Chinchilla o fåglar, det BORDE gå?

T

Tican

Jag har två undisar och en, snart två, nymfer. Fick nyligen reda på att man inte kan ha fåglar och chillor i samma rum.

Men.

Borde det inte inte fungera, om djuren är på varsin sida av en rumsavdelare (med gardiner imellan så fåglarna inte behöver vara i närheten när dom är ute), en träbur åt chinchillan (fungerar det att ha en bur som går att stänga HELT? Alltså, en trädörr utanpå gallerdörren så det blir helt mörkt inne hos chillan?), och att chillan mest är utanför rummet när den är ute. Dessutom borde väl dessa djur kunna vänja sig vid varandra så som t ex hundar och kaniner?

Jag VILL ju! :( :D :crazy:

Sv: Chinchilla o fåglar, det BORDE gå?

Glömde:

På varsin sida av rumsavdelaren stör dom ju inte varandras dygsrytmer, särskilt inte i träbur åt chillan osv.

Tican skrev:
Borde det inte inte fungera, om djuren är på varsin sida av en rumsavdelare (med gardiner imellan så fåglarna inte behöver vara i närheten när dom är ute), en träbur åt chinchillan (fungerar det att ha en bur som går att stänga HELT? Alltså, en trädörr utanpå gallerdörren så det blir helt mörkt inne hos chillan?), och att chillan mest är utanför rummet när den är ute. Dessutom borde väl dessa djur kunna vänja sig vid varandra så som t ex hundar och kaniner?

Fåglar för ju mycket oväsen, dagtid, när chinchillan ska ha lugn och ro. En gardin stoppar ju knappast upp ljudet särskilt effektivt.

Att stänga in chillorna i en helt mörk bur låter inte speciellt bra för dem heller, det säger sig väl självt att de inte kan vara instängd i mörker större delen av dygnet? Det lär ju inte heller bli så bra miljö inne i buren.

Jag avråder dig att skaffa chinchilla under de förutsättningarna.

Som du redan fått svar på: det är ljudet som är problemet. Fåglar och smådjur ska inte hållas i samma rum, eftersom fåglarnas ljud stör smådjuren. Många smådjur är ju också bytesdjur för fåglar (OK, nu är ju inte nymfer sååå blodtörstiga :devil: men det kanske inte smådjuren fattar) så det kan nog också upplevas som stressande.

Även flaxandet är ett stressmoment eftersom chinchillor är bytesdjur och flaxandet kan mycket väl , enligt en chilla, vara en rovfågel. Du kan inte skaffa chilla helt enkelt.

Senast ändrad av en moderator:

Du kan inte helt enkelt ha dem i olika rum?

kan man ha chinchilla och hamster i samma rum?båda är ju nattdjur.

Jadå, det är inget problem.

va bra, blev nästan lite orolig att det inte skulle gå!

Jag får hem min chilla nästa helg troligen om inget skiter sig!!:D

Okej, det har jag gett upp nu. (Även om jag tycket att t ex hund o kanin är samma sak.)

Inga smådjur i samma rum som fåglar? :eek:

Liknande trådar

F
Övr. Djur Spinner vidare på \"Chinchilla och fåglar\"-tråden Jag vill jättegärna ha en chinchilla sedan ett par år tillbaka, men har även fåglar...
Svar
9
· Visningar
1 614
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama