Bytt namn, hur göra med e-post?

Monkie

Trådstartare
Jag är nygift och sjukt oteknisk. Har gmail med namn + efternamn, men har i och med gift nu bytt efternamn och funderar över hur jag ska göra med mailadress. Många appar och konton är ju registrerade på nuvarande mail så det blir krångligt att byta. Plus mitt Googlekonto på mobilen..

Bör jag skapa ett helt nytt Googlekonto, eller bara en till mailadress och under en längre tid köra dubbelt och fasa in allt på den nya?

Hur har ni gjort?
 
Jag har flera mailadresser. Skapade för olika behov.

Har haft en som jag använt som min huvudadress. Den servern stängs nu ner så jag behövde en annan. Har gått över till en adress jag redan hade och har lagt autosvar på den gamla.
Dock har jag ju behövt sända adressändring till en massa ställen. Som försäkringskassan vården, etc. Ett himla krångel - men det går ju över.

Vad gäller appar och inloggningar så har jag inte bytt om det inte är nödvändigt. Jag har tänkt - behöver jag verkligen vara identifierbar där. Om inte så får det vara kvar.
 
Jag är nygift och sjukt oteknisk. Har gmail med namn + efternamn, men har i och med gift nu bytt efternamn och funderar över hur jag ska göra med mailadress. Många appar och konton är ju registrerade på nuvarande mail så det blir krångligt att byta. Plus mitt Googlekonto på mobilen..

Bör jag skapa ett helt nytt Googlekonto, eller bara en till mailadress och under en längre tid köra dubbelt och fasa in allt på den nya?

Hur har ni gjort?
Skapa en ny mejladress som du använder och lägg in automatisk vidarebefordran till den för alla mejl som kommer till den gamla.
 
Jag har flera mailadresser. Skapade för olika behov.

Har haft en som jag använt som min huvudadress. Den servern stängs nu ner så jag behövde en annan. Har gått över till en adress jag redan hade och har lagt autosvar på den gamla.
Dock har jag ju behövt sända adressändring till en massa ställen. Som försäkringskassan vården, etc. Ett himla krångel - men det går ju över.

Vad gäller appar och inloggningar så har jag inte bytt om det inte är nödvändigt. Jag har tänkt - behöver jag verkligen vara identifierbar där. Om inte så får det vara kvar.
Skapa en ny mejladress som du använder och lägg in automatisk vidarebefordran till den för alla mejl som kommer till den gamla.
Smart, det ska jag testa direkt!
 
Jag har samma problem fast åt andra hållet (skild). Jag har skapat en mailadress till precis som @Anders föreslår. Jag kanske kommer att byta så att det blir mitt huvudgooglekonto nån gång, men det krävs ju lite jobb att flytta över saker.
 
Jag har samma problem fast åt andra hållet (skild). Jag har skapat en mailadress till precis som @Anders föreslår. Jag kanske kommer att byta så att det blir mitt huvudgooglekonto nån gång, men det krävs ju lite jobb att flytta över saker.
Ja, det känns som ett helt företag 😅.

Det v fungerade förresten fint, lade till ett extra konto på mailadressen jag redan hade 🙂
 
Även i denna tråd kastar jag in förslaget att registrera en egen domän, för att själv äga frågan om mailadress. Nu löser det ju inte grundproblemet med namnbyte men behöver man ändå skapa en ny adress kan man lika gärna göra det på en alldeles egen domän.
 
Även i denna tråd kastar jag in förslaget att registrera en egen domän, för att själv äga frågan om mailadress. Nu löser det ju inte grundproblemet med namnbyte men behöver man ändå skapa en ny adress kan man lika gärna göra det på en alldeles egen domän.
Blir det inte ganska dyrt med eget domännamn?
 
Blir det inte ganska dyrt med eget domännamn?
139 kr/år betalar jag just nu för min .se domän, några tior till för .com, priser för andra toppdomäner ligger ofta mellan ca 100-250 kr/år. Sen tillkommer kostnaden för webhotell där domänen "bor", i storleksordningen några tior i månaden.
 
Jag bytte mailadress när jag bytte namn. Och tog jobbet med att ändra på alla ställen där jag har mailen registrerad. Fast jag har en adress till som jag använder till väldigt många ställen där man måste registrera sig. Jag litar inte helt och fullt på att alla hanterar min mailadress så säkert som man kan önska. Alltså har jag en hotmailadress som jag ger till de flesta företag. Då slipper jag också reklambombandet i min ordinarie mail.

Jag har också gjort som @Snubbelfot nu. Jag har en egen domän och bestämmer över min egen adress.
 
Jag har inte bytt än, bytte namn för snart 4 år sedan :angel:

Överväger att skapa ett till med det nya namnet och långsamt fasa över till den nya. har dock redan ett par olika gmail-konton att bevaka så det får kanske vänta tills jag bli av med ett av dem.
 
Jag har inte bytt än, bytte namn för snart 4 år sedan :angel:

Överväger att skapa ett till med det nya namnet och långsamt fasa över till den nya. har dock redan ett par olika gmail-konton att bevaka så det får kanske vänta tills jag bli av med ett av dem.
Jag har också ignorerat detta problem ett tag... :rofl: Men att skapa en annan adress och vidarebefordra bara, det var smart.
 
och här inser jag fördelen med att ha något annat än förnamn.efternamn som mejladress :D
jag använder mitt stuterinamn istället. :D

(jag har för övrigt även mejladress med egen domän, där jag främst använder förnamn@domän.se)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp