Ceasar ? Är det en känd hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare smocke
  • Startdatum Startdatum
S

smocke

Jag försöker ta reda på något om en painthingst vid namn Ceasar, e: JJ barred King. Han sägs enl. min hästs uppfödare vara mycket känd och en toppenhingst!
Jag kan inte hitta någon info alls om denna häst. Någon som vet något?

Sv: Ceasar ? Är det en känd hingst?

Aldrig hört talas om den. är Ceasar hans riktiga namn? Finns den i Sverige eller Danmark (eller någon annanstans)?

Mycket känd är den knappast iallafall. Toppenhingst -beror väl på vad man menar med det men det är ju ingen värdsklass härstamning.
Några presterande avkommor vet jag inte om han har eftersom jag inte känner till honom men det betyder troligtvis att det inte finns några?

Fråga på western istället, kanske finns någon annan som känner till denna hingst men någon kändis är han inte.

Jag försöker ta reda på något om en painthingst vid namn Ceasar, e: JJ barred King. Han sägs enl. min hästs uppfödare vara mycket känd och en toppenhingst!
Jag kan inte hitta någon info alls om denna häst. Någon som vet något?

Det finns väl en Pintohingst som heter Ceasar tror han avelsvärderades nån gång 2002-2005, e JJ Barred King med halvblodsmöderne.

Det finns väl en Pintohingst som heter Ceasar tror han avelsvärderades nån gång 2002-2005, e JJ Barred King med halvblodsmöderne.
Får rätta mig själv.
2004 avelsvärderades en son SR Ten to Midnight som Pintohingst.
Fadern Ceasar uppges vara Pintohingst med reg nr 10-93-0019.

Aha, det kan ju förklara varför jag inte känner till honom. Jag tog bara för givet att det var en paint, dumt av mig. Då har jag inte så mycket att komma med, är inte insatt i pintovärlden :D

Jaaa, det måste vara den. Jag hittade reg.nr o det stämmer på den.

Pinto alltså... detta är inte mitt område.

Men det verkar väl inte vara någon "kändis", eller.

Enligt utsago skulle detta (faderns namn) höja priset på aktuella häst avsevärt mycket. Jag är tveksam...

Jag hakar på med en fråga här... jag har aldrig fattat detta med Pinto och Paint? Är Pinto också en ras, hänger de ihop på nåt sätt? Eller är den ena en färg?

För övrigt låter det väl inte direkt som om detta skulle vara en hingst som i sig ger ett särskilt högt värde. Men jag vet inte? :D

Ceasar PtHA 90712 är en pintohingst f.1993, brunskäck som är tävlad t.om MSV dressyr, blivit Best in Show och är Svenska Pintosällskapets Prestationschampion 2007. Förmodligen för sina dressyrmeriter skulle jag gissa.

Om att han skulle vara känd och en toppenhingst är det väl delade meningar om, mer känd isåfall är väl hans far. Ceasar används nog mest i korsningaveln pga sin färg.

Raskod 10 TROR jag tillhör "specialraser" som då Pinto.

Du gissade rätt.....pinto är en färg och paint är en ras.

Men (ursäkta om jag är trög ) om det då är en pintohingst, och pinto är en färg... Vad säger det då om vad hästen är för ras? Kan en pinto då vara vilken ras som helst bara den har rätt färg?
Jag begriper inte:confused:

Det är en korsning. Paint/Halvblodskorsning som är registrerad pinto om jag förstår saken rätt men som sagt, pinto är inte en ras i den bemärkelsen utan en registratur för hästar av en viss färg dvs skäck (och ev typ det vet jag inte).

Kan inte så mycket om reglerna för att registrera en pinto men oavsett det så är hingsten en korsning. Och paintmässigt har den inte någon kunglig superstam.

J J Barred King ligger förvisso bakom en del bra hästar och en hel del skräp. Idag hittar man honom oftast i andra, tredje, fjärde led och det har varit avgörande för resultatet vad han korsats med för hästar vilket är väldigt varierande.
Själv tävlades han lite allround med hyggliga resultat. Stammässigt bakåt är det gammal stam. Hästar av ranch och racing typ, en del halterhästar av den gamla typen.
Sist jag kollade hade han 28 reg (renrasiga) APHA avkommor varav 7 st var tävlade. Detta har förmodligen inte ändrats eftersom han inte lever.

Min medryttarhäst är efter Skipper Leo Sue och JJ Barred king :D

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 691
Senast: MiniLi
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 500
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
643
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit