Tror att många tänker som du att det är svårt att veta exakt vad man gör som med. sekr vilket jag tror beror på att vi gör allt som alla förväntar sig bara ska vara gjort men ingen tänker på vem som ska göra det

Arbetet kan se väldigt olika ut beroende på var man jobbar och hur respektive arbetsplats väljer att lägga upp arbetet. Men generellt så skriver vi diktat vilket kan innefatta journalanteckningar, brev, remisser, epikriser och operationsberättelser. Skrivning ingår i princip alltid. Sen kan man stå i receptionen där man t ex besöksregistrerar, tar betalt osv. Man bevakar utgående remisser (vi vill alltid ha svar på remisser inom en viss tid), är lite behjälplig när datorerna strular (innebär oftast att ringa IT-supporten bara), har hand om post dvs remisser, journalkopior, provsvar osv som kommer in och ser till att de hamnar där de ska. Diagnosregistrering gör man ofta vilket innebär att man varje diagnos har en kod och dessa måste finnas med för att vi ska få betalt enkelt förklarat. Viss telefonservice ingår rätt ofta. Sen kan det finnas fler saker som förekommer på vissa ställen som att kalla patienter, lägga scheman med mera men detta varierar väldigt mkt.
För att tycka om jobbet ska man nog ha en liten pedant i sig, som gillar ordning och reda och gilla att vara lite problemlösare. Det jag gillar med jobbet är att just att det kan vara så olika beroende på var man jobbar vilket gör att man kan välja lite beroende på vad min gillar, t ex så är uppgifterna och tempot olika på exempelvis akuten jämfört med en mottagning. Man kan på vissa ställen ha i princip 0 patientkontakt och på andra jättemkt. Det är väldigt sällan man är ensam sekreterare, det är om det är ngt väldigt litet ställe. Det är dessutom rätt intressant, man lär sig ngt nytt varje dag när man sitter och skriver.
Hoppas du fått lite mer insikt om jobbet, det är bara att hojta om du vill fråga något