Byta våtrumsmatta i badrum?

cherie

Trådstartare
Hur mycket går det på, ungefär? Jag har gjort världens klantigaste grej; jag sorterar alltid tvätt i påsar dagen/dagarna innan min tvättid. Denna gång tog jag en mörkblå påse bland annat, och så har det förmodligen kommit lite blött under den sen jag duschade igår... Och när jag lyfte på påsen idag ser jag att det färgat av sig på plastmattan; en mörkblå fläck på den ljusblå mattan :( Det går inte bort, och efter googling förstår jag att det heller inte verkar heller inte vara möjligt att få bort..

Hur mycket kan ett byte av våtrumsmattan tänkas kosta? Väggarna är kaklade. Jag är orolig för att man måste göra om i princip hela badrummet för att byta mattan, eftersom man väl bryter någon slags fuktspärr om man river upp mattan?

Suck o stön. Bor i hyresrätt med världens bästa privata hyresvärd, känns så himla tråkigt att behöva berätta för honom om mitt slarv och ge honom massa extraarbete... Och så är jag såklart rädd för att det kan sluta på en hutlös dyr summa...

Sv: Byta våtrumsmatta i badrum?

Jag skulle prova att lägga rabarber på fläcken innan jag ens kom på tanken att byta matta.

Min mamma hade sönder en flaska rött bläck så det blev en jättestor illröd fläck på den gråa golvmattan. Förmodligen hade fläcken dessutom varit där ett tag när den upptäcktes (under ett skrivbord) för den var helt torr och färgade inte ens av sig. Då tog hon rabarberstjälkar som hon krossade och la på fläcken. Detta gjordes ett flertal ggr tills fläcken var ljust, ljust rosa.

Jag gissar att det är garvsyran i rabarbern som drar ut fläcken.

Tack, att måla tänkte jag inte ens på. Det skulle säkert gå!

Men, nu lyckades jag få bort fläcken i princip helt. Har stått och skrubbat med varje rengöringsmedel (alla som inte kunde tänkas skada mattan mer) jag hade hemma. Till sist prövade jag svinto och det gick hur bra som helst. Färgen kan alltså inte ha gått ner särskilt mycket i plasten.

Så himla skönt! Men ska spara tipset om rabarber om det skulle behövas igen.

Fast har du kört med Svinto på mattan har du ju skadat ytan, det är ju den som är skyddet mot fukten. Betydligt värre än en fläck alltså.

Fast har du kört med Svinto på mattan har du ju skadat ytan, det är ju den som är skyddet mot fukten. Betydligt värre än en fläck alltså.

Ajdå, då var det verkligen väldigt dumt. Detta gäller även fast jag varken ser eller känner någon som helst skillnad mellan fläcken där jag skrubbade (löst) och övriga golvet? På andra ställen är redan våtrumsmattan repig och bubblig, den har suttit inne jättelänge, så det känns konstigt att lite skrubb förstör hela fuktskyddet? Eller är repor m.m. i mattans yta inte lika farligt som svintobehandling kanske?

Men det får bli att jag får ta och ringa hyresvärden ändå nu då, usch, ännu mer klump i magen. Jag ska sluta försöka hitta på egna lösningar som kanske inte är bra ändå, jag var ju skeptisk till svintot redan från början... Får vänta med dusch och så innan vi fått svar från hyresvärden också...

Svintoskrubb lite löst behöver inte ha förstört något. Förhoppningsvis är mattans ytskikt oskadat. Behövs ganska mycket skrubb för att det ska bli förstört. Ta det lugnt men håll koll på där fläcken har varit. Repor låter mycket värre.

Repor kan till del "läka", de går ihop i kanterna. Om man däremot ruggat hela utan kan det mycket väl skadat mattan. Meddela hyresvärden vad du gjort och be att denne besiktigar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka