ca/p kvoten är fel men behovet täckt!

Lillsillen

Trådstartare
Hur gör ni om kvoten blir för hög, men behovet är täckt?
I detta fall är det ett överskott på ca som huvudsakligen kommer från höet .

Behov ca= 24 och p=18 ger kvot 1,33

Foderstat ca=39 och p=18 ger kvot 2,16

- Lägga till fosforbalans för en bra kvot, och därmed acceptera ett överskott även på fosfor?

- eller nöja sig med att behovet är uppfyllt, och blunda för det calciumöverskott som höet ger?
 
Sv: ca/p kvoten är fel men behovet täckt!

Det är inte farligt med överskott på kalk.
 
Sv: ca/p kvoten är fel men behovet täckt!

sålänge kvoterna är täckta och överskottet kommer från grovfodret är det ingen fara.
 
Sv: ca/p kvoten är fel men behovet täckt!

jag hade tillsatt fosfor då kvoten är beräknad på att de tas bäst upp då.
 
Sv: ca/p kvoten är fel men behovet täckt!

Det var just detta jag funderade över!!
Så upptaget är bättre om kvoten är bra?

Då är det bara att ösa i lite fosforbalans också då...

Hur gör ni andra??
 
Sv: ca/p kvoten är fel men behovet täckt!

Tror inte att du behöver bekymra dig för att kvoten är lite för hög iom att överskottet på kalk kommer från höet. Som sagt tidigare så är det viktigaste att behoven är uppfyllda. Att upptaget skulle minska bara för att kvoten är för hög har jag aldrig hört talas om.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
733
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 230
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 837
Senast: supersonic
·
Foder & Strö har precis fått analysen till mitt hösilage och är rätt så säker på att Ca/P kvoten är för hög? Ca 7,6 g/kg ts P 1,8 g/kg ts Kvoten...
Svar
9
· Visningar
2 214
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp