Ca/P kvot runt Eslöv!!!

C

chilipop

I det stall jag flyttat mina hästar till nyligen så har de bara fått fram energi och smb rp i analysen av hösilaget!!!! Inte Kalcium och Phosfor!!!

Nu undrar jag om det är någon som analyserat sitt hösilage i närheten av Eslöv eller vet hur kvoten Ca/P ser ut runt Eslöv i hösilaget i år skulle jag bli jätte glad om ni kunde berätta det för mig!!!

Tack på förhand:bow:

Sv: Ca/P kvot runt Eslöv!!!

Ni kanske vet var jag kan leta på internet????

Det fungerar tyvärr inte så.
Utan beror också på vad den enskilde odlaren har använt för gödning.
Det kan därför vara ordentligt olika även mellan 2 fält bredvid varandra.

Jag bor i Eslövstrakten och Inte_Ung har rätt. Det går inte att säga att det runt Eslöv är si mycket Ca o så mycket P. Det varierar från fält o skörd o år.
// Linda

Jo, ni har säkert rätt men jag vill få någon aning om det är mindre Kalcium eller Phosfor i dessa trakter...

Vet inte hur jag ska göra annars för de kommer nog inte skika in hösilaget för analys igen!

Jo, ni har säkert rätt men jag vill få någon aning om det är mindre Kalcium eller Phosfor i dessa trakter...

Vet inte hur jag ska göra annars för de kommer nog inte skika in hösilaget för analys igen!

Det går inte att få någon aning. Det beror på fältet, gödning, mm. Jag har varje år fått olika värden. I år lite för lite P men så var det inte i fjol. Något år lite för mycket P.
Om du verkligen vill ha reda på mineralerna så kan du själv skicka in för analys. Det går att få endast mineralanalys. Mycket bättre än att försöka gissa efter vad andra har fått.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 426
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö har precis fått analysen till mitt hösilage och är rätt så säker på att Ca/P kvoten är för hög? Ca 7,6 g/kg ts P 1,8 g/kg ts Kvoten...
Svar
9
· Visningar
2 268
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka