Bytt häst

jasseeh

Trådstartare
Hej!

Har bytt en häst för x antal veckor sedan, skrivet kontrakt på att ingen av dem är besiktigade vid köp. Har skrivit att min hade pålagringar, står att båda samtycker om kontraktet. Aldrig vart något fel på hästen hos mig, men nu har tydligen nya köparen (försäljningsstall), besiktigat honom och han var halt båda bak, vilket jag aldrig märkt!! Nu vill hon byta tillbaka, trots att hon inte ens såg hästen eller besiktigade. Har hon rätt att göra de då hon inte ens orkade kolla på honom?? Hon har ljugit om bl.a. Att min nya häst var försäkrad osv trots att hon inte var det.... får inte ens stå som ägare på företaget pga (antagligen) skulder hos kronofogden, så företaget står inte ens på henne....
 
Sv: Bytt häst

Låter ju skumt eftersom om det stod i kontraktet att ingen var besiktigad vid köp så borde personen få skylla sig själv.
Men det kanske finns nån lag som säger nånting annat.. jag är inte insatt.
Men jag tycker inte att man borde få byta tillbaka i denna situation.
 
Sv: Bytt häst

Om du är privatperson och den andra näringsidkare så har hon ingen rätt alls att byta eller ens klaga på hästen. En näringsidkare som köper av en privatperson anses i juridiken som kunnigare och får stå större risker vid en sådan affär.
Är både du och den andra parten lika d v s antingen privatpersoner eller näringsidkare gäller det som står i avtalet. Så kommer det helt att bero på vad det står och hur det är formulerat.
Är du näringsidkare och den andra personen privatperson så kan hon ha rätten på sin sida att häva köpet. Men åter igen så kommer det att bero på hur avtalet är formulerat.
Ja om det nu handlar om svensl lagstiftning får kanske tilläggas.
 
Sv: Bytt häst

Hon har inte det alltså? Hon är från företag, jag privat. Står i kontraktet att enl kännedom har min (gamla) pålagringar fram, båda samtycker. Ingen av dom är besiktigade vid tillfället! Hon har inte ens kollat på hästen tidigare eller besiktigat. Det är väl ändå "köparens" skyldighet? Jag tog ju en lika stor risk när jag inte besiktigade min (nya).

Någon annan som vet? Extremt tacksam för svar!
 
Sv: Bytt häst

Läs köplagen, det står rätt tydligt vad som är säljare och köpares skyldigheter. Bara att hänvisa till.
 
Sv: Bytt häst

Men självklart inte. Köplagen gäller inte bara hästar liksom.

Men det står en massa om skick och rättigheter. Vilket ju tråden gäller
 
Sv: Bytt häst

Nej, men detta gäller en person som hamnat i domstol förut för att hon har lurat folk själv.... Hon tog ju en risk, liksom jag när vi valde att inte besiktiga, och hon kollade inte på hästen. De är ju hennes val och risk, inte direkt så att jag tvingade henne att inte göra det. Han var aldrig halt hos mig, dom har sökert hoppat sönder honom.... Jag var ärlig och sa att han hade pålagringar, sen att bakbenen helt plötsligt strular kan inte jag hjälpa då de inte gjort de hos varken förra eller förr förra ägaren!!
 
Sv: Bytt häst

Det är ingen som VET, det får ju i så fall prövas i domstol.

Men om du läser igenom köplagen så får du kött på benen i diskussionen med den som nu har din häst, vilket ju kan underlätta för dig.
 
Sv: Bytt häst

T ex är ju detta rätt intressant:
---
Undersökning av varan före köpet
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.
---
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm#P20S2
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 729
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 813
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 847
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp