Ca/P kvoten

J

Jaba

Vad händer om kvoten ligger på 2 när behoven uppfylls? Kan man ha den så en kortare tid? Hur länge? :crazy:
 
Det är nog ingen fara! vad jag har hört så kan man ha hög kvot utan att det gör något, bara fosforbehovet är täckt.
 
Hej! Har kollat detta med min vetrinär för jag undrade också om detta. Kvoten kan ligga mellan 1.5 och 2 utan att det är någon fara.
 
Din veterinär behöver uppdatera sig. Den kan ligga mellan 1,2 och upp till en bra bit över 3 utan problem.
 
Om jag får 'sno' tråden lite :o.. vad händer då med Ca/Mg kvoten (är den jätteviktig?), den kvoten är helt 'ny' för mig.. hänger inte med riktigt :smirk:

Att Mg är viktigt (ofta för lågt) vet jag.. men Ca/Mg har jag inte forskat över, vad är min/max där då!?
 
Det stämmer nog det du skrev också men oftast säger man att den ska ligga runt 1.5 och men jag ville bara meddela att det inte gjorde något att den gick upp till 2. :)
 
Vart står denna info? I mitt foderhäfte av Planck (som är några år) står det 1,2-1,8. 1,4 för "normala" hästar. Inget om att det inte gör nåt om den går upp mot 3.

Vildvittra
 
Såklart att bara normalvärdena står där, vad man ska sträva efter. Övrig info kommer från forskningsrapporter, artiklar i tidningar (även av C. Planck) och förfrågningar till densamma. Men visst står det väl även att behovet kan överskridas utan fara även i häftet...?
 
Vad gäller Ca/Mg-kvoten så ska den inte understiga 2,7 men högre kvot ska tydligen inte vara någon fara här heller. Överskott av Mg lagras inte i kroppen utan försvinner ut med urinen.

Har tyvärr inga källor på det här.

mvh Jessica
 
Att C/P kvoten är hög (kring 3) gör inget om det är grovfodret som gör att kvoten blir hög.
Om den höga kvoten blir pga mineraler eller kraftfoder kan et vara skadligt för hästen pga att tarmfloran blir påverkad.
källa på detta är C.Plank och SLU
 
Ca blir högt pga mineralfoderet men enbart tills det är slut. :crazy: (mindre än halva burken kvar) Det blir ca 15-20 g för mycket. Är de skadligt då?
 
Jo det står att "de ovan rekommenderade BEHOVEN kan överskridas, speciellt om grovfodret är mycket mineralrikt, utan att det negativt påverkar hästen..." däremot står det inget om att KVOTEN kan överskridas.
Dvs en häst som har behov:

Ca 16 g
P 11 g
Kvot 1.4

som får:
Ca 20 g
P 14 g
kvot 1.4

Behoven överskrids men kvoten är fortfarande rätt. Är det inte så man ska tänka? Nu är ju detta häfte visserligen från 1997 men menar ni att man nu kommit på att kvoten alltså inte spelar nån roll så länge behoven är täckta? Jag menar om en kvot uppåt 3 är ok så kan man ju sluta räkna på mineralerna nästan...

Vill gärna höra mer från er som vet!

Vildvittra
 
Tester har gjorts bl.a i Danmark där kvoter upp till 6 har getts utan negativa effekter.

När jag räknar numera så ser jag till att behoven är täckta och kvoten ligger över 1,2 för vuxen häst.
 
Observera att Ca/Mg kvoten har tagits bort ur senaste upplagan av utfodringshäftet. Detta pga den inte ansågs ha någon större relevans. det räcker om behovet är uppfyllt.
PL
 
Hmm, intressant! Då behöver man alltså inte vara lika "noga" längre, och dessutom om Ca/Mg-kvoten numera anses som oviktig..
Då kan man ju spara in nån krona på mineraler etc (även om det såklart känns bäst om kvoten ligger något sånär rätt).

Så är Ca/P över 1,2 är det i stort sett grönt då alltså?

Vildvittra
 
På vuxen häst. På unghäst är det ju högre (1,8 har jag för mig).
 
Jo det var vuxen jag menade (när jag skrev "normal" häst :D)

Vildvittra
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Ger sedan en tid tillbaka extra magnesium för att testa vad som händer om jag justerar upp kvoten mg-ca. Har köpt Trikems magneisum och...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 394
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
723
Senast: ryujaneiro
·
Foder & Strö Nya höanalysen visar att det är 39mg/kg av järn och mangan. Jag har tidigare haft betydligt mycket mer av det och nu undrar jag om det...
Svar
4
· Visningar
910
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp