Childeric, igen ;)

feel

Trådstartare
Vet att det finns några här som har stenkoll på Childeric. Har de ändrat storlekarna på sitsen på de nyare modellerna? Förut var ju 18" typ knappa 17" i våra mått, provade nu en 17,5" DFL och den var gigantisk.

Sv: Childeric, igen ;)

Jag vet inte riktigt, men DAC och DI så är ju storlekarna 1 nummer större än normalt, även de nya.

Har dock sett flera annonser på DFL, och på dem så är ingen över 18. Så min gissning har varit att på den modellen så är storlekarna som på andra märken. Men det är en gissning som sagt. Har provat en DFL men nu kan jag inte komma ihåg vad det var för storlek på den.

Min stallägare har nyss köpt en DFL och just den modellen är tydligen framtagen i samarbete med Ellen och är anpassad för den svenska marknaden och har därmed svenska mått. Hennes är en 17,5" och den är bra mycket rymligare än min 17" DAC.

Ja, just DFL skall vara som en standard "svensk" (snarare tysk!) sadel i stl.

Alla andra modeller är såvitt jag vet fortfarande lika små som de alltid varit. Min nyaste är från slutet av 2010 och det är definitivt en stl mindre.

Sen känns väl DI större än DAC eftersom den är så platt.

Säger som föregående, DFL är anpassad efter våra mått. DAC är precis som de har varit, köpte en ny efter samma mått som en 04a :) DI Kan jag inte uttala mig om.

Tack allihopa, förklarade varför DFL 17,5" låg som ett täcke över hästen.

Lånar tråden istället för att starta en ny!

Kan man värma eller på något sätt ändra en Childeric efter hästen om den ändrar sig eller om man skulle köpa en beg? Hur funkar det?

Man kan byta paneler och gör mjukare/hårdare, men inte ändra bomvidd så vitt jag vet.

man skickar den till frankrike på ombygg/stoppning

Hur mycket kan man göra om? Ändra bomvidd, så att den passar en rakare eller mer svängd rygg?

Funderar nämligen på om min sadel verkligen passar så bra som den har gjort? Den lättade bak när jag longerade honom häromdagen, ingen fin longering utan har fick springa av sig, tänkte be någon filma när jag rider och se då..

Det du kan göra är att byta eller ändra panelen. Tex kan du få tjockare fyllning om sadeln blivit för vid eller tvärtom. Du kan också byta hela underredet om det krävs större ändringar som att göra den mer svängd eller rak.

Själva bommen tror jag inte går att värma om ed, men är inte helt säker.

Liknande trådar

Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: poetin
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 106
Senast: MML
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: Zpunk
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar