Cirkel ledare foder!?

M

mirjada

Jag blev tillfrågad i söndags om jag skulle kunna tänka mig att vara kurs ledare för en foder kurs på klubben.
Visst skulle det vara kul :) ....
Jag har hållt på med foderstater foder mm i över 10år, jag har gått kurser, varit på föreläsningar, läst böcker mm...
Så visst har jag koll på vad det är jag gör.
Men....
Jag har aldrig varit i en situation där jag har behövt att lära andra om det och stå och berätta och förklara hur och varför det här med foder är som det är :eek: ...

Jag vet att dom som kommer att delta kommer att vara både hästägare, medryttare/skötare och eventuellt även ridskoleryttare dessa personer kommer att vara i blandade åldrar och givet vis ha olika kunskapsnivåer...

Denna kurs kommer att inefatta även andra ämnen som juridik ekonomi mm och så foder(olika kursledare till varje "del") och varje ämne kommer att ha 1-2 kurstillfällen.

Så nu frågar jag er här i foderforumet om hjälp.....
Foder är ett mycket stort ämne och det jag funderat på är hur man ska lägga upp allt...
Hur ingående ska man vara om foder?
Vad tycker ni att man ska lägga "tyngden" på?
Alla kommentarer, tankar och ideer är välkommna,
här eller till min mail mirjada@astrom.net!

Tack för er hjälp!
/M
 
Sv: Cirkel ledare foder!?

Några ideer: Hur hästens fodersmältningssystem fungerar och hur olika foder bryts ner. Kanske något om hur olika foder produceras kunde vara intressant.
 
Sv: Cirkel ledare foder!?

Några vanliga missuppfattningar jag stöter på när folk pratar om foder är:
1. Hästar blir feta av hö.
2. Hästar blir feta av protein.
3. En häst som tränas måste ha kraftfoder.
4. En häst som är fet ska bantas med mindre mat (även om man inte vet vad hästen har för värden på sin foderstat).
5. Hästens tuggbehov :confused:.
6. Ponnyer ska inte ha protein för då får dom fång
osv.
Att börja med att slå ihjäl några av dom här missuppfattningarna kan vara väldigt bra tror jag :).
 
Sv: Cirkel ledare foder!?

till Shaggys lista skulle jag vilja bifoga den vanliga missuppfattningen att hästar får fång av protein (dvs. det gäller inte bara ponnyer)
 
Sv: Cirkel ledare foder!?

Grovfodret tycker jag är viktigt efter som att det finns så mycket "missuppfattningar" kring det. Hästens tuggbehov hadde jag tänkt ta upp i samband med höet efter som att det "hör ihop"..
Fång kan också vara bra att ta upp.
Över och underutfodring....
Vitaminer och mineraler (hur farligt det kan vara att överdosera mm

Fler förslag?
 
Sv: Cirkel ledare foder!?

Håller med om att man bör börja med att förklara hur hästens matsmältningssystem fungerar, för om man förstått det har man vunnit en hel del.
Försök visa att mineraler och vitaminer finns i olika "rena" fodermedel och att man inte alltid behöver köpa det dyraste tillskottet. Försök få folk att tänka kritiskt och lära sig att läsa innehållsförteckningar och jämföra med billigare alternativ.
 
Sv: Cirkel ledare foder!?

Jag tycker gott du kan avsätta en lektion till att diskutera all den foderreklam som foderfabrikanterna prånglar på hästägarna vad gäller kraftfoder och tillskottsfoder. Deras melodi är ju att ge hästen minimalt med grovfoder och sen köpa på sig den sk "säck/burkmaten" som hästen egentligen INTE behöver om den får ett fullvärdigt grovfoder, såvida hästen inte lider av någon bristsjukdom där veterinär har givit råd. Visst man kan behöva komplettera grovfodret om det inte håller måttet MEN det måste ju vara rim och reson på det hela. Man bör även läsa innehållsförteckningen på säcken/burken och titta på vad det är man betalar för. Här kan man ju göra ett grupparbete och se vad de olika grupperna kommer fram till. Detta borde man klara om man har gått igenom hur hästens matsmältningssystem fungerar och att den faktiskt bildar vissa vitamin själv i sin kropp.

HÄSTEN ÄR SKAPT ATT ÄTA GROVFODER OCH INTE EN MASSA KRAFTFODER
 
Sv: Cirkel ledare foder!?

Stötte idag på en hästägare som köpt svindyrt seniorfoder med bla glukosamin till sin gamla stela häst. Jag kollade föstås genast på säcken, 2 g per kilo vilket betyder att hennes pensionär skulle ha 4-5 kg för att få i sig en vettig dos glukosamin!
PL
 
Sv: Cirkel ledare foder!?

Andra missuppfattningar är att hästar inte kan bli feta på bara hö o att protein inte innehåller någon energi.
PL
 
Sv: Cirkel ledare foder!?

Ja, det är mycket att gå igenom...
Jag kommer att måsta ha iaf 2 tillfällen för foder. Då kan jag dela upp det lite... För om man tar allt på en träff så blir det nog för mycket info om man inte är så insatt i grunderna.

Träff 1
Grunder som typ matsmältningen, höet och kraftfodrets betydelse, vitaminer och mineraler, fång mm.

Träff 2 kan man ta lite mera om tyda analyser lite mera fördjupning i hur man lägger upp för en lämplig och praktiskt genomförbar foderstat.

Förhoppningsvis så kommer det även att bli endel diskuterande kring olika saker

Kom gärna med mera förslag och tankar...
 
Sv: Cirkel ledare foder!?

Ett tips är att räkna ut hur mycket olika utfodringsalternativ kan kosta. Då kanske du kan få fler att ge sina hästar rejält med grovfoder, eftersom det (förutom alla fördelar för hästen) sparar pengar åt hästägaren?

Lycka till!

/Kola
 
Sv: Cirkel ledare foder!?

Fast vi betalar 2 kr kilot för hö och 1,20 för havren. Tur att man inte är så ekonomiskt lagd...

I övrigt:
* Exempel på hur olika foderstaterna kan se ut med olika hökvaliteter.
* (Bild)exempel på hur det kan se ut eller gå om man hamnar helt snett i utfodringen.

I övrigt tycker jag att du har fått bra tips!
 
Sv: Cirkel ledare foder!?

Första träffen tycker jag det vore lämpligt att börja med hästens grundläggande behov (18h äta och ströva, varför man ska ha vatten i hink istf. vattenkopp etc..) för att sedan leda in det på endast foderbiten..
 
Sv: Cirkel ledare foder!?

Tack! :bow:

Nu har jag iaf en "plan" på hur jag ska lägga upp det.

Jag tar gärna emot fler "punkter" som kan vara viktiga.

----------------------------------------------------------
Det jag också ska ta upp är att man väljer kraftfoder efter de "brister" som finns i grovfodret. I stallet där jag står verkar det som att hästägarna tror att man bara väljer ett kraftfoder typ krafft grund och ger hästen efter de anvisningar som står på säcken och sedan är allt frid och fröjd. :crazy: Men så enkelt är det tyverr inte.

En annan sak som jag observerat vid utfodring i stallet är att det är väldigt ofta hästarna får komma in till en box full med hö och kraftfoder... Så ska man inte göra om man ska följa konstens alla regler och undvika bla foderstrupsförstoppning.
----------------------------------------------------------------
Ju mer jag kollar igenom matrial som ska användas mm desto mer ser jag fram emot att göra den här grejen. Från början känndes det aningen gruversamt efter som jag aldrig varit cirkel ledare tidigare och jag har aldrig tidigare behövt lära någon på detta sätt om foder men nu börjar det så smått kännas riktigt kul.

Jag har även pratat med lite hästägare i stallet och det verkar som att flera av dom är intresserade att vara med. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp