Byta vagn, till vad?

Ajabaja

Trådstartare
Hej! Min shettis har fått problem med ryggen och kommer ev. inte kunna bli riden mer. Jag har fått honom överskriven till mig från min mamma och jag tror och hoppas att han åtminstone ska hålla för körning.

Men när vi köpte honom var vi orutinerade som många andra i det här med körning. Vi köpte oss ett vanligt bröstsele och en roslagsvagn (en rockard). Bröstselet har jag komplitterat med baksele och letar desperat efter draglinor oxå. (däckeln och bröstan sitter inte ihop som på många andra bröstselen.)

Men till saken! Jag tycker roslagsvagnen är för tung nu om han inte ska anstränga sin rygg för mycket och han får i nuläget inte samla sig för mycket heller. Tycker även att den verkar felavvägd, fjädrar dåligt och hjulen är ju sånna där hårda hjul så de ger ingen fjädring heller.
Så min fråga är vad tycker ni vi ska ha för vagn? Jag vill ha något lättare, typ speedcart eller liknande. Behövs det annat sele för den typ av vagn? Kan bara lägga ut ca 5000 kr för vagnen och så för sele om det behövs.
Jag kör på vanliga ridvägar och ibland över jämna fält.

Tacksam för svar!:bow:

Sv: Byta vagn, till vad?

Om du inte vill ha någon vikt alls i skacklarna är det antagligen någon typ av travvagn och travsele du ska satsa på. En vanlig rockard måste och ska ha en viss tyngd i skacklarna för att inte fjädra uppåt.
En lätt fyrhjulig vagn går ju säkert också bra, då får du inte mycket tyngd på däckeln.

Min spontana reaktion är VAD är det för fel på din häst?

Varför har han ont i ryggen?

Jag tycker det låter (utan att jag vet vad det är för fel på honom så du får ursäkta att jag ifrågasätter, det vet ju givetvis du bäst!) som om han "borde" klara av en roslagsvagn och körning över öppna fält och gör han inte det så hjälper nog inte en lättare vagn heller..

Men för 5000:- får du säkert tag i en speedcar med travsele.
Gå in på travforumet här på Bukes och fråga vart de köper sin A-ponnyutrustning och vad den brukar ligga på ny.

Annars tycker det finns en del på beg.marknaden på de flesta hästannons-siter. Framför allt till A och B-ponnys inom travet!

Lyckta Till!

Hej!
Tack för svaren!

Eftersom han precis avslutat sin behandling ska han nu sättas igång långsamt. Han har två tornutskott som ligger för nära och fick nu i höstas inflammation i musklerna pga dålig sadel, mycket ridning och samling. Självklart klarar han en roslagsvagn! Inte nu visserligen, men senare garanterat. Men jag tycker den är alldeles för tung och klumpig. Tycker den ser ut att slå honom i ryggen vid minsta ojämnhet och den ligger mycket tyngre än min d-ponnys rockard. Den är oxå klumpig och tung att ha och göra med. Väljer oftast att köra med d-ponnyns vagn eftersom den är lättare och har cykeldäck som tar ojämnheterna bättre. Alltså känns det bättre att sälja dessa vagnar och köpa något som jag kan använda utan att behöva tycka synd om hästen.

Lång förklaring!

Tack för tipsen!
:bow:

Roslagsvagnen anses nog vara den bästa shettisvagnen som tillverkats. Jag har inte upplevt att den är tung.
Om du har draglinor till selen så är den enda belastningen hästen får på ryggen är vikten från skaklarna som inte är särskilt stor när kusken sitter i vagnen.
Det låter som om du skulle behöva hjälp att få en korrekt anspänning. Har du någon tränare i närheten el annan duktig kusk att ta hjälp av?
Men så länge du inte har draglinor och hästen drar i skaklarna så kommer trycket på ryggen att vara stort.
/M

Om roslagsvagnen är den bästa kan diskuteras, Driveout har två modeller som båda är trevliga och finns ner till Shettis storlek. Båda avsedda för hög anspänning men kan fås med låg anspänning om man har loksele. Dock kan varken Driveout eller Roslagsvagnen balanseras om på något enkelt sätt. Många utländska vagnar har en vev som man kan flytta balansen och ändra hur mycket vikten blir på selen. Kör man på slätt underlag kan man då justera så tyngen blir i princip noll och när man kör på ojämnt underlag öka vikten för att skaklarna inte ska slå upp och ner hela tiden. Synd att ingen av dom svenska har en lösning för det.

jag tycker då inte att roslagsrockarden är "hård" de är bra fjädring och man kan faktist ha däck istället för "hård gummi" sen kan jag hålla med om att den är svår att få i rätt avvägning. men dundrar man fram i skogen och de kommer gupp så nog fjädrar de:bump:

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 210
Senast: Vogue
·
Körning Ok, det är inte akut, men jag tänkte att det är bra att börja kolla efter vilken utrustning man vill ha, och sele är redan bestämt, men...
Svar
1
· Visningar
1 187
Senast: kolblakkur
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 919
Senast: kolblakkur
·
Körning Jag har fått med en sele från H**ks med min nya ponny. Beställde genast en bättre sele som visade sig vara för stor... Nu funderar jag...
Svar
5
· Visningar
1 364
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama