Choklad farligt?

Bison

Trådstartare
Är det farligt för katter som för hundar?
Min katt är helt tokig i det. Är väl inte super för tänderna men hur är det med "giftigheten"? Vågar inte ge honom ifall att.

Sv: Choklad farligt?

ja ja brukar googla men min datore är lite bråkig ibland o gillar inte alla sidor.

Vår förra katt satte i sig en halv 100 gr chokladkaka och han mådde prima. Men det är väl inte direkt att rekomendera...

Vår förra katt satte i sig en halv 100 gr chokladkaka och han mådde prima. Men det är väl inte direkt att rekomendera...

Ja man hör talas om att katter smakat både på det ena och det andra med chokladinnehåll utan direkta besvär. En slutsats är väl att SÅ höggiftig är inte chokladen. Speciellt inte den vanliga Maraboun som har väl ca 25% choklad, ja högst 30%.

Men det finns inga effektiva antidoter, så om en katt eller hund HAR blivit ordentligt förgiftade, då är det synd om dem. Döendet är plågsamt och låångt läste jag en veterinär berätta och varna i en brittisk kattidning.

Vidare antar jag att det är liksom med mycket annat: det är delvis individuellt, en del tål rätt mycket, andra bara lite. Du Sedna och din pisse hade tur här i ödets lotteri. :)

Jag själv tror att den största faran att låta katten eller hunden smaka på choklad = äta lite av den ibland, är inte den akuta förgiftningrisken, utan att den får smak för chokladen.
Risken blir jättestor att den nån dag får tag i en hel chokladkaka liggandes framme eller slarvigt undangömt. Och DÅ är det fara å färde! :(

Jag menar absolut inte att man ska låta sin katt äta choklad.
Att vår förra katt satte i sig 50 gr choklad var en olyckshändelse.

Jag tycker absolut inte att man ska ge sina djur vare sig choklad eller andra sötsaker under några som helst omständigheter.

Liknande trådar

Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
703
Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
748
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama