Byta ut trekammarbrunn/minireningsverk

Miao

Trådstartare
Inom en rätt snar framtid så kommer vi nog behöva göra om vår trekammarbrunn och infiltration, då jag inte tror att det gjorts något med det sen typ huset byggdes....

Så under tiden som jag googlar runt efter fakta så är jag ute efter lite förstahandserfarenheter av detta äventyr :p !

Finns det några här som bytt trekammarbrunn? Hur gick ni tillväga, var började ni någonstans? Vänder man sig till kommunen i förstahand (behövs det inspekteras? Tillstånd?) eller vände ni er först till firmor som kan göra jobbet (hur hittade ni dem?). Hur lång tid tog det från att arbetet startade tills det var klart (givetvis beror det på vilken firma man får tag i) och det viktigaste: HUR klarade ni er utan ett sammanhängande avlopp under tiden arbetet pågick :nailbiting:?!

Som ett andra alternativ har vi börjat fundera på minireningsverk (det kan jag noll och inget om, ska läsa på mer där med), är det någon som har personliga åsikter/erfarenheter av ett sådant :)?

Reglerna ändras hela tiden och det finns ingen garanti för att det som installeras och godkänns idag också kommer att vara godkänt imorgon. Om det inte finns ett direkt funktionsmässigt behov av att åtgärda avloppet hade jag nog väntat tills kommunen kräver det.

Här kräver kommunen numera i princip minireningsverk så de som för bara några år sedan byggde för infiltration måste göra om sina avlopp.

Tidsåtgången borde inte vara mer än ett par dagar så det tror jag inte blir något större problem.

Inom en rätt snar framtid så kommer vi nog behöva göra om vår trekammarbrunn och infiltration, då jag inte tror att det gjorts något med det sen typ huset byggdes....

Så under tiden som jag googlar runt efter fakta så är jag ute efter lite förstahandserfarenheter av detta äventyr :p !

Finns det några här som bytt trekammarbrunn? Hur gick ni tillväga, var började ni någonstans? Vänder man sig till kommunen i förstahand (behövs det inspekteras? Tillstånd?) eller vände ni er först till firmor som kan göra jobbet (hur hittade ni dem?). Hur lång tid tog det från att arbetet startade tills det var klart (givetvis beror det på vilken firma man får tag i) och det viktigaste: HUR klarade ni er utan ett sammanhängande avlopp under tiden arbetet pågick :nailbiting:?!

Som ett andra alternativ har vi börjat fundera på minireningsverk (det kan jag noll och inget om, ska läsa på mer där med), är det någon som har personliga åsikter/erfarenheter av ett sådant :)?

Vad för rening kräver kommunen att det skall var hos er? Kanske räcker det med en fosforfälla? Det finns minireningsverk som inte behöver dra massa ström eller vill ni ha något utan rörligadelar eller som har rörligadelar? Skall det var med eller utan serviceavtal på reningsverket? Vad kräver kommunen kräver de serviceavtal? Behöver ni ha en fosforfälla? Serviceavtal på den? Ingår det fosforfälla i minireningsverket ni tittat på eller kommer fosforfällan efter minireningsverket? Är det lät att byta ut ev filter och service i reningsverket och i fosforfällan?
Ofta lägger man minireningsverket efter trekammarbrunnen. Men det kan variera. Sen brukar fosforfällan komma.
Det läggs oftast ner på en dag kanske två. Beroende på hur marken ser ut o vad man har valt. Kan behöva elektriker om det är el som skall kopplas in eller bara grävare o vvs personal. En del som säljer reningsverk har bra pris på installation och då på hela jobbet från grävning till att det är klart.
Man undviker att gå på toa undertiden alt husvangs toa. Kissa någon annan stans ute kanske?

Ju mer rörligadelar ofta mer som kan krångla och dra mer ström. Det finns säkert en info sida på din kommunshemsida.
Här är ett exempel på sida:
http://husagare.avloppsguiden.se/

Med vänlig hälsning
Pudlan

Vi kommer att köpa ett minireningsverk till huset vi renoverar. Det innebär att det blir betydligt lättare att bli av med restvattnet.

Vi började med att ta ut firman som ska få sätta in anläggningen. De skissade, la kostnadsförslag och skötte även ansökan.

Jag säger som de andra, gör inget som inte kommunen har ålagt er. Här i mitt område dömdes alla avlopp ut på lite olika grunder när kommunen gjorde översyn. Alla fick 3 år på sig att åtgärda. Vi var snabbast ut att åtgärda vårt och fick besked från kommunen om att fosforfälla måste finnas. Ett år senare gör grannen om sitt avlopp och får besked att det där med fosforfälla, det behövs inte längre...

Avvakta om avloppet fungerar i dagsläget, kommunerna verkar hatta hej vilt om vad de vill att man ska ha. Vi bytte till infiltrationsbädd eftersom kommunen inte ville tillåta minireningsverk, något som jag svär över då och då. I och med att vårat avlopp ligger så pass djupt så måste vi ha en pump som pumpar upp till bädden och det verkar vara helt omöjligt att hitta en pump som klarar den miljön någon längre period, vi har nu köpt en tredje pump på tre år, den i mitten har vi fått utbytt en gång på garantin och nu slutade den att fungera igen, vilket innebar fullt med avloppsvatten i källaren. :yuck:
Själva bytet mellan avloppen brukar fungera bra, vi hade "spolförbud" en halv dag, vilket är överkomligt. ;)

Min mormor har det bekymret nu. Hon fick ålagt från kommunen att hennes avlopp är utdömt och måste bytas. Jag och min bror tog tag i det och hämtade firma och pratade med dem, deras första tips var att vänta så att vi bara precis klarar tre års gräsen, för kommunen kommer hinna ändra sig tre gånger till vad som krävs tills dess. Mormor måste ha bytat senast aug nästa år, vi har plockat fram ett reningsverk som firman tyckte var bra, har kommunen inte ändrat krav tills maj nästa år så kommer detta att sättas ner. Känns som att ska man lägga mellan 50-150000 på en sån sak så ska dem fan i mig inte kunna komma och gnälla tre år senare för att den inte uppfyller kraven.

Tack allihop för era insikter och tankar :bow: !! Känns som att alla är rörande överens om att "don´t fix what ain't broken" ;) .

Känns som att så länge avloppet fungerar som det ska så låter vi allt ligga som det gör, tills dess att kommunen ger oss en brasklapp och direkt order :D !

Tack allihop för era insikter och tankar :bow: !! Känns som att alla är rörande överens om att "don´t fix what ain't broken" ;) .

Känns som att så länge avloppet fungerar som det ska så låter vi allt ligga som det gör, tills dess att kommunen ger oss en brasklapp och direkt order :D !
:up:

Jag jobbar som miljöinspektör och tillsynar enskilda avlopp. Tar dessutom hand om ansökan om tillstånd till nya avlopp. Har du några specifika frågor om din nuvarande anläggning eller hur miljökontoren resonerar, eller specetifka anläggningar du funderar på, får du gärna fråga :)

Att byta till någon liknande lösning som Sepparett kan med öka respiten.

Det är inte bara kraven som ändras, utvecklingen på anläggningar går framåt med och en bättre anläggning till lägre pris är inte helt galet det heller, oavsett vad kraven säger.

Finns det några här som bytt trekammarbrunn?
Man byter inte ut en trekammarbrunn om den är hel.
Däremot så byter man ut själva infiltrationen.
Infiltrationen har en begränsa livslängd och sätter igen när den är uttjänt.
Då så är ett minireningsverk ett bra alternativ till infiltrationen, 3-kammarbrunnen skall vara kvar före reningsverket.
Ett minireningsverk med fosforfälla sätter aldrig igen och är godkänt i de mest känsliga områden.
Vattnet som lämnar det är godkänt som badvatten.

Man byter inte ut en trekammarbrunn om den är hel.
Däremot så byter man ut själva infiltrationen.
Infiltrationen har en begränsa livslängd och sätter igen när den är uttjänt.
Då så är ett minireningsverk ett bra alternativ till infiltrationen, 3-kammarbrunnen skall vara kvar före reningsverket.
Ett minireningsverk med fosforfälla sätter aldrig igen och är godkänt i de mest känsliga områden.
Vattnet som lämnar det är godkänt som badvatten.
Tycker du generaliserar lite väl nu. En infiltration sätter mycket riktigt igen när den är uttjänt, men den kan finnas fler anledningar att byta ut den. Reningsförmågan avtar med tiden och beroende på när den är anlagd så kan den ha anlagts på mer eller mindre lämpligt ställe och teknik. Dessutom "byter" man inte en infiltration, man anlägger en ny på ny plats. Marken under infiltrationen har redan förbrukat sin mesta reningskapacitet och det är inte lämpligt att lägga en ny infiltration på samma plats.

Gällande reningsverk så är fosforerna verkligen inte allmänt gällande som Efterpolerong. Vissa verk har inbyggd fosforfälla men de flesta har det inte. De flesta verken har väldigt bra testresultat på fosfor även utan fosforfälla, men kan inte visa lika bra resultat på bakteriererening. I kommunen jag arbetar i är det pga det vi ställer krav på efterpolering. Ett lämpligare alternativ för extra bakteriereing är uv-brunn eller en mindes markbädd/infiltration. Ofta har den som tillverkar/levererar verket en teknik de föredrar och som krävs för att garantierna ska gälla.

Tycker du generaliserar lite väl nu.
Ja jag försökte att göra det mycket enkelt att förstå.
I.o.m. att nivån var på "byta ut 3-kammarbrunnen" så tyckte jag att det behövdes.
Din beskrivning är naturligtvis både mer korrekt och detaljerad, men den är också så mycket svårare att förstå för den som inte vet hur ett enskilt avlopp fungerar.

Jag undrar t.ex. hur många här på forumet mer än du och jag som vet vad efterpolering betyder i sammanhanget?

Är en del i den hantering med infiltrationsbädd som kanske delvis inte fungerar lika bra som tänkt. För er som jobbar med det å har ni säkert läst om de olika resultaten från de typanläggningar som ligger till grund för utformningen av dagens anläggningar. Där och då, om det nu var på 60-talet var det kanske ett rimligt val ändå för enskilda avlopp.

Men utvecklingen går framåt, och olika komplement och alternativ dyker upp.

Det jag funderar på är om man har en sådan "trött" infiltrationsbädd, och sätter ett minireningsverk emellan, vad händer då? Då tvättar man bädden på sikt. Tar man då det vattnet och ser till att det kommer ut i växande gröda i den mån det går så borde det bli rätt hyggligt i alla fall.

Ja jag försökte att göra det mycket enkelt att förstå.
I.o.m. att nivån var på "byta ut 3-kammarbrunnen" så tyckte jag att det behövdes.
Din beskrivning är naturligtvis både mer korrekt och detaljerad, men den är också så mycket svårare att förstå för den som inte vet hur ett enskilt avlopp fungerar.

Jag undrar t.ex. hur många här på forumet mer än du och jag som vet vad efterpolering betyder i sammanhanget?
Jag är helt med på att jag går in lite väl grundligt, men jag tycker inte att en vilja att göra det lättförståeligt är en grund till att ge information som kan uppfattas vilseledande.

Det här funderar jag dessutom vad du grundar på? Är det något specifikt verk du syftar på? Vet inte något fabrikat som har forsforfälla efter, på rak arm, och att dessutom påstå att de "aldrig sätter igen" tycker jag är väl starkt utryckt. Ett minireningsverk kräver mycket skötsel och service för att fungera som de ska. Det finns en undersökning som visar att 1/3 verk som används av privatpersoner renar till den grad försäljaren påstår. Oftast handlar bristerna om att det inte sköts som de ska. Sen är det dessutom väldigt få verk som funnits någon längre tid på makrnaden så att säga hur dessa fungerar efter tjugo år är väldigt svårt att spekulera i, tycker jag iaf.

Är en del i den hantering med infiltrationsbädd som kanske delvis inte fungerar lika bra som tänkt. För er som jobbar med det å har ni säkert läst om de olika resultaten från de typanläggningar som ligger till grund för utformningen av dagens anläggningar. Där och då, om det nu var på 60-talet var det kanske ett rimligt val ändå för enskilda avlopp.

Men utvecklingen går framåt, och olika komplement och alternativ dyker upp.

Det jag funderar på är om man har en sådan "trött" infiltrationsbädd, och sätter ett minireningsverk emellan, vad händer då? Då tvättar man bädden på sikt. Tar man då det vattnet och ser till att det kommer ut i växande gröda i den mån det går så borde det bli rätt hyggligt i alla fall.
Jag hade inte rekommenderat att sätta ett minireningsverk till en "trött" infiltration om man misstänker att den är på väg att ge upp. Dels då igensättning gör att vattnet inte rinner undan, vilket kan skada verket, men också för att man inte vet vilken rening bädden har kvar.

Sen förstår jag inte vad du menar med att man ska "ta det vattnet". Vilket vatten menar du då? Från infiltrationen går det renade avloppsvattnet till grundvattnet och är alltså inget du kan ta ut ocj sprida. Eller missförstod jag dig nu?

Det jag funderar på är om man har en sådan "trött" infiltrationsbädd, och sätter ett minireningsverk emellan, vad händer då?
Man sätter inte minireningsverket emellan utan man byter ut infiltrationsbädden mot ett minireningsverk.
Infiltrationen har man inte kvar i det läget.

Vi var snabbast ut att åtgärda vårt och fick besked från kommunen om att fosforfälla måste finnas. Ett år senare gör grannen om sitt avlopp och får besked att det där med fosforfälla, det behövs inte längre...
Det finns andra lösningar också.
Flockning t.ex.
Görs i 3-kammarbrunnen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka