är mest extrem), 1 visar den tvärtom för hög vikt på (inte ens som smällfet kommer den hästen upp i den vikten som tabellen anser vara normal för den).

Det finns bara ett sätt att veta vikt på hästarna och det är att väga dem på våg, kan säga att ibland blir man väldigt överraskad över vad vågen visar de kan ibland gömma kilo man aldrig hade anat att de hade.

Jag var bland annat helt övertygad om att denna som vägde in på 720 kg skulle väga in på strax över 600kg om jag jämför med andra hästar jag vägt, blev rätt paff när vågen passerade 700kg och då är det ändå en unghäst som än så länge bara arbetar lätt och alltså kommer att lägga på sig mer muskelmassa med tiden och därmed ännu mer vikt.

hm....
fatatde inte riktigt hur jag skulle räkna.
Är meningen alltså att jag ska räkna ut hur mkt hästen väger enbart baserat på hur hög den är? låter lite enkelt
vet hur mkt min pålle väger ca, men fattar inte riktigt hur jag ska räkna för att se om sättet att räkna här stämmer på henne...

Det finns bara ett sätt att veta vikt på hästarna och det är att väga dem på våg, kan säga att ibland blir man väldigt överraskad över vad vågen visar de kan ibland gömma kilo man aldrig hade anat att de hade.
.

Håller helt med!

Har inte riktigt läst mig in i hur beräkningen som beskrivs i den här tråden fungerar, men det verkar vara lite som att räkna ut en människas BMI om jag förstått det rätt? Där kan det ju bli rätt missvisande beroende på hur mycket muskelmassa (tyngre) och fett (lättare) som tyngden består av.

Men man kan inte strikt se till höjden på hästen, vår ena islänning är 142 cm i mankhöjd och väger 420 kg. Innan han hamnade på vågen fick han omdömet av veterinären att vara i normalhull, så jag vet faktiskt inte om det där är något jag skulle lita på faktiskt.

hm....
fatatde inte riktigt hur jag skulle räkna.
Är meningen alltså att jag ska räkna ut hur mkt hästen väger enbart baserat på hur hög den är? låter lite enkelt
vet hur mkt min pålle väger ca, men fattar inte riktigt hur jag ska räkna för att se om sättet att räkna här stämmer på henne...

Det du vill vet är "vad hästen börda väger".
Det är ett gammalt system som lärkar och dietist anvander före, nu mätta dom fettet under armen , konstig folk känner inte till det?

Är du, säj vi 160cm. då ska din kropps vikt vara runt 50-55kg. inte att din real vikt är 35kg. eller 75kg. Är du med nu?

I beräkning av ett foderstat giv är det den "ska vara vikten 50-55kg." som man räkna ifrån.
System är ett Base Guide Line man jobba ifrån.

När du anvander www.freefarm.se system du ska mäta in i vikten "ska vara vikt" för att få fram hur mycket foder hästen ska har.

Men man kan inte strikt se till höjden på hästen, vår ena islänning är 142 cm i mankhöjd och väger 420 kg. Innan han hamnade på vågen fick han omdömet av veterinären att vara i normalhull, så jag vet faktiskt inte om det där är något jag skulle lita på faktiskt.

Jo men det stämmer ganska nära Boj :up:
142cm är runt 14hand. 420kg. på skalen hämna du på en 3a. 395kg....good condition. (lite över men helt ok, man för ger lite marginal).

Hade du kommit upp till 460kg. skalen 4 som anses som FAT men inte i non direkt risk zone som vi känner till, kan man tänka på att dra ner på nåt eller mer motion.

Det har är gammalt Boj där tusentals hästar har mätts och vägts.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama