C-vitamin till marsvin

L

lime

När jag var mindre hade jag ett marsvin i många år, han bodde i mitt kök och var en sällskaplig liten herre som både visslade och kurrade, gammal blev han med och han levde på hö, gräs, pellets och en och annan grönsak från hushållet.
För ca en månad sedan fick min dotter ett jättegulligt litet teddymarsvin :love:, men nu i helgen blev den jättedålig, jag ringde zooaffären där vi köpt honom och de frågader om han fått sina C-vitaminer varje dag :confused:. Jag hade aldrig gett mitt marsvi c-vitamin under alla år jag haft honom och nu påstår de att det är livsnödvändigt och att marsvinet dör om det inte får c-vitamin varje dag. :mad: :confused:. Stackars lilla krake, detta kunde väl zooaffären upplyst om, ifall det är livsnödvändigt. Tydligen kunde de bilda c-vitamin sjäv förr i tiden men inte nu längre, vilket förklarar carför mitt lilla marsvin levde utan detta tillskott.
Hur kan detta komma sig att det plötsligt blivit nödvändigt, någon som vet???

Marsvin behöver ganska mycket c-vitamin och kan tyvärr dö om dom inte får i sig det. En del ger det i vattnet, men jag (och även marsvinen)föredrar att ge det i maten. Tex vitkål.

Det var otroligt dåligt att djuraffären inte upplyste dig om detta!? Fick du inte ett litet informationsblad eller dyl när du köpte marsvinet? Har för mig att det är lag på att det ska medfölja djuret man köper en informationslapp om hur man bäst sköter sitt djur...

mm, c-vitamin e viktigt.. ja har vanliga brustabletter som vi människor tar i vatten.. de va en uppfödare i Klippan som sa de till mig.. en halv sån i flaskan...

Nej, vi fick inget skötselråd med till marsvinet, nu sa de att det berodde på att jag sagt att jag hade haft ett marsvin när jag var liten, men detta är ju något som inte gällde då. Är det lag på det så skulle de väl lämna ut det även om jag haft marsvin tidigare. Ingen nämnde heller något om C-vitamin, vi köpte mat till marsvinet samtidigt som vi köpte det och det är den maten vi gett det, samt vanligt vatten och sallad som han älskade.

Att tillföra c-vitamin på kemisk väg är rätt så värdelöst och bortkastade pengar...c-vitaminet bryts ner efter bara några timmar av ljuset...i så fall ska vattenflaskan vara täckt. Tillför i stället c-vitamin genom frukt och grönt, tex vitkål, persilja, paprika, maskrosblad, apelsin mm.
Marsvin har aldrig kunnat producera c-vitamin. Människan och marsvinet är de enda däggdjur som inte kan det. Så ditt förra marsvin har nog bara haft tur som klarat sej från c-vitaminbrist.
Vad beträffar djuraffärer är tyvärr kunskapen om marsvin rätt så bristfällig. Det är därför vi uppfödare rekommenderar att köpa sitt marsvin från just en uppfödare. Då får du ett djur som är garanterat friskt, har växt upp med rätt kost, du är säker på att det inte är dräktigt och vilken ålder det har.

http://hem.passagen.se/ullesmarsvin

Men inte är det väll så att dom kunde bilda C-vitamin förr men inte nu?

det var nog snarare så att du gav det förra marsvinet rätt mat så den fick i sig dessa c-vitaminer ändå!

Vitkål, paprika och apelsin är mycket rika på c-vitamin som sagt. Ger man av dessa saker varje dag så behöver man inte tillsätta massa "jox" i vattnet. Dessutom om du köper marsvinspellets så är det extra c-vitaminberikat (i de flesta fall åt mindstånde).

Ett litet tillägg bara, c-vitaminet har du ju fått svar på. Upplyste djuraffären om att marsvin enligt lag ska ha sällskap av ett annat marsvin?

En folder ska man få med oavsett hur många marsvin man haft innan, anser jag ! Mycket dåligt av zoo-affären...men så köper jag aldrig mer djur från zooaffärer heller...har alltför många bevis på att din inte egentligen är ett skit intresserade av djurens välbefinnande så snart de lämnat deras butik...

håller med dig de tänker (ha nu blir jag av med den skiten så när de kommer tillbaka kan jag ljuga och säga att DE har skött *djuret* FEL och så kan jag tjäna mera pengar senare när de köper ett *nytt* djur

En av de värsta sakerna jag råkat ut för var när jag köpte 2 st tamråttor. Väl hemma hade de både ohyra och visade tecken på mycoplasma. Jag lämnade tillbaka dem efter helgen och vad gjorde de? Stoppade helt enkelt in dem i buren igen till de andra 20 råttorna.
Smaaaaaaaaaaart va? Nu smittades ju definitivt de andra råttorna också, PLUS att de som åter kom ini buren lika gärna kunde bli slaktade av de andra....
Ruggigt..och det är en STOR zoo-affär här i stan...

Den lagen är skit och inget annat :crazy:
Jag kan helt lagligt ha ett ensamt marsvin och enligt lagen bör man heller inte ha okastrerade könsmogna hannar ihop heller.
Själv har alla mina sällskap inklusive mina avelshannar är det kanske bäst att tillägga men skall man upplysa om lagen skall man vara ärlig och anser man att man som människa kan tillgodose sitt smådjur med sällskap i egenskap av människa så är det helt lagligt att ha marsvinet ensamt :(
Så lagen låter så fin tills man läser i L81 om allat trevliga undantag :crazy:

Vårt marsvin fick isbergssallad och hade nog största delen av tiden ett halvt huvud liggande i buren, vet inte om det innehöll C-vitamin, men isf berodde det ju inte på att han hade brist på c-vitamin. Funderade på om han inte kunde dricka i skål, men om så var fallet så hade han ju blivit sjuk tidigare, vi hade vatten i skål för vattenflaskan läckte så och det blev blött och äckligt i buren.

Isbergssallad innehåller så gott som inga vitaminer alls, nästan bara vatten.....

Ge inte ditt nya marsvin isbergsallad bara.
Marsvin har dött då dom fått detta.
Erat gamla marsvin måste haft en mage av plåt :p
C-vitaminhalten i isbergssallad vet jag desvärre inte då jag inte brytt mig ta reda på det då det är olämpligt för marsvin och jag själv äter det inte.

Ja tyvärr är den för enkel att kringgå om man bara kan komma på en anledning, men konstigt ändå att zooaffärer inte upplyser om att marsvin mår bäst av sällskap! Om inte annat är det ens plikt som djurägare att alltid se till djurets bästa.

Trist för er.... men å andra sidan: varför inte låna en bok på biblioteket eller köpa en innan man skaffar ett djur ? Just för att få reda på djurets behov, vad de ska äta, vad de senaste rönen säger?

Själv gör jag alltid så; även i de lägen där jag faktiskt tycker jag "kan" djurarten rätt hyfsat. Alltid har man glömt något eller får lära sig något nytt man inte visste!

Det är en helt annan sak och jag håller med dig där.
Till mig sa dom att Teddy inte alls skulle kunna bo med en annan hanne när Teddy blev stor :eek:
Jag hävdade att det skulle nog gå bra :D
Gissa vem som hade rätt :devil:
Han har bott ihop med som mest 3 andra hannar och då har två av dom fått gå med flickor innan (varav den ena är morfar far till två små söta flickor jag har beställt) utan större problem i en stor bur.

Fast en hamster behöver ha saltsten och vitaminer också enligt vissa zoo affärer :angel:
Det är bara att inse att zoo-affärers expertis om gnagare brukar vara små ofta otroligt små.
Att dom inte kan vad färgerna heter kan jag smälta men att kalla rysk vintervit för sibirisk dvärghamster, rysk campbell för mognolisk dvärghamster, långhårig hamter för angora osv.
Det stör jag mig på :crazy:

Jo visserligen, men nog fasiken tror man väl att en som säljer djur i affär har något så när hum om ett marsvins behov. Sen finns det tyvärr idag ingen bra faktabok om marsvin....fast det kommer får vi hoppas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka