Byte hö -> ensilage

K

Kafferosta

Hej!

Vi har denna säsong gett våra hästar ett hö med usla värden: 84% TS, 7 MJ och 9 smrp. Detta håller på att ta slut och stallägaren har därför köpt in storbal med ensilage. Hon trodde att ts-halten låg på 60 %, ingen analys. Taget tidigt, sägs vara "starkt".

Så jag undrar:

* Hur vänjer vi hästarna vid detta "drastiska" grovfoderbyte på bästa sätt, så att man gör det så skonsamt som möjligt?? Vi har tyvärr haft en del kraftfoderbyten under vintern, så hästarnas kroppar har nog blivit lite påfrestade. Magarna har dock fungerat bra.

Jag har en ridtravare som är väldigt tunn och uppenbarligen svårfödd. I detta fallet gynnas hon förhoppningsvis av ensilaget medan arabgossen min som rids sporadiskt, är väldigt lättfödd och lite smårund. Båda får groov 125 som kraftfoder. Bör jag ta bort kraften till arabkillen för att se hur han står sig på ensilaget, eller hur bör jag göra, minska kraften?? :confused: I sådana fall bör jag ju tillsätta mineraler, vilket är svårt att dosera och välja sort på, då jag saknar analys på ensilaget :confused:

Råd mig gärna! Jag har aldrig tidigare fodrat med ensilage. Däremot med "hösilage" (torrare) men detta är blötare och mer "gräsaktigt". Har ingen halm att tillgå.

Mvh Tessan
 
Sv: Byte hö -> ensilage

och risker/effekter av för snabbt byte?

Hoppas någon kan hjälpa mig med mina funderingar :bow:

Mvh Tessan
 
Sv: Byte hö -> ensilage

Blanda upp fodret under en period så att de vänjer sig sakta. Har hästarna aldrig ätit ensilage så är det ju en god idé, samt att höet har haft så låga värden.

Det bör ju tas en analys på det nya grovfodret så att ni vet ts-halt och innehåll. Blir ju svårt att veta hur mycket pållarna ska ha annars. Att säga att man tror att ts- halten är på 60% är ju inte så lyckat, risken är ju även att hästarna får för lite strå. Är man inte van att hantera denna sorts govfoder så sitter det ju inte i "fingertopparna".


Kicki :)
 
Sv: Byte hö -> ensilage

blanda i början ge kankse bara något kg ensilage första dagarna och håll koll på magen, det är lätt att hästar blir lösa i magen när dom äter ensilage eftersom det är så blött. Eftersom det är så blöt får du oxå tänka att dom kmr behöva mer, skulle ge dubbla givan ensilage mot hö....
 
Sv: Byte hö -> ensilage

Ensilage behöver inte vara "blött", en ts-halt på 60% är ju inte blött/vått. Att rakt av ge dubbla givan behövs ju inte på t.ex. 60-65%, räcker ju med 20-25% mer eftersom hö är 84-85%.

Allt foder som blir en process i är ju ensilage, endast ts-halten som skiljer. Är en felaktighet att så många tror att ensilage är 45% och under som praxis.

Kicki :)
 
Sv: Byte hö -> ensilage

Tack för ditt svar! Tyvärr lär det nog inte tas ngn analys då vi bara kommer att ge fodret under våren, för att sedan ge hö igen till hösten, då ny skörd tagits.

Har läst om att man själv kan göra en typ av enkelt ts-test genom att värma ensilage i mikro/ung och väga det före och efter... något som är värt att göra för att få ett hum om ts-halten? utan ts-halt är det ju svårt att ge rätt mämgd. Sedan är det ju svårt att avgöra ändå, utan analys tyvärr men vi får göra så gott vi kan med de förutsättningar vi nu har..
 
Sv: Byte hö -> ensilage

Är ensilage i sig kraftigt för hästars magar? Ridtravartösa behöver ju allt foder hon kan få, men arabgossen är ju en lättfödd trindis.. vilket är bäst - att ge honom enbart ensilage men gott om det eller ngt mindre och lite kraft? (groov 125)?

Om man fodar med ensilage. finns det något de generellt behöver extra av då, i form av mineraler? Menar givetvis att man tillsätter mineraler men undrar om det oftast saknas särskilda ämnen/mineraler i själva ensilaget jmf med hö? Kanske skum fråga... men frågar ändå :smirk:
 
Sv: Byte hö -> ensilage

Man börjar ju alltid med att ta bort kraftfodret på en tjock häst. Grovfoder behöver dom ju
 
Sv: Byte hö -> ensilage

Hejsan:) Som dom andra redan sagt börja med ngt kg hösilage första dagarna öka sedan lite och samtidigt ta bort lite hö. Hästar behöver helst en övergångsperiod på ca 10 dagar om det är möjligt.
60 % är inte så jätteblött så det "räcker" med att ge ca 2-3 kg mer hösilage än vad du ger i hö. Vi har 61 % på vårat hösilage och på det räknar jag som sagt ca 2-3 kg extra:)
Om jag skulle vara du skulle jag inte ta bort något krafft i början utan vänta och se hur hästarna "utvecklas" blir araben rund och go ja då kanske man får dra ner lite. Du får helt enkelt fodra med ögat:) Det gjorde man ju alltid förr och såvitt jag förstått mådde dessa hästar bra ändå :)
 
Sv: Byte hö -> ensilage

det beror väl på om menar att hösilage är samma som ensilage, har ca. 68 % tr i mitt stall och det räknas ju som hösilage och det är inte så mkt bötare än hö förutom att dte ser mkt godare ut och inte dammar :). Men med ensilage menar jag sånt som har väldigt hög tr och som man verkligen ser är blött och tungt. Annars får ju hästen i sig för lite... Skulle jag gå från hhö till det jag menar med ensilage skulle jag ge det dubbla iaf.
 
Sv: Byte hö -> ensilage

det beror väl på om menar att hösilage är samma som ensilage, har ca. 68 % tr i mitt stall och det räknas ju som hösilage och det är inte så mkt bötare än hö förutom att dte ser mkt godare ut och inte dammar :). Men med ensilage menar jag sånt som har väldigt hög tr och som man verkligen ser är blött och tungt. Annars får ju hästen i sig för lite... Skulle jag gå från hhö till det jag menar med ensilage skulle jag ge det dubbla iaf.

Man behöver inte se "att det är blött" för att det ska vara ensilage. En felaktig uppfattning är att det är ensilage när det är 45% ts och lägre inte annars. Vi ensilerar 1500 ton varje år (är mjölkbönder) och ts-halten till våra nötkreatur är aldrig så låg, runt 50-55%. Hästarna får ett ensilage på 60-65% ts. Så att säga att man automatiskt ska ge det dubbla stämmer inte, man måste ta reda på ts-halten.

Eftersom hästägare började efterfråga ett grovfoder på bal som efterliknade hö så myntades hösilage. När man ligger på c:a 70% ts så blir det processfritt.

Kicki :)
 
Sv: Byte hö -> ensilage

Om det är låg ts-halt blir en del pållar taskiga i kistan, inkl. min egen.

Själva näringsinnehållet behöver ju inte vara kraftigare än vad det är i hö. Beror ju på ålder vall, tidpunkt när man slog t.ex. om det gått i ax o.s.v. Eftersom vi har mjölkkor så är vi ju extremt noga med vallarna och fodret. Slår ut senare till hästarna eftersom det blir för kraftigt och iom. det för lite växtråd. Man gör ju bl.a. jordanalyser för att se vad som fattas i backen så att man har en bra balans av olika spårämnen.

Har man ett bra grovfoder så ska den normalt arbetande hästen inte behöva annat. Har man en hårt arbetande pålle/digivande sto, som på dygnets timmar inte kan få i sig mer grovfoder då får man ju ge kraftfoder i den mängd som behövs.

Att väga grovfodret och köra i mikron är enkelt och bra, det gör vi flera gånger i veckan vad gäller utfodringen av våra kor. :)

Kicki :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har våra två fjordingar utlånade på foder och de får rätt lite mat, 3,5kg silage + lite halm. Nu har jag bara gett dem hö förut...
Svar
10
· Visningar
1 579
Senast: pannis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp