Byta ut ensilage mot halm ???

D

Doriz

Jag har räknat ut att min häst behöver 7,8 kg ts, detta skulle bli 11,5 kg med vårt ensilage (69%). Vårt ensilage är dessutom väldigt proteinrikt (138g/kg TS, 68g/ kg foder). Detta gör att hon får väldigt mkt protein om jag ger 11,5kg, hennes behov är 480 smrp och hon får 782. Min dam är dessutom väldigt lättfödd och har en kula nu efter betet. Min fråga är därför: Är det rätt att byta ut en del av ensilaget mot halm istället? Då får jag ju ner proteinet och kan ändå behålla det totala antalet kg ts. Tänker jag rätt? Kan ju också tillägga att hon inte får mer än två nävar havre per dag eftersom protein- och energibehovet är täckt med ensilaget. Hon står på spån och får 1kg halm per dag för tuggbehovet.

Sv: Byta ut ensilage mot halm ???

Enligt Christina Planck så är det mycket vettigt att byta ut en del av ensilaget mot halm för att komma ner i protein. (Står i hennes senaste utfodringsbok, minns ej sidnumret) Så du tänker nog helt rätt.

Halm är jättebra att "dryga ut" ensilaget med så att hästen får mycket mat men inte så mycket näring...

tgd skrev:
Enligt Christina Planck så är det mycket vettigt att byta ut en del av ensilaget mot halm för att komma ner i protein. (Står i hennes senaste utfodringsbok, minns ej sidnumret) Så du tänker nog helt rätt.

Är det "Hästens Näringsbehov" du menar?

Har jag riktiga uppgifter om jag säger att halm har en ts-halt på 90% ?

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 391
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 586
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
940
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 703
Senast: Dornes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar