Byte av foder, fibergi?

F

fredde

Hej,

Kommer inom kort flytta till ett nytt stall, och det som ingår i foderväg där är hösilage samt fibergi. Sen får man själv införskaffa det foder man kan tänkas vilja ge till sin häst.

Har lite funderingar om hur jag ska lägga upp foderstaten för min halvblodsvalack på 5-år, känns lite onödigt att bara fortsätta köra på med samma som tidigare, bara för att..

Han är 173 cm, ganska kraftig, rids i dagsläget inte jättehårt, på grund av tidsbrist, men så fort vi flyttat kommer vi att sätta igång ordentligt.

I dagsläget får han hösilage, betfor, havre och kraft grund.
Hösilage ca 6kg + fri tillgång i hagen.
Betfor, kanske 15 dl uppsvälld.
Havre och Kraft grund får han ungefär 3 skopor vardera om dagen,vet inte hur mycket våra skopor motsvarar men har nån siffra om att det är typ 0,5kg för havren.

Om jag nu istället ska basera hans foderstat på hösilage och fibergi, kan jag ge bara det, eller bör det kompletteras med något ytterligare? Kan tilläggas att han är en liten segpropp, och när man drar ner för mycket på fodret så märks det ganska väl ;)
 
Sv: Byte av foder, fibergi?

Ett tips är att räkna ut hur mkt Mj och Smrp han får nu från den foderstaten han har nu, sen bara se till att han kmr upp i samma värden i det nya stallet, förutsatt att han ser bra ut i hull och muskler så att han inte behöver mer lr mindre av nånting.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 269
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 064
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp