• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
H

Havregryn

Söker med lyckt och låga efter info om denna hingst.. kan någon hjälpa mig?

Cesam 736 föddes 1977 hos Lennart Söderlindh, Kristianstad. Han köptes av Ulla Håkanson som tävlade honom i dressyr med resultatet 27 placeringar i msv och 32 placeringar i svår.

Cesam var mörkbrun med bläs och fyra vita fötter. 168-22,5 cm. Han godkändes som 10-åring p g a sina prestationer. Det exteriöra omdöme han fick då löd:
Långlinjerad av utmärkt ridhästmodell med lång, väl ansatt hals, bra manke och välliggande bog. Något knipt och knätrång fram, marktrånga rörelser. Utmärkta rörelser i skrit och trav. 99799.

Cesam hade osteochondros med benfragment i vänster has, och avläkt osteochondros i båda bakre knälederna.

Cesam var e:Ceylon 454 u:Cerina 8746 e:Astronaut 441 - Varolio 263 - Voleur 273.
Här finns både bild och stam på honom. Ser att bilden inte funkar för tillfället.

Cesam betäckte inte mer än cirka 100 ston. Han dog 1985.

Ur hingstkatalogen 1999:
Cesam 736 (F2)
Mörkbrun, bls 4 vtff, 168-22,5 cm (10år). Prem AB. Död 1995. Född 1977 och uppväxt hos Lennart Söderlindh, Kristianstad.
e Ceylon 454 (Jovial 369-Jago 115) u Cerina 8764, Dpl (19/13) e Astronaut 441 u Rina 7390 e Varolio 263-Voleur 273. I avel 1987-
Exteriört utlåtande: "Långlinjerad av utmärkt ridhästmodell med lång, välsansatt hals, bra manke och välliggande bog. Något knipt och knätrång fram, marktrånga rörelser. Utmärkta rörelser i skritt och trav." Poäng 99799=43 (10 år).
Särskild upplysning: Osteochondros med benfragment i vänster has. Avläkt osteochondros i både bakre knälederna. Godkänd för avel pga genomförda prestationer.
Egna tävlingsresultat: Hoppning LB/1-0-0 Dressyr GP/47-0-9, I2/23-0-6, I1/18-6-11, PS/14-6-7, MB/16-7-7, LA/13-7-4, LB/1-0-1.
Avkommor: 1 diplomsto samt i Svår klass tävlingshästen Cenat (Körning).
Placerade avkommor totalt: Dressyr: LA-3. Körning: IS2-1.
Avkommans totala prissumma: 3.605:-
Betäckta ston totalt: t.o.m. 1992-29, t.o.m. 1994-75.
Ägare: Ulla Håkansson, Gärds Köpinge.
Betäckta ston/därav födda föl: 95/14-10(10), 96/-, 97/-, 98/0.

Jag har ett antal bilder på Cesam också. Om du är intresserad kan jag scanna in dem?

Cesam 736

Född 1977 mörkbrun,bläs,4 vtff,168 cm-22,5cm
e:Ceylon 454(Jovial 369-Jago 115)u:Cerina 8754 diplomsto e: Astronaut 441 u:Rina 7390 e:Varolio 263-Voleur 273

Exteriört omdömme:Långlinjerad av utmärkt ridhästmodell med lång, väl ansatt hals,bra manke och välliggande bog.Något knipt och knätrång fram,marktrånga rörelser.Utmärkta rörelser i skritt och trav

poäng: 99799=43 (10 år)

Godkänd för avel pga av genomförda prestationer.(lösa benbitar)

Egna tävlingsresultat 27 plac msv dressyr,32 placeringar svår dressyr.

Han var tredje bästa dressyrhäst i sverige 1986.Ceasam blev bästa svenskägda häst i OS 1988.Mormodern har lämnat tävlingshästen Ciux(e:Ceylon) med plac msv hopp och dressyr Prix st Georges.Cesams helsyster Loraja gick ett på Elmia 1989.

Ja det var lite i allafall... ;)

Hej. Tack så mkt för informationen, funderar på att köpa ett sto efter honom, så informationen var väl bemött.. Tyvärr ser jag ej bilderna =(

Hej. Tack så mkt för informationen, om du skulle kunna göra det skulle det vara snällt =)

Vad är det mer för stam på din eventuellt blivande häst?
Har själv en rödhårig Cesam-Gallax-Heristal-märr.Mkt temprament,men mkt charmig.Köpt som dressyrhäst,men har visat sig hoppa mkt bra.Kul att höra mer om Cesamavkommor,det finns ju inte så många.
LYCKA TILL

Jag såg honom på en hingst visning i Varberg för många år sen. Hingsthållaren hade även Molstabergs ActionMan (Mountain) på station även han brun med bläs o 4 vita strumpor. Dom visade Cesam vid hand och ActionMan riden i en ökad trav på diagonalen som inte gick av för hackor mycket häftigt, lillen låg som en rem i hasorna på Cesam :D

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 357
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 383
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka