Ca/p-kvot unghäst

Antiqua

Trådstartare
Ger min unghäst pelleterade mineraler då han behöver lite mer än vad han får i sig via grovfodret (får inget kraftfoder, bara ca 200g betfor förutom fritt silage). Han vägrar äta och mineralerna ligger alltid kvar i en hög i krubban:grin:
Jag får till mineralerna om jag ersätter dom med 1 kg lusern/dag , men - Enligt Hippocampus har han ett ca/p-behov på 1.6. Med mitt hösilage och lusernen blir kvoten 1.8. Ändå "skriker" programmet att ca/p-kvoten är för låg! ?

Vad gäller, H-campus motsäger sig ju. Hittar inte min foderbok, tänkte att nån har koll?;)
Gäller en 2-åring, halvblod.

:bow:

Sv: Ca/p-kvot unghäst

30 månader gammal unghäst som ska väga 600 kg som färdig, har enligt mitt foderstats program (SLUs normer som är miniminormer) ha ca/p kvot på 1,7

Behov
Ca 38
P 22

Enligt KER (24 månader & 600 kg som vuxen)
Ca 53
P 35

Prova med annat fabrikat på mineralpellets om du inte vill ge lucern, kan vara olika smaklighet på det som finns i pelletsen för att det ska gå att göra en pellets, kan vara tex lusernmjöl, vetefodermjöl, melass är det nog i alla mineralpelletsar men olika %.

Senast ändrad:
Sv: Ca/p-kvot unghäst

Tack!
Ok, men då borde det funka, han får ju en kvot på 1.8 om jag byter ut mot lusern. Visst kan jag prova annat mineraltillskott (har miner blå nu), nåt med hög ca/p-kvot, men lusern känns ändå rätt "smidigt" och han äter det glatt!
Men ska kolla runt lite vad som finns vad och som skulle passa ;)

Liknande trådar

Foder & Strö har precis fått analysen till mitt hösilage och är rätt så säker på att Ca/P kvoten är för hög? Ca 7,6 g/kg ts P 1,8 g/kg ts Kvoten...
Svar
9
· Visningar
2 273
Senast: mackan
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 623
Foder & Strö Har inte riktigt behövt ta ställning till hög Ca/P-kvot innan. Utan några mineraler alls ligger hästen (pga högt Ca/lågt P i...
Svar
0
· Visningar
631
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 792
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka