Cavalor Calm

Annica

Trådstartare
Har en femåring som vid vissa tillfällen, t.ex.vid gruppridning, på framridning vid tävling eller om det händer oförutsedda händelser reagerar sedan i höstas mycket stressat nästan panikartat vilket blir rent farligt för ryttaren och omgivningen.

Har läst om Cavalor Calm som skall motverka stress och verka lugnande.

Cavalor Calm är ett kosttillskott baserat på örter och innehåller element som motverkar överkänslighet. Känslighet för ljud, ljus och skuggor, temperaturförändringar, oväntade rörelser, främmande situationer, andra hästar etc motverkas av en lugnade effekt som inte påverkar koncentrationsförmågan eller motoriken.
Då Cavalor Calm är kraftigt utspätt har den inga bieffekter och påverkar inte lever eller njurar negativt.

Cavalor Calm innehåller: magnesium, tryptofan, örter, vitamin B1, B6 och B12. Cavalor Calm innehåller inga ämnen som är förbjudna under tävling.

Är det någon som har erfarenhet av detta eller liknande preparat, fungerar det?:confused:

Sv: Cavalor Calm

Jag har tittat på det också, men har du hittat någon innehållsförteckning på hur mycket av ämnena som finns i?

Hade hellre provat magnesium. Fått bra resultat med magnesium till övertaggad häst som sett spöken överallt.

Håller med Lovisaeleonora. Magnesium är det i Cavalor Calm som ska göra hästen lugn. Köp hellre ren magnesium istället.

En häst med underskott av magnesium stressar lätt upp och kan anses som nervig. Om man då rättar till underskottet så lugnar hästen ner sig. Men då måste det finnas ett underskott, vilket är ovanligt.

Men de som producerar tillskottsfoder är ju inte dumma, utan ser till att tjäna pengar på hästagare som gör allt för sin pälskling.

Så nummer ett, behöver din häst verkligen magnesium? Det enda sättet att veta det är att analysera grovfodret. Annars är det inget du ska "prova", ett visst överskott av magnesium löser hästen själv, men blir överskottet för stort kommer hästen att fara illa. (den krampar och svettas)

Den andra substansen i "ditt" preparat är L-tryptofan, tryptonfan är en aminosyra, ett utgångsämne som binjurarna behöver för att producera melatonin och seratonin, två "jag-mår-bra-hormoner". Tryptofan finns naturligt i mat, på rak arm vet jag bara att banan och kalkon innehåller tryptofan, det är ju inte direkt hästkäk.

Om du ger tryptonfan så får du räkna med åtminstone två veckor innan du ser resultat, då borde hästen klara uppstressande uppgifter lite lättare.

Så vad det gäller ditt pulver, den kan fungera. Det är antagligen inte gratis.
Du måste ändå räkna med att träna hästen så den kan funka i de situationer den inte behärskar. Om du då anser att hästen beter sig på så sätt att det anses farligt, måste du ju ta det i beakting. Den kanske helt enkelt inte kan tävla eller gå i grupp.

Allmän reflektion...
Jag har fått ge extra magnesium i flera år. Detta beroende av att grovfodret innehåller förhållandevis lite protein så jag har fått komplettera med lusern som innehåller mycket kalcium och då har Ca/Mg-kvoten i foderstaten blivit för hög.

Tryptofan finns naturligt i mat, på rak arm vet jag bara att banan och kalkon innehåller tryptofan, det är ju inte direkt hästkäk.

Lite OT kanske? Min gamla häst älskar bananer :) och skulle nog gärna äta ett par stycken om dagen. Och jag har träffat på fler hästar som gillar bananer. Och det kanske till och med blir billigare ;)

Senast ändrad:

Allmän reflektion...
Jag har fått ge extra magnesium i flera år. Detta beroende av att grovfodret innehåller förhållandevis lite protein så jag har fått komplettera med lusern som innehåller mycket kalcium och då har Ca/Mg-kvoten i foderstaten blivit för hög.

Självklart så kan det ju vara för TS del också. Men underskott av magnesium tillhör ändå inte vanligheterna. Men visst, undantaget som bekräftar regeln.

Lite OT kanske? Min gamla häst älskar bananer :) och skulle nog gärna äta ett par stycken om dagen. Och jag har träffat på fler hästar som gillar bananer. Och det kanske till och med blir billigare ;)

Varför inte! :D

Eftersom hästar är stor djur skulle jag gissa att det går åt en del bananer, men giller hästen bananer är det aldrig fel.

Hittade en uppgift att banan innehåller 0,009 g tryptofan/ 100 g så det känns inte som speciellt mycket men hur mycket är det egentligen i cavalor calm? För mycket är inte bra för människor i alla fall då man blir hemskt trött.

Jag hittar ingen uppgift om hur mycket det innehåller, bara följande något luddig mening.

Då Cavalor Calm är kraftigt utspätt har den inga bieffekter och påverkar inte lever eller njurar negativt

Jaha men om det är så utspätt är det verkligen värt 489:- för 800 gram? Rekommendationen är 45 gram per dag en burk räcker ju då i drygt två veckor? Det är klart om magnesium också saknas i foderstaten så kanske det är värt det, men fortfarande skulle jag bra gärna vilja veta hur mycket det är innan jag köper något.

Jag prövar nog med bananer först :D

Senast ändrad:

Det finns ett hästpreparat som säljs på Granngården som heter Tryptovit, det innehåller 12000mg L-tryptofan/100g.

Jag har bara sett det till människor vid ett tillfälle, gavs till en person med Asbergers syndrom, det var mycket högre koncentrat av L-tryptofan.
Sen är ju Tryptonfan ingen drog, så det tar tid innan effekt, sen är det inte säkert att det hjälper.

Det finns ett hästpreparat som säljs på Granngården som heter Tryptovit, det innehåller 12000mg L-tryptofan/100g.

Det blir alltså 12 g/100 g och banan innehåller 0,009g/100g. Då blir det nog mer bananer än vad hästen vill äta, typ en låda om dagen :o Blir lite väl tungt att bära hem också ;)

Men jag kan fortfarande inte hitta någon innehållsförteckning till cavalor calm? Någon annan som gjort det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka