fuzeta

Trådstartare
Hej!

Jag behöver göra ett CEM test på min hingst. Jag var inne på sva.se, men jag fattade ingenting av vad det stod.:confused: Kan någon säga vad det är för nått, och ska veterinären komma hit och ta prover? eller ska vi åka iväg till nått ställe och ta dem?
Tacksam för svar! :)

Sv: CEM test?

Jag ska CEM-testa vår imorgon. Men eftersom vi ändå skall vet.besikta och ha mätintyg och vacc och hovslagare och chip (import som endast är brännmärkt) och och och...

Vi gör rubbet på ATG-kliniken. Jag ringde dit förra veckan och bokade in allt, CEMtestkitet har väl ett års hållbarhet så de brukar oftast bara beställa hem vad som beräknas gå åt och vi är tydligen först ut i år.

Men ja det är veterinären som tar provet som sedan går sedvanlig sväng om labbet.

I syfte att förhindra smittspridning av Contagious Equine Metritis (CEM) – smittsam livmoderinflammation har följande
kontrollprogram beslutats av SH:s styrelse. Hingstarna skall genomgå ett CEM-test med negativt resultat innan
betäckningstillstånd och licens erhålles.

Gira

Sv: CEM test?

Jag måste rätta mig lite..

Vi har varit på kliniken idag och hingsten var ua på allt =skönt. Nu väntar vi in svaret på CEM också.

Men vetten sa att det inte behöver vara veterinär som gör testet, så i mitt fall var det jag och assistenten under övervakning av vetten. Dum som jag var så frågade jag inte om vem som helst kan ta det. Alltså kraven.

Fast jag anser nog att det bör göras under veterinärs ansvar/överblick då det är krav på test inför avel. Så det är ju inget jag skulle beställa hem ett kit på och ta själv och skicka in.

Alltså, jag menar hur bevisar man att det är test från just angiven hingst om man kan ta det själv och skicka in det till labbet och få svaret hem i lådan med fakturan....

Nåväl efter en dos plegicil så han skaftade ur så var det bara att börja topsa. 's' svårast var att hålla reda på de tre olika proven och inte blanda ihop dem.

Viktigt är att provet kommer iväg till labbet samma dag så det kan inte tas senare än vad posten hämtar /tömmer lådan.

Gira

Liknande trådar

Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
656
Senast: Hajfisk
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
997
Senast: tomte
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka