Calypso II (welsh), och avelsfrågor

_Skifting_

Trådstartare
Nu behöver jag lite hjälp från en "welsh-nördar" :D
Jag ska tillverka en liten welsh partbreed nu till våren med mitt arabsto och lotten föll på denna lilla hingst...
Det enda jag vet om honom är att han är 138cm i mkh och godkänd.. Vad mer kan ni hjälpa mig att få fram om honom?? :confused:
Har träffat denna kille själv och han är supertrevlig!! Kompletterar min tjej kanon där hon brister i sin exteriör.

Sen har jag några frågor till ang det här med dräcktiga ston osv...
Min tjej har inget pass men finns med hos sahf, kommer detta göra något i papperna för fölet? Måste jag skaffa det akut nu innan betäckning?
Vad ska man tänka på med dräktigt sto? Exakt hur många dagar går dom? Jag vet att det är 11mån, är det då 335dagar?
Vad behöver ett sto extra i vitaminer osv?
Hon får idag Lusernpellets, B-vitamin, Glukosamin, Solidmineraler, kornkross och betfor. Behövs det mer och vad är viktigt till just dräktiga ston.
Hur kan man hålla igång dom? Är det moraliskt okej att under sommaren/hösten starta några enstaka klubbtävlingar i dressyr på LC och LB nivå? :crazy:
Och hade det varit ok att testa en sån clearround distans, sån prova på kort stäcka?? Hon har bra kondition och muskulatur i dagsläget, rids och tränas ca 3-6dagar i veckan beroende på väder och underlag.

Tack på förhand.
 
Sv: Calypso II (welsh), och avelsfrågor

På SH's hemsida ligger avelsväreringsbeviset för welshhingsten Calypso II.
Han visades för avelsvärderingsnämnen 2006 och tilldelades 66666=30p och GII. Hingsten är vid avelsvärdering godkänd enligt rasvisa bestämmelser men ej införd i rasföreningens kvalitetsbok.
http://www.svehast.se/allm/avelsv06/06WD.htm#Calypso II

Jag har inte heller hittat några tävlingsresultat för Clypso II i SvRF databas http://www.ridsport.se/svrf2000/termin/mainr.htm

Jag räknar (minst) 335 dagar efter sista betäckningsdag på mina ponnyston, har ett medeltal på 337-338 dygn på ca 35 fölningar. Många räknar dock att dräktigheten är 330 dygn.

Jag anser att ett dräktigt sto inte behöver hållas igång, men vill man motionsrida sitt sto under dräkigheten så ska man ha i åtanke att TR säger att dräktiga ston inte får tävla efter fjärde dräktighetsmånaden. Se annars till individen, jag har haft ston som har tyckt att det varit jätteroligt att ridas lätt ända till slutet av dräktigheten, medan andra ston inte varit positiva till ridning redan efter 2-3 månader in i dräktigheten. Moraliskt rätt att tävla (oavsett om det är klubbtävlingar, hoppning, dressyr eller distans) är det väl egentligen så länge stoet är positivt till arbete och man följer TR, men jag anser dock att man bör låta bli att åka iväg och träna och tävla ett dräktigt sto med tanke på smittor, framförallt abortvirus.
Tycker att man bör välja - antingen träna och tävla, eller betäcka stoet...

Hlsn Helena
 
Sv: Calypso II (welsh), och avelsfrågor

Kära hjärtanes!!! Tack gode gud för att vi har kvar våra hingstpremieringar (så länge det nu varar) på våra fjordhingstar. Jag skulle ALDRIG i hela levande livet betäcka med en hingst som är avelsvärderad med 30 p.....

Vad tror man att en hingst med den kritiken skall tillföra till stoet???
 
Sv: Calypso II (welsh), och avelsfrågor

Det gäller att hålla isär begreppen. Calypso II är inte godkänd! Till att börja med, så har vi inget som heter så längre. Han är som sagt visad med 30 Poäng, vilket som redan påpekats, inte är mycket att hurra för.
För att få komma med i "kvalitetsboken" krävs 40 poäng. Vill du se mer om rasvisa krav och vilka fler hingstar som visats, så gå in och titta på Welshponny och Cobföreningens hemsida. Där finns mycket "matyttigt" och riktiga uppgifter
 
Sv: Calypso II (welsh), och avelsfrågor

Nu behöver jag lite hjälp från en "welsh-nördar" :D
Jag ska tillverka en liten welsh partbreed nu till våren med mitt arabsto och lotten föll på denna lilla hingst...
Det enda jag vet om honom är att han är 138cm i mkh och godkänd.. Vad mer kan ni hjälpa mig att få fram om honom?? :confused:
Har träffat denna kille själv och han är supertrevlig!! Kompletterar min tjej kanon där hon brister i sin exteriör.

Jag håller för närvarande inte på med hästar utan ägnar mig just nu mest åt hundar. Planerar min andra kull till sommaren. Tidigare har jag fött upp ett par hästar (fjord) och utifrån denna ringa uppfödarerfarenhet måste jag fråga:

Om du endast känner till hingstens mankhöjd + tycker att han är trevlig - hur kan du veta att han är rätt val för stoet?:confused:

När jag tog föl planerade jag hingstvalet mycket. Tittade på några hingstar, tittade på avkommor och deras resultat, härstamningar, generalmönstringsvideo etc och exteriöra och mentala för- och nackdelar. Sedan tittade jag också på hur mycket hingstarna var använda eftersom jag ville undvika att bidraga till matadoravel (detta behöver man dock inte ta hänsyn till på samma sätt när man korsar).

Ungefär likadant gör jag nu med hundarna, men där har man även diverse hälsoundersökningar och DNA-tester att ta hänsyn till. Det är inte många kandiater kvar när man har analyserat klart och jag måste alltid kompromissa på något plan.

Jag vill inte kritisera ditt val i sig, men det känns aningen oövertänkt att betäcka med en hingst som man endast känner till mankhöjd och ras på! Att hingsten har en sällsynt låg exteriörpoäng (förr krävdes alltså 40 p för godkänt!) gör inte saken bättre.

Beträffande frågorna - kan inte hingstägaren bidra med basinformation? Att man sedan söker andra människors åsikter om hingst, avkommor och stam är ju mycket bra. Men en kunnig hingstägare måste ju själv kunna ge dig den grundläggande informationen.
 
Sv: Calypso II (welsh), och avelsfrågor

Lite trådkapning...
Jag kopierade meningen "Hingsten är vid avelsvärdering godkänd enligt rasvisa bestämmelser" från avelsvärderingsbeviset på SH's sida, se länken ovan. :)

Min åsikt är annars (precis som fler har svarat i tråden) att en hingst som enbart uppnått 30p vid avelsvärdering inte bör användas i avel...

Hlsn Helena
 
Sv: Calypso II (welsh), och avelsfrågor

Lite trådkapning...
Jag kopierade meningen "Hingsten är vid avelsvärdering godkänd enligt rasvisa bestämmelser" från avelsvärderingsbeviset på SH's sida, se länken ovan. :)
Det man måste ta reda på är ju vad som är de rasvisa bestämmelserna. I detta fallet behöver ju hingsten inte ens visas fram för att vara "godkänd eligt rasvisa bestämmelser"... Nu är den visad och har fått katastrofalt låga poäng, vilket borde säja något till de stoägare som funderar på att använda honom.
 
Sv: Calypso II (welsh), och avelsfrågor

KL
Jag kan bara förundras och förfasas över att han fortfarande är hingst :eek:Han kan aldrig tillföra något i aveln som inte en annan hingst med betydligt bättre exteriör gjort.

Till TS, titta på en hingst i kvalitetsstamboken i första hand om du ska ha en hingst som ska kompletera ditt stos brister. OM det är så att en hingst med 30p kompleterar ditt sto så vill jag nog inte veta hur exteriören på ditt sto ser ut. Låter elakt av mig men tänk till lite!

Är du seriös med ditt beslut om att tillverka en WPB så se då åtminstonde till att ta en bättre hingst!

Sen vad det gäller att träna o tävla stoet under dräktigheten så är det helt individuellt för stona vad de accepterar. Jag har haft ston som villigt arbetar fram till fölning men även ston som anser att de är barnlediga from hingsten glider ur dem........tänk bara på ev smittorisk när du träffar andra hästar. Motion + arbete dör de däremot inte av.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp