Smurfoff

Trådstartare
hur är hans exteriör? hittar ingen sida på internet som beskriver de. vad ger han för avkommor? vilken typ av ston rekomenderas han till ?

vad är hans positiva och negativa egenskaper ? avkommornas egenskaper? vilken kombination av stammar (avkommornas mödrar) har fungerat bra?

vilka ston är lämpliga att betäcka med cardento?

(gör ett skolarbete, hittar ej denna faktan på nätet) tacksam för all hjälp!

Sv: cardento

Jag vet att han inte rekomenderas till ston med svag överlinje. Många av hans avkommor är lite sena i utvecklingen har jag hört.

Hm, lät som att jag bara kom med dåliga saker nu, var inte menat så, jättefin hingst såklart!

Finns nog andra som kan ge dig mer komplett info.

hur är hans exteriör? hittar ingen sida på internet som beskriver de. vad ger han för avkommor? vilken typ av ston rekomenderas han till ?

vad är hans positiva och negativa egenskaper ? avkommornas egenskaper? vilken kombination av stammar (avkommornas mödrar) har fungerat bra?

vilka ston är lämpliga att betäcka med cardento?

(gör ett skolarbete, hittar ej denna faktan på nätet) tacksam för all hjälp!

Vad jag hört ska Cardento vara ypperlig för ston med Maraton blod, det ska enligt uppgift vara ett komplett "par" för bra avkommor. Men det är nog från sto till sto skulle jag tro..
Kolla hans hemsida cardento.se

Senast ändrad av en moderator:

Följande står i ASVHs Förärvningsbeskrivning 2007

"CARDENTO 933. Född 1992, 171 cm, insatt i avel 1997. Betäckt 1800 ston.
En hingst med internationell topphärstamning för hoppning, som själv tävlat med mycket
stora framgångar på högsta internationella nivå. Hans ännu relativt unga avkommor har gett
honom mycket höga avelsindex för hoppning. Därutöver har en mycket hög procent av hans
avkommor placerat sig på tävlingsbanan. Cardento-avkommorna har helt dominerat
årgångsfinalerna i hoppning under de senaste åren, och präglas av en till synes stor kapacitet.
Mest framgångsrik är Classic Lady som vann VM för 7-åriga hästar 2006. Han har två
godkända söner i avel, Cosmopolite S 1021 och Cyklon 1083. Avkommorna är
ofta relativt ädla, långlinjerade hästar som dock tycks vara något sena i sin kropps- och
muskelutveckling, och är ofta något svaga i sina gångarter. Cardento blev ”Årets hingst”
2006.
Cardento 933 kan rekommenderas till de flesta typer av ston för produktion av hopphästar.
Han bör dock passa bäst till ston med stark överlinje och med god halsansättning. Cardento
verkar nu, efter 10 säsonger i Sverige, genom transportsperma från Holland."

Jag tycker att det är bra när man talar om starka och svagar på ett sånt rakt sätt !

jag har sett ganska många Cardento-barn 8ffa på visningar och championatsfinalerna) och gemensamt är precis det som KickiH skrivit ovan. Samt att de hoppar som tusan !

Liknande trådar

Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
4 037
Senast: sinpol
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 544
Senast: Magiana
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 835
Senast: Görel
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 214
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka