Byte från stall till lösdrift?

A

amanin

Funderar på att byta från traditionell uppstallning till lösdrift och vill gärna ha lite synpunkter från er som gjort detta, eller er som inte gjort detta och varför...

Just nu är dem uppstallade i "mitt" eget stall på mina svärföräldrars gård som bara ligger 700 meter från vårat hus. Om jag ska fortsätta ha dem uppstallade måste ganska mycket fixas till i stallet, innertaket måste bytas (ca 200m2) all el måste dras om, innerväggar måste bytas ut och vissa dörrar och fönster måste renoveras/bytas ut + att allt måste målas om.

Hemma vid vårat hus har vi betesmarkerna, så sommarhalvåret kommer de ändå att vara hemma hos oss. Jag har funderat på att bygga ett enklare lösdriftsstall på vår mark, först och främst för att användas sommartid då jag tror att hästarna kommer att utnyttja det mer, men har även funderat på att ha dem där året om. I dagsläget är de ute mellan 06.00 - 20.00 och står aldrig och vill in när jag hämtar dem. De har fri tillgång på hö och verkar trivas bra i hagen. Så varför ha dem inne på natten? Det skulle minska arbetsbördan och jag skulle ha mer kvalitetstid med dem och alltid se dem när jag är hemma. Vi har enorma betesmarker, så att dela av en del till vinterhage är inga problem. Där finns gott om skog att ta skydd i och alltid något för hästana att pyssla med.

Skulle det krisa med vädret (storm ex.) eller någon bli skadad kan jag alltid gå med dem bort till boxarna i stallet som kommer att stå kvar. Det jag skulle sakna är ju min 16 m2 sadelkammare och min rymliga stallgång, men jag kan ju lika gärna göra iordning hästarna inne i lösdriften vid dåligt väder. Sadelkammare funderar jag på att lösa med att köpa ett trädgårdsskjul i byggsats (finns ju på COOP och andra byggmarknader) och isolera och sätta in värme.

Men hur tänkte ni när ni bytte till lösdrift? Era för och emot-argument? Hur mycket rider ni/på vilken nivå? Tycker ni att det är mer eller mindre jobb?

Vore jättetacksam för synpunkter och era erfarenheter:bow:
 
Sv: Byte från stall till lösdrift?

Jag har en häst på lösdrift och en uppstallad. Ärligt talat så har jag inte så många för-argument för uppstallningen. Men, det jag kommer på är att hästen har en egen, lugn plats att vila på. Om du har täcken på hästen är det smidigt att hänga av dem/ sätta på när hästen står i box. Om du har en häst som lätt blir frusen kan stall också vara bra. Dessutom rider jag den uppstallade hästen varje dag, och då är det ingen nackdel tidsmässigt att ha honom uppstallad, eftersom jag ofta gör det i samband med morgon/kväll. Att de har tillgång till sin mat på natten är ju också smidigt, du behöver inte vaka när de ska äta kraftfoder. Du kan också ge en mer individuell grovfodergiva. Jag tycker också att jag snabbare märker om något är fel med hästen, just för att jag ser den oftare och i bättre ljus.

Nackdelarna är att de rör sig mindre, det tar något mer tid med mockning, insläpp osv, även om jag anser att lösdrift också tar sin lilla tid. du blir ju mer låst med tider osv.

Det verkar som att du redan har bestämt dig, och av vad du skriver skulle jag föredra att ha hästarna på lösdrift. Det viktiga är att veta att det tar tid, att betena håller, att det finns skydd, att man kan ge kraftfoder på ett vettigt sätt osv. Men det verkar du ju redan tänkt på.
 
Sv: Byte från stall till lösdrift?

Jag har mina hästar på lösdrift för att jag tänker mig att de blir lyckligare då och att det är mer naturligt för dem. Jag har som du hagar med skog där de kan söka skydd om de så skulle vilja. Mina hästar går i princip aldrig in vilket jag tyder som att de trivs bättre ute och alltså blir "gladare" av det.

Jag har inte mycket tid att rida dem vilket också gör att jag tycker att det bra att de kan motionera sig själva ute dygnet runt. Dessutom är det ju roligare om man hinner ägna mer tid åt hästarna än vad man gör åt att mocka. Nu behöver jag nästan aldrig mocka för de går som sagt nästan aldrig in.

Jag kan inte se några skäl till varför jag skulle vilja ha dem uppstallade.
 
Sv: Byte från stall till lösdrift?

Jag har haft mina hästar på lösdrift i ett 10 tal år och har bara bra erfarenheter. Hästantalet har varierat mellan 5- 10 hästar och raserna har varit de flesta. I anslutning till lösdriften har jag ett spiltstall där hästarna går in och äter kraftfoder, ute har de fri tillgång på grovfoder. Vi har byggt en foderhäck, ca 10 meter lång, som är byggd "direkt från staketet" så man slipper gå in till hästarna när man fodrar. Det är alltså som en gång rakt fram där vi kan rulla ut en storbunt, på båda sidor om gången finns foderhäckar där man fyller på med hö, man slpper spill och att de trampar ner foder i gegga osv. I spiltstallet tar jag in hästarna när jag ska rida t ex, sadelkammare har jag i en bod som står på gården. Själva utedriften ( under taket) är halmad, vi mockar ca en gång i veckan med traktorn. Jag upplever att hästarna använder utedriften mest när det är väldigt blåsigt eller varmt solsken. Jag kan inte säga att man blir mer bunden som någon före mig har skrivit av utedruft, snarare tvärtom, och eftersom jag tar in hästarna dagligen för fodring så ser jag oxå om det skulle vara nåt fel på nån av de. Får ofta höra att jag har lugna ,trevliga, väluppfostrade hästar, detta tror jag beror på utevistelsen, de får vara hästar helt enkelt! :banana:
 
Sv: Byte från stall till lösdrift?

Jag menade att man blir mer bunden när man har dem uppstallade... var otydlig.
 
Sv: Byte från stall till lösdrift?

Hej!

Jag har min tjej på lösdrift och tycker det är bara fördelar jämfört med att ha henne på stall. Nu har vi fri tillgång på grovfoder och stallägaren ger kraft 1-3 ggr/dag (beroende på vad man vill), så det är för mej ungefär som att ha hästen på sommarbete, dvs jag kommer och rider och myser med häst och behöver inte göra nåt mer.

När jag i framtiden skaffar egen gård kommer mina hästar gå ute under förutsättning att de klarar det förstås.

Min tjej har blivit så myckt piggare, gladare och mer lättjobbad än när hon stog på box. Dessutom har hennes "hosta" (lite grann, väldigt sällan) försvunnit helt. Önskar hon kunde gå kvar ute jämt, tyvärr är det bara i väntan på uteboxen...

/ Lavinia
 
Sv: Byte från stall till lösdrift?

Jag har mina flickor på lösdrift i vinter nu när de är dräktiga och inte gör så mycket. Jag tycker inte det är så mycket mindre jobb med en lösdrift än uppstallat eftersom jag bär allt vatten och allt grovfoder varje dag till dem och skottar skit som vanligt. De får även sitt kraftfoder ute och då binds matgamen upp så hon inte slänger i sig sitt och sedan snor den andras. De har fri tillgång på grovfoder och äter upp ca 600 kg/vecka, har tyvärr inte så jag kan köra ut en storbal utan får bära allt.

Nu när det är kallt fungerar det väldigt bra, men tidigare i "vinter" när det bara var en massa regn och all den här :devil: leran började jag fundera på att stalla upp dem ändå trots att jag vet att de trivdes bra ute, men det blev så hemskt upptrampat vid höhäcken, ingången till ligghallen och vattnet att jag höll på att ge upp. :(

Lillan har gått på lösdrift tidigare som unghäst och sov ofta i halmen under tak då som nu. Bägge två använder hallen för att vila och söka skydd undan dåligt väder så personligen tror jag att om man har en bra hall som ligger bra så använder de den.
 
Sv: Byte från stall till lösdrift?

Jag kommer att ha både vatten och el framdragen till lösdriften, samt har tillgång till hjullastare att servera storbalar hö / hösilage och halmbalar med... Så jag tror att det mesta av arbetet kommer att gå åt till underhåll av hagar och själva lösdriften, och har förhoppningsvis mer tid till att klappa om hästarna:D

Har iallafall att kommit fram till att jag efter sommarbetet ska pröva att ha dem kvar ute med "provisoriskt" vindskydd (flyttbart) för att känna efter om det funkar för hästarna och mig, och gör det det kan vi lägga lite mer tid, energi och pengar på en ordentlig byggnad med vindskydd, sadelkammare och stallgång...
 
Sv: Byte från stall till lösdrift?

Jag har lösdrift. Har kämpat i två vintrar utan något stall alls (bara ligghall) och det har varit JOBBIGT. Det är ett måste för mig att kunna ta in hästarna i ett varmt stall för skötsel, visitering, sadling etc. Annars rinner ridningen väldigt lätt ut i sanden, för det är inte kul att hålla på i en kall ligghall. Jag vill dessutom kunna ha hästarna inne några timmar varje kväll för att vila och torka upp. Jag kommer fortfarande att ha hästarna på lösdrift, men vi håller ändå på att bygga stall som komplement. För mig är det ett måste om jag ska kunna ha hästarna i full tävlingskondition...
 
Sv: Byte från stall till lösdrift?

Jag upplever att min lösdrift tar MER tid än stall. Mina hästar står gärna inne i ligghallen, jag tycker bara att jag mockar och inte hinner med själva hästarna. Mockning och halmning tar ca 1 timme om dagen till 4 hästar.

Jag hade kunnat köra in balar i hagen till dem men det vågar jag inte ifall de skulle vara dåliga och jag inte ser det.

Uppbunden krafftfodergiva 30-45 min två gånger om dagen.

En häst här har fallit ur och jag kan inte ge honom annat grovfoder som han kanske skulle behövt (hö istället för hösilage) för då måste jag byta till alla. Han kommer att flytta.

Fast egentligen är jag positiv ;) ! Bara lite överhopad av allt jobb och bedrövad över att jag inte hinner med det "roliga" pga rutingörat.
 
Sv: Byte från stall till lösdrift?

Du kan ju bygga din lösdrift på så vis att du får både stallgång och sadelkammare om du vill. Vi har gjort så och har i direkt anslutning till "ligghallen" en regäl stallgång på drygt 3,5*5m, en box på 11kvadrat och även varm sadelkammare på ca 18 kvadrat. Har bra ljus tack vare många lysrör och dessutom nattlampor. Boxen kan man om man vill även öppna ut mot hagen, och även där låta hästarna gå in och ut som de vill...
Bilder: http://www.pixbox.se/alb224295
Vi har en lång foderhäck under tak med hårdgjort underlag en bit ned i hagen dit vi bär hö varje dag. Just nu går det åt ca 50kg/dag till tre hästar. De fodras individuellt med kraftoder en gångdag (äter i skift i lilla boxen. De är jätteduktiga och står på kö utan bråk eller stress. Får så lite att de äter upp på ett par min så det tar ganska lite tid) Annars mockas det varje dag, även vid foderstationen och utanför ligghallen där det också är hårdgjort. Vatten fixas, stallgång mm sopas. Det tar mig tyvärr lika lång tid som att ha dem på stall, MEN det är mer flexibelt med tiderna.

Mina hästar använder alltid sin ligghall när de ska ligga ner och vila (var ute nyss o hittade alla tre nedbäddade i halmen :love:) och ofta ytterligare flera timmar/dag, när de bara står där inne och slöar. ;) Jag tror pecis som ngn annan tidigare nämt att hästarna använder en bra ligghall, som är lagom öppen och har bra underlag. (Vi har djupströbädd med halm och lite spån. Mockas dagligen, körs ut med traktor en gång/år), på vilkor att man har en fungerande flock.

En välfungerande flock är A och O vid lösdrift!
 
Sv: Byte från stall till lösdrift?

Jag har gjort så att jag har utökat hagen så att stallet liksom hamnade i hagen. Så jag har ingen ligghall på det viset som ni andra beskriver utan hästarna får själva gå in och ut ur stallet och sina egna boxar precis som de vill. Det är alltså 100 % vindskyddat och bra mycket varmare på vintern och bra mycket svalare på sommaren. Jag har spån i boxarna. Stallet är beläget där hästarna alltid brukar stå och de får mat och vatten precis utanför. Trots det väljer de nästan aldrig att gå in. Nu ser jag ju inte var de är på natten men oftats har de i alla fall inte kissat eller bajsat i boxen även om jag kan se att spånet är "tillrufsat". Det kan ju i och för sig vara så att de är där mer än vad jag tror även om de inte gör sina behov där. Fördelen med att ansluta sitt gamla stall till hagen är ju också att då kan man lätt stänga på dagen. Mina hästar kan alltså bara gå in på natten. Jag har foder, sadelkammare och möjlighet att ställa upp dem på samma ställe. Jag har gjort som en liten sluss precis utanför stallet. Till den ansluter både sommarehagen och vinterhagen. Sedan kan jag välja själv vilken av hagarna som jag skall öppna till. Eller om jag vill ha hästarna nära tillhands vid något tillfälle, så får de gå i "slussen" enbart. Kunde inte bli bättre! :)
 
Sv: Byte från stall till lösdrift?

Jag förordar lösdrift för hästarnas skull. Att slippa stå inne i halvtaskig stallmiljö är ett lyft.

Men tänk på att om du har (eller har tänkt att ha) mer än 4 hästar behöver du förpröva hos länsstyrelsen INNAN du bygger din ligghall.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 476
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 851
Senast: Pudlan
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 174
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp