Chinchilla

T

Tusse2

Har varit lite nyfiken på Chinchillor, någon som har en?
Har funderat lite på att köpa en, har sett en i djuraffären som sitter
där i en trång bur och tycker så synd om den söta rackaren. :crazy:

Vilken sorts mat ska de ha?

Sv: Chinchilla

Jag har ingen chinchilla men funderade ett tag på att skaffa en, men jag insåg att jag inte hade plats till en sån stor bur som jag ville ge den. Maten är väldigt viktigt för chinchillor, de kan snabbt bli dåliga i magen om de får fel mat. De ska ha chinchilla pellets i bra kvalité och de ska alltid ha hö, man kan ge lite olika godisar också (tex russin, äpple). Du kan läsa mer om dom här: http://www.chinchilla.se/

Hejsan!

Har alldeles för många chinchillor här hemma (: några till salu!
Skulle absolut INTE rekommendera dig att köpa chilla från djuraffär. De chinchillorna bär ofta på genetiska sjukdomar i släkten såsom slobbers mm. pga okunskap och inavel (chilla världen är inte stor). Satsa på att köpa från uppfödare. Då får du en garanterat frisk chinchilla med stamtavla, köpeavtal osv.
Chinchillor har som sagt känsliga magar. Försök få tag på de produkter föreningen rekommenderar och säljer. Höet ska helst vara klöverfritt. Ge ALDRIG chinchillan nötter eller färsk frukt/grönsaker. Russin, johannesbröd, liite äpple, torkad banan är helt ok att ge i små mängder.
Fel kost bildar diarré, diarré bildar bakterier som gör att chillan smittar sig själv, tar man inte tag i det på en gång kan det leda till förstoppning som är livshotande för en chinchilla.

Chinchilla.se är super!

Bli medlem i forumet också ;)
http://chinchilla.egetforum.se/

Lycka till!

Jag har en chinchilla. Somsagt är de väldigt känsliga i magen. Se upp för vad du ger den. De gillar russin, även cornflakes. Vissa chinchillor är känsligare än andra, men ALLA är väldigt känslig. Ge chinchillan ett foder med så lite fett i som möjligt.
Egentligen tar inte en bur så stor plats. För till chinchillan behöver du inte alls ha sån stor bur. den trivs mer om buren är hög så den får klättra.
Min chinchilla äter inte hö som kommer från djuraffären. Kanske lite bortskämd?. Vi ger honom färskt hö som vi tagit från stallet.

Jag har märkt att ibland ligger chinchillan som jag har, och "skäller". Ungefär som en hund.. Är det nån som har en chinchilla som gör det med?

Vi har byggt en egen bur till vår chilla av ett högt gammalt plåtskåp, det blev super!

Vad som är superviktigt med chillor förrutom maten är att de måste ha sandbad för att hålla ordning på pälsen, den blir fet och otäck annars, de är förövrigt mkt rädda om sin fina päls, gillar inte att bli strukna över ryggen och (men kli bakom öronen är mums:d)

Annars att tänka på är deras hoppförmåga, kan ställa till med mycket mera oreda än andra smådjur hemma efterssom de tar sej upp överallt... Blomkrukor lever farligt blad lösa chillor...

Jag har fyra små fillisar som mina kallas ;) å dom är såååå himla mysiga när man kommer vill dom ha all uppmärksamhet å biter min vovve (engelsk mastiff) i näsan när han vill vara nära mig oxå :D va man bör tänka på oxå är ju att dom kräver mycke motion å gärna sällskap, å så skiter dom nått så in i :D vilket kräver ändel dammsugning.. men dom e ljuvliga när dom har haft fest i sitt rum skit överallt å inget står där de stog från början å de är sand överallt, å mitt i detta sitter dom 4 små liven å bara tittar på än me sina ljuvliga små ögon me en bit list i munnen å bara " vadå ja har inte gjort nått" :p

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 874
Senast: Scata
·
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 138
Senast: Shilton
·
Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 408
Övr. Hund Funderade lite på vart jag skulle lägga tråden men lägger den här på Hund och så får moderatorn flytta om den passar bättre någon...
2
Svar
27
· Visningar
2 988
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar