C vitamin???

Om man då har en eksemhäst tex, man vet ju att många av dessa hästar har nedsatt leverfunktion. Skulle en sådan häst kunna få C-vitaminbrist, och isåfall hur yttrar sig en sådan?
 
Att eksemhästar skulle ha leverproblem i ngn större omfattning är mer än vad jag hört eller läst, en annan sak är att svåra leverskador kan ge hudförändringar.
PL
 
De som forskat och studerat eksem, nu finns det ju ohyggligt lite i den frågan. Men här har man via prover konstaterat att många av dessa eksem hästar har nedsatt lever funktion, fast av vilken grad sägs inte. Den är alltså inte helt satt ur funktion, för isåfall torde hästen nog inte duga till så mycket anat än pålägg kanske.

en annan sak är att svåra leverskador kan ge hudförändringar.

Och det kan ju stödja nedsatt leverfunktion, för eksem är ju en form av hudförändringar och graden av det olika.
 
jag tror inte att hästar kan få c-vitamin brist eftersom dom bildar vitaminet själva.

Det vet jag, fast det är under normala omständigheter. Eftersom C-vitamin produceras i levern, och vissa hästar har visat sig ha nedsatt leverfunktion så var frågan om det kunde påverka.
 
då kanske mariatistelolja vore en bra ide att ge eksemhästar..då den stimulerar både immunförsvar och lever
 
Mariatistel
Silybum marianum

Odlas i större delen av landet, kan även ses förvildad i en del trädgårdar. Växer vilt i Medelhavsområdet

Man använder bladen och frukterna.

Mariatistel innehåller silymarin som skyddar och stimulerar levern. fröna innehåller även Gammalinolensyra (GLA) som visat sig effektiv för att reglera den kvinnliga hormonbalansen.

Används som leverstärkande och som uppiggande medel. Mariatistel kan även användas till hundar som har svårt att bryta ner fett.
Vanligt medel för att skydda levern vid t.ex. behandling med starka läkemedel och antibiotikakurer.
 
Mariatistel känner jag inte till, men jag har givit min eksempålle kallpressad tistelolja om det nu är samma sak.
 
Ja han blev defentivt bättre av det, av eksemet syns endast symtomer men bryter inte ut. Pyamas får han dock ändå leva med, och sen har han fått denna olja. Det har funkat bäst av allt jag provat.
 

Liknande trådar

Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: gulakatten
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
703
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 501
Senast: Otherside
·
  • Artikel
Hästnyheter Dressyrnivån Medelsvår C försvinner men inte programmen. De går i stället in som program under Lätt A. Och de som i dag är Medelsvår...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp