Chipmärkningsregler

Asa_S

Trådstartare
Jag undrar om jag missat något här... När jag gjorde identifikationen för mina shettisar i samband med passtvånget avstod jag från att chippa dem eftersom det då bara krävdes för tävling, och för stora hästar inte ens det. Nu har jag läst lite på några ponnyförbund och där kräver de chipmärkning för utfärdande av pass. Har det blivit obligatoriskt för alla ponnyer? Sedan när? Gäller det hästar också?

Är jag en lagbrytare helt plötsligt?

Sv: Chipmärkningsregler

Såna ändringar brukar bara gälla hästar födda efter att regeln trätt i kraft, men dubbelkolla med passutfärdaren för säkerhets skull.

Alla nyregistreringar fr o m 2009-07-01 ska ID-märkas, vanligen med chip. Befintliga hästpass utfärdade före 1 juli gäller och de hästarna behöver inte ID-märkas, om det inte krävs för t ex tävling eller annat ändamål.
Du kan vara lugn, har du hästpass till dina shettisar är du inte lagbrytare.

Tack för svar, då kan jag återgå till min ursprungliga plan och chippa dem om de ska tävlas.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Hästhantering *Långt inlägg, men jag hoppas att ni orkar läsa.* För snart två år sedan kom en 3-årig ponny ganska så plötsligt in i våra liv. Han...
Svar
7
· Visningar
1 889
Senast: Lager
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 259
Senast: Emelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar